Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Skippa något så vanligt och stämningsgivande som valv? :? Men det är klart, i brittisk gotik kan man få gott om inspiration till dekorativa trätakstolar som säkert drar gott om szczotki... :P

Fasade gesimser *hoppar och jublar*. (Funkar spelet så att man kanske kan krypa på sådana, men med ökad fara som i verkligheten?)

Skulle det kanske gå att spara några perii med små fönster eller slitsgluggar i bron? Tror det skulle vara mer verklighetstroget än att lämna den helt mörk inuti. Och så får man passa sig för en eventuell bågskytt därinne...


7 februari 2012, 14:26
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Ja men nu ser jag hela gesimen!
Jo, den var fin.

*backar ut ur tråden*


7 februari 2012, 14:52
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Zombie skrev:
Skippa något så vanligt och stämningsgivande som valv? :? Men det är klart, i brittisk gotik kan man få gott om inspiration till dekorativa trätakstolar som säkert drar gott om szczotki... :P


Jo, det skulle dra mycket szczotki. En takstol kan emellertid byggas som ett enda objekt (= una brocha), men då får man istället problem med kollisioner, eftersom ett objekts "kollisionsform" endast kan vara ett rätblock (hur avancerat objektet än ser ut) och då måste man antingen nöja sig med det (det kan gå bra så länge spelaren inte tillåts interagera med objektet) eller dela upp kollisionsformen i flera delar, men då gör man av med extra brochas i alla fall.

Det jag menade var dock att jag skulle skippa hålen i strävpelarna. Valven inne i kyrksalen kommer att vara kvar.

Zombie skrev:
Fasade gesimser *hoppar och jublar*. (Funkar spelet så att man kanske kan krypa på sådana, men med ökad fara som i verkligheten?)

Så funkar spelet. Om man beträder dem med låg vertikal hastighet och samtidig gärna med hög horisontell hastighet snett in mot väggen, då kan man krypa fram på dem. Fast jag kanske gör gesimserna smalare nu när det inte är lika viktigt att spalaren kan krypa på dem och då kan det bli svårt för spelaren att hålla sig kvar på dem. Vidare väljer jag nog de enklaste strävpelarna för att spara brochas de los cuartos. De med extra i avsatser framskjutande delar skapar som små rum mellan sig, vilket kräver extra ljudklossar för att ge en känsla av dämpat ljud mellan strävpelarna. De enklare pelarna skjuter ut mycket mindre, så där blir rummen mellan dem inte alls lika framträdande.

Zombie skrev:
Skulle det kanske gå att spara några perii med små fönster eller slitsgluggar i bron? Tror det skulle vara mer verklighetstroget än att lämna den helt mörk inuti. Och så får man passa sig för en eventuell bågskytt därinne...


Bra idé: Det fixar jag. Utrymmet är för litet för facklor eller andra ljuskällor, så några små skottgluggar passar perfekt. Vad är förresten en "perius"?


7 februari 2012, 19:56
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Aha, de valven. :idea:

Rätblock, :roll: ... men klart, det sparar väl brwsys det med.
Schueberird skrev:
Vad är förresten en "perius"?

http://translate.google.se/#ro|sv|perie (fast står litet fel i svenska översättningen. Fick reda på att ordet (nog) var rätt över någon omväg.)


7 februari 2012, 21:28
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
CodeRedAlert skrev:
Jag fattar nada men taket var faktiskt snyggt.


Japp. Det summerar min ståndpunkt på pricken.


7 februari 2012, 23:28
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Zombie skrev:
Aha, de valven. :idea:

Zombie skrev:
Rätblock, :roll: ... men klart, det sparar väl brwsys det med.


Man kan faktiskt ha sfärer (och sfärliknande kollisionsformer) också, kom jag på, men fortfarande är det ju ganska begränsat.

Zombie skrev:
http://translate.google.se/#ro|sv|perie (fast står litet fel i svenska översättningen. Fick reda på att ordet (nog) var rätt över någon omväg.)


Förstås. *slår sig för pannan* Jag trodde att det var latin för någon särskild del i en kyrka. :oops: Jag hängde med på polskan och walesiskan i alla fall. *lite lagom stolt smiley*

Just nu har jag förrresten 23332(!) celler.

Idag har jag byggt en till hög, täckt valvbro från kyrkan till sidofaciliteterna. Och så håller jag på med en "hemlighetsfull trädgård" också. Det är inte helt klart än, men jag är faktiskt riktigt nöjd med hur den här delen har utvecklat sig och gyttrat ihop sig mer.

Trädgården fick mig att minnas en bok vid namn "Den hemlighetsfulla trädgården", som jag en gång läste som barn, vilken handlade om en pojke som skulle hos släktingar på landet (eller i staden?). Han var sjuk på något sätt och fick inte gå ut, men så upptäcker han en bortglömd trädgård bakom en murgrönetäckt dörr. Han börjar besöka den varje dag och sköter om den och så vidare...


8 februari 2012, 00:22
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Jag funderar på att flytta grottorna till ett eget kapitel för att i första kapitlet kunna satsa mer på delen ovan jord, det vill säga stadsmiljön. Tyvärr kan jag, högst troligen, inte foga ihop dem med grottorna i andra kapitlet, eftersom cellantalet då skulle gå genom taket flera gånger om. Det måste alltså bli ett litet mellankapitel - om jag inte bygger ut dem grottorna mer (vilket kanske är lika bra om jag nu ändå ska ge dem ett eget kapitel).

Jag tror att det kommer att bli svårt att få ljudklossarna att räcka till både stadsmiljö och grottor - eller så måste jag ta bort så många interiörer att det blir tråkigt för spelaren.


8 februari 2012, 00:32
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Just nu försöker jag bygga om kapitel 2 så att grottorna från kapitel 1 ska få plats. Jag kunde ta bort en del som inte passade in i alla fall, och jag har på så sätt lyckats frigöra ungefär 5000 celler, men jag behöver fortfarande frigöra ungefär 1300 celler. Delar av det som tagits bort ska jag testa att flytta till kapitel 1, eftersom de kan användas till min ännu obyggda skog - och jag tror att de ska kräva långt färre room brushes än de grottor som jag flyttar till kapitel 2.

Det kan var idé att testa redan nu om grottorna från kapitel 1 får plats i kapitel 2 - även om jag inte lyckats få ner antalet celler så mycket som planerat, men det kan gå ändå på grund av feluppskattningar av hur många celler som grottorna tar i anspråk när de väl är på plats.

Om allt detta lyckas, då skulle det vara en bättre lösning än att behöva ta bort en massa interiörer (igen).

Nästa problem är att få till en bra övergång mellan kapitel 1 och kapitel 2. Det är viktigt att spelaren är medveten om när hen är på väg att göra övergången, så att hen själv kan välja när den ska ske. Det är också viktigt att spelaren inte kan se bakom kulisserna om hen väljer att utföra de handlingar som leder till övergången utan att vara helt klar med kapitel 1 (det kan till exempel handla om att spelaren inte utfört vissa deluppdrag som krävs för att kunna gå vidare). Alternativet är att hindra spelaren från att lyckas med de handlingar som leder till övergången, innan hen är redo att gå vidare.


8 februari 2012, 08:57
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Första delmålet är uppnått: Cellantalet ligger nu under det planerade. :D

Dags för rakning, dusch och middag.


8 februari 2012, 18:56
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Andra delmålet uppnått: Grottorna från kapitel 1 är nu flyttade till kapitel 2 med 984 celler till godo.

Dags att sova.


9 februari 2012, 05:37
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron