Re: Utrustning till sångmikrofon?
Mixer ska du ha.
Gärna med mikrofoningång.
Billiga microfoner brukar ha en sånhär kontakt:
Telekontakt heter den, fast den inte påminner om nåt man har till telefonen. (möljligen gamla tiders televäxlar)
BÄTTRE microfoner har XLRkontakt!
Om man har en bättre mic och sämre mixerbord så finns det sladdar med en kontakt i varje ände, men då missar man fördelarna av att köra med XLR.
XLR är MYCKET mindre känsligt för störningar nämligen, nåt som är jävligt bra med just micar, för det är så svaga signaler i sånna!
Mixerbord, med båda sorternas kontakter:
Riktigt feta mikrofoner har man FANTOMMATNING på, och jag driver inte ens med dig!
http://sv.wikipedia.org/wiki/FantommatningSen har vi den kontakten som alla känner till. Jag brukar referera till den som "baksidan-på-stereon-kontakten" för då fattar nästan alla direkt. Betydligt fler fattar än när jag säger RCA-kontakt iaf!
Sånna använder man till bild också, men när det är ljud brukar de vara röda och vita. För att komma ihåg vilken som ska vara vart kan man blanda språken och tänka right-röd, och vit-vänster, om man är lika besvärlig som jag.
Ljudeffekter. När det rör sig om sång så brukar det vara aktuellt med nån slags reverb, eller rumsklang som det heter också, eller ett eko. Nackdelen med att ha en sån manick och koppla in först, och sen spela in är att man i sin iver över sin fina manick som låter så bra, brukar missa att man låter som ett polskt dansband och sen sitter man där med en inspelning som man inte kan använda. Bättre att spela in först och lägga på reverb och eko i efterhand!
(Polskt dansband, näe, jag är inte fördomsfull, det värsta fallet av reverbmissbruk har jag hört i en källare i Warszawa medan jag åt middag och på svenska hade roligt åt det med min svenske kompis som jobbade som ljudtekniker).
Jag tror att man kan lägga på allt sånt i en dator nuförtiden. Datorer har också mic-ingångar, men jag törs satsa en peng på att den mic-ingången INTE står för särskilt många kronor på budgeten.
Hmm. Vi har en bra början här va? Fråga gärna mera, mina kunskaper är lite äldre, men de funkar fortfarande, lite osäker på vad som är standard i dagens datorprogram dock.
Nu ska jag banne mig googla lite och se om det hänt nåt fantastiskt på datorfronten i den världen