Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Schueberird
Medlem
|
Re: Mattråd!
Det luktar rosenvatten i hela köket... Lade till ett bortfallet 'e'. /S
|
15 februari 2012, 22:30 |
|
|
CodeRedAlert
Medlem
|
Även i håret? Nej men det där ser ju smaskens ut.
|
15 februari 2012, 22:45 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Haha, inte i håret.
Kakorna var inte det godaste jag någonsin ätit, men smaken var helt okej, fast jag kommer nog inte göra dem igen: Det finns så mycket annat som är godare.
|
15 februari 2012, 22:48 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Synd att de inte blev godare. Receptet satte ju igång åtminstone mitt smakcentrum.
Rosensaft köpte jag en gång i en orientalbutik. Var såpass god att jag undrade varför den inte brukades i väst. (Kanske för... effeminerad?)
|
15 februari 2012, 23:24 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Rosenvatten var vanligt, som sagt, en gång i tiden i Sverige, men bruket upphörde och ersattes av annat - varför vet jag inte.
|
15 februari 2012, 23:35 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Den här helgen viks åt matlagning:
Helgen inleds lite försiktigt på fredag med spaghetti och köttfärssås från frysen och till efterrätt blir det ariska respektive mörkhyade bollar.
Lördag: Förrätt: Kryddig morotssoppa med sandwich med ost, skinka och päron Huvudrätt: Poulet à la Niçoise (provensalsk kycklinggryta) med Épinards aux Pignons (Spenat med pinjenötter och apelsinblomsvatten (alternativt rosenvatten)) Efterrätt: nazi- respektive hottentottbollar
Söndag: Huvudrätt: Poulet à la Niçoise med Fenouil Braisé (Stekt fänkål) Efterrätt: Någon sorts bollar kanske?
|
17 februari 2012, 18:48 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Affären är troligen fortfarande invaderad av svennepöbeln, så jag ska vänta en stund till innan jag går dit.
|
17 februari 2012, 18:49 |
|
|
Ron Jeremy
Medlem
|
Det där lät jäkligt gott! är du eller har varit kock?
|
17 februari 2012, 19:07 |
|
|
Ron Jeremy
Medlem
|
Sitter och käkar Chili Salami, den var stark den! , och vedrökt sidfläsk från Jokkomok, ruskigt god, plus Fransk Lantsalami, fiiiiiiiin! Till de här godsakerna vankas det hårt bröd, vichyvatten och grönt Te, riktigt trevligt framför vedspisen.
|
17 februari 2012, 19:44 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
De ariska bollarna rullas i smält vit choklad och sedan i kokosflingor. Khoi-khoibollarna rullas i smält mörk choklad och sedan i pärlsocker. Vedrökt sidfläsk låter gott. Jag brukar köpa riktig rökt korv: Finfina grejer. Salami är inte riktigt min grej, jag tycker det ofta blir för fett (vilket bildar en äcklig fetthinna i gommen om man inte äter något syrligt till) - om du inte har några särskilda tips!? Jag varken är eller har varit kock - jag fuskar bara lite på fritiden och ovanstående blir efter recept, även om jag försöker att laga mer och mer på känn.
|
17 februari 2012, 21:12 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|