Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
CodeRedAlert
Medlem
|
Re: Mattråd!
Jag har stekt pannkakor till förbannelse. Nu ska jag steka tio till eftersom det ska med som matsäck till två glupska barn till imorgon.
|
12 februari 2012, 19:23 |
|
|
Ron Jeremy
Medlem
|
Någon som har några bra recept på mackor till smörgåsgrill? helst sådana man inte blir smällfet av.
|
12 februari 2012, 20:12 |
|
|
Incognita
Moderator
|
I så fall skulle jag ta ett lite grövre bröd (t.ex. surdegslimpa med valnöt), olivolja, vitlök, annat grönt (några spenatblad, ruccola eller färsk basilika, t.ex.) tomat, mozzarella, örtsalt och färskmalen svartpeppar.
Annars är det ju vansinnigt gott med chèvre (det finns ju magrare varianter), honung och coctailtomat, även det med olivolja, lite vitlök, och kanske lite färsk rosmarin. Ruccola passar även där.
|
12 februari 2012, 20:24 |
|
|
Ron Jeremy
Medlem
|
Tackar det har sparats i datorn
|
12 februari 2012, 20:30 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Det blev ingen honungskaka idag, men imorgon kanske.
|
13 februari 2012, 02:44 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Apropå medeltida matlagning: http://matlust.ifokus.se/articles/4d714d71b9cb462233060616-medeltida-efterratter-och-godsakerTill exempel kanderade blommor (det gäller bara att få tag på gummi arabicum):
|
14 februari 2012, 19:49 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Nu har jag anpassat receptet till 1 portionsform: 18 ml (~1 msk + ½ tsk) mjölk 9/23 nypa saffran 40 g pistagemandlar 1½ ägg 30 g farinsocker 1½ msk flytande honung 1 dl olivolja 1 tsk rosenvatten 108 g vetemjöl 9/23 nypa salt
1 msk rosenvatten 1 msk färskpressad apelsinsaft 1 msk färskpressad citronsaft 1 msk flytande honung
Tillredningen sker som tidigare.
Serveras med te.
|
14 februari 2012, 20:18 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Tyvärr blev det för sent för att väsnas med elvispen ikväll, så jag får vänta till imorgon med honungskakan. Det blir intressant att se om min anpassning fungerar och om smeten får plats i den portionsform som jag har vikt för ändamålet. Det kan hända att den pöser över under gräddningen, så jag ska vara beredd med kameran. Jag kan också fördela smeten i flera formar om det skulle behövas, men då blir det inga roliga bilder.
|
15 februari 2012, 01:14 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Nu är honungskakorna gräddade och ska nu penslas var 5:e minut (piip) med en blandning av rosenvatten, honung, apelsinsaft och citronsaft tills de svalnat. Det blev 3 stycken portionsformar, så jag räknade uppenbarligen fel när jag utgick från att ursprungsmängden smet skulle ha fått plats i den form som jag utgick ifrån att smeten skulle få plats i. Jag skulle förstås ha beräknat hur mycket smet det var och sedan kollat att den verkligen skulle få plats, men jag struntade i det och chansade istället.
|
15 februari 2012, 22:01 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Färdiggräddade: Jag behövde bara grädda dem i 20 minuter, eftersom jag använde så små formar. Urtagna: Det överflödiga ströbrödet togs bort innan penslingen. Efter första penslingen: Meningen är att de ska suga åt sig av vätskan och och bli mättade och saftiga.
|
15 februari 2012, 22:13 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|