Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Det luktar rosenvatten i hela köket...

Lade till ett bortfallet 'e'. /S

15 februari 2012, 22:30
Medlem
Även i håret?

8-)
Nej men det där ser ju smaskens ut.

15 februari 2012, 22:45
Medlem
Haha, inte i håret.

Kakorna var inte det godaste jag någonsin ätit, men smaken var helt okej, fast jag kommer nog inte göra dem igen: Det finns så mycket annat som är godare.

15 februari 2012, 22:48
Moderator
Synd att de inte blev godare. Receptet satte ju igång åtminstone mitt smakcentrum.

Rosensaft köpte jag en gång i en orientalbutik. Var såpass god att jag undrade varför den inte brukades i väst. (Kanske för... effeminerad?)

15 februari 2012, 23:24
Medlem
Rosenvatten var vanligt, som sagt, en gång i tiden i Sverige, men bruket upphörde och ersattes av annat - varför vet jag inte.

15 februari 2012, 23:35
Medlem
Den här helgen viks åt matlagning:

Helgen inleds lite försiktigt på fredag med spaghetti och köttfärssås från frysen och till efterrätt blir det ariska respektive mörkhyade bollar.

Lördag:
Förrätt: Kryddig morotssoppa med sandwich med ost, skinka och päron
Huvudrätt: Poulet à la Niçoise (provensalsk kycklinggryta) med Épinards aux Pignons (Spenat med pinjenötter och apelsinblomsvatten (alternativt rosenvatten))
Efterrätt: nazi- respektive hottentottbollar

Söndag:
Huvudrätt: Poulet à la Niçoise med Fenouil Braisé (Stekt fänkål)
Efterrätt: Någon sorts bollar kanske?

17 februari 2012, 18:48
Medlem
Affären är troligen fortfarande invaderad av svennepöbeln, så jag ska vänta en stund till innan jag går dit.

17 februari 2012, 18:49
Medlem
Schueberird skrev:
Den här helgen viks åt matlagning:

Helgen inleds lite försiktigt på fredag med spaghetti och köttfärssås från frysen och till efterrätt blir det ariska respektive mörkhyade bollar.

Lördag:
Förrätt: Kryddig morotssoppa med sandwich med ost, skinka och päron
Huvudrätt: Poulet à la Niçoise (provensalsk kycklinggryta) med Épinards aux Pignons (Spenat med pinjenötter och apelsinblomsvatten (alternativt rosenvatten))
Efterrätt: nazi- respektive hottentottbollar

Söndag:
Huvudrätt: Poulet à la Niçoise med Fenouil Braisé (Stekt fänkål)
Efterrätt: Någon sorts bollar kanske?

Det där lät jäkligt gott! är du eller har varit kock?

17 februari 2012, 19:07
Medlem
Sitter och käkar Chili Salami, den var stark den!Bild , och vedrökt sidfläsk från
Jokkomok, ruskigt god, plus Fransk Lantsalami, fiiiiiiiin! Till de här godsakerna vankas det
hårt bröd, vichyvatten och grönt Te, riktigt trevligt framför vedspisen.

17 februari 2012, 19:44
Medlem
De ariska bollarna rullas i smält vit choklad och sedan i kokosflingor. Khoi-khoibollarna rullas i smält mörk choklad och sedan i pärlsocker.

Ron Jeremy skrev:
Sitter och käkar Chili Salami, den var stark den!Bild , och vedrökt sidfläsk från
Jokkomok, ruskigt god, plus Fransk Lantsalami, fiiiiiiiin! Till de här godsakerna vankas det
hårt bröd, vichyvatten och grönt Te, riktigt trevligt framför vedspisen.

Vedrökt sidfläsk låter gott. Jag brukar köpa riktig rökt korv: Finfina grejer. Salami är inte riktigt min grej, jag tycker det ofta blir för fett (vilket bildar en äcklig fetthinna i gommen om man inte äter något syrligt till) - om du inte har några särskilda tips!?

Jag varken är eller har varit kock - jag fuskar bara lite på fritiden och ovanstående blir efter recept, även om jag försöker att laga mer och mer på känn.

17 februari 2012, 21:12
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.