Ny tråd Svara på tråd  [ 82 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa
Nördmusikprojekt (tidigare: Utrustning till sångmikrofon?) 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Nördmusikprojekt (tidigare: Utrustning till sångmikrofon?)
Jag behöver tips och råd från er, och jag vet att flera av er kan så'nt. Själv har jag inte ens termerna för det, men jag hoppas ni kan ha överseende med det. Saken är den att jag har en sångmikrofon som jag älskar och vill använda, bara för att det är så roligt, men inga möjligheter att använda den eftersom mitt gamla amatörrockband sedan några år tillbaka är upplöst. Vad behöver jag? Det här vill jag kunna göra:

- koppla den till något överhuvudtaget (har inte ens en vanlig stereo jag kan koppla den till)
    - ställa in olika ljudeffekter (eller vad det nu heter)
    - spela in på olika kanaler
    - sjunga stämmor med mig själv
    - reglera kanalerna gentemot varandra för att skapa olika kompositioner med bara rösten som instrument
    - använda någon form av meteronomfunktion? Vad finns?
    - eventuellt jobba med ljudbilden (väldigt mycket överkurs, men jag är nyfiken)
    - spara i vettigt format, vad nu det är, och kompatibelt med vad det nu behöver vara kompatibelt med
    - spela upp
    - lära mig hur 17 man gör

Jag inser att det kan bli hur dyrt som helst, men är tacksam för förslag på olika nivåer. Någonstans måste jag ju börja. Mikrofonen hade ett fantastiskt ljud och jag hann knappt använda den. Jag känner mig inte riktigt hel utan den. Visst är akustiken fantastisk i tvättstugan, men den har ju sina begränsningar. ;)

4 februari 2012, 15:29
Moderator
Inlägg Re: Utrustning till sångmikrofon?
Alltså, det måste inte vara uttömmande svar, och inte hela kit med prisförslag. Vad heter grejerna jag behöver? Jag fattar ju inte ens hur jag skall googla. Vad söker jag?

4 februari 2012, 18:14
Medlem
Bara tre timmar och fortfarande har ingen ljudnörd visat sig, det är dålig stil på dem tycker jag :D

4 februari 2012, 18:21
Moderator
Ja, eller hur?! ( :lol: )

4 februari 2012, 18:27
Medlem
Jag har ingen koll på hemmastudioprylar.

4 februari 2012, 21:01
Medlem
Mixer ska du ha.

Gärna med mikrofoningång.

Billiga microfoner brukar ha en sånhär kontakt:

Bild

Telekontakt heter den, fast den inte påminner om nåt man har till telefonen. (möljligen gamla tiders televäxlar)

BÄTTRE microfoner har XLRkontakt!

Bild

Om man har en bättre mic och sämre mixerbord så finns det sladdar med en kontakt i varje ände, men då missar man fördelarna av att köra med XLR.

XLR är MYCKET mindre känsligt för störningar nämligen, nåt som är jävligt bra med just micar, för det är så svaga signaler i sånna!

Mixerbord, med båda sorternas kontakter:

Bild

Riktigt feta mikrofoner har man FANTOMMATNING på, och jag driver inte ens med dig!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fantommatning

Sen har vi den kontakten som alla känner till. Jag brukar referera till den som "baksidan-på-stereon-kontakten" för då fattar nästan alla direkt. Betydligt fler fattar än när jag säger RCA-kontakt iaf!

Bild

Sånna använder man till bild också, men när det är ljud brukar de vara röda och vita. För att komma ihåg vilken som ska vara vart kan man blanda språken och tänka right-röd, och vit-vänster, om man är lika besvärlig som jag.

Bild

Ljudeffekter. När det rör sig om sång så brukar det vara aktuellt med nån slags reverb, eller rumsklang som det heter också, eller ett eko. Nackdelen med att ha en sån manick och koppla in först, och sen spela in är att man i sin iver över sin fina manick som låter så bra, brukar missa att man låter som ett polskt dansband och sen sitter man där med en inspelning som man inte kan använda. Bättre att spela in först och lägga på reverb och eko i efterhand!

(Polskt dansband, näe, jag är inte fördomsfull, det värsta fallet av reverbmissbruk har jag hört i en källare i Warszawa medan jag åt middag och på svenska hade roligt åt det med min svenske kompis som jobbade som ljudtekniker).

Jag tror att man kan lägga på allt sånt i en dator nuförtiden. Datorer har också mic-ingångar, men jag törs satsa en peng på att den mic-ingången INTE står för särskilt många kronor på budgeten.

Hmm. Vi har en bra början här va? Fråga gärna mera, mina kunskaper är lite äldre, men de funkar fortfarande, lite osäker på vad som är standard i dagens datorprogram dock.

Nu ska jag banne mig googla lite och se om det hänt nåt fantastiskt på datorfronten i den världen :)

4 februari 2012, 22:09
Medlem
Sånt jag önskar att jag kunde i programväg:

Helt uppenbart är att man kan spela in först och ändra massor i efterhand.

4 februari 2012, 22:14
Medlem
Ska jag förklara lite vad det står på rattarna på mixern kanske?

GAIN är hur högt det kan blir, dvs hur högt volymkontrollen går på ingången.

High-Mid-Low är equalizern - diskant, mellanregister och bas.

Aux - om jag inte är helt vilsen i pannkakan är det den som skickar ljudet till tex ett reverb, så tar man emot det nån annan stans, så kan man bestämma att kanal ett har lite reverb, och tvåan lite mer.

Pan - Balans, vänsterhöger. Balans heter det om man redan har höger-vänster och inte bara en neutral in, så att säga.

Level, volymkontrollen, oftast en regel på de större sakerna.

Phantom Power är att fantomen är hård mot dom hårda!

Bild

(näe, visstfan, det var nåt med strömförsörjningen av kondensatormikrofoner, SÅÅÅÅÅ var det! :)

4 februari 2012, 22:21
Moderator
Ah. :) Då har jag en bättre mic (om än inte riktigt fet) men en sladd för ett sämre mixerbord. Jag har en Shure Beta 58A, "Precision Crafted Vocal Microphone", Dynamic Supercardioid, "Extremely smooth response for lead and backup vocals. World-renowned warmth, clarity and sensitivity to fine detail".

Equalizern fixar jag. Tack för tipset att lägga effekterna i efterhand! Den tabben, att låta mig tjusas av reverb och chorus, skulle jag nog göra. Men jag vill ändå ha flera olika ljud att leka med "live" (hemma när jag leker rockstjärna för mig själv).

OK, mixerbord med rätt sorts ingång. Och en bättre sladd då. Och förstärkare finns väl inte inbyggd i mixerbordet, om man vill nöjessjunga och höra sig själv :oops: , utan då måste man koppla det till en? (Det första jag skall göra är ett sjunga med till alla bra skivor jag har.)

Och så kan man alltså koppla mixerbordet till datorn, eller vadå? Med vad för slags uttag?

Programmet där verkar faktiskt inte svårare än transkriptionsprogrammet jag jobbar med. Vad kräver det av datorn? Jag funderar på om jag kan belasta jobbdatorn med det eller om jag åker på att köpa en egen i så fall. Spelar PC eller Mac någon roll?

Jättejättejättetack!

5 februari 2012, 00:26
Medlem
Incognita skrev:
Jättejättejättetack!

*glad att kunna göra nytta*

En SHURE! Yey! På min tid hade jag skuttat rund som en glad pingisboll med ketchup på om jag haft råd med en! :) David Bowie har sjungit i just en sån du har!

Bild

En sån finns lite var stans, baksidan-på-stereon-kontakter i ena änden, och en såndär man kan ha till Line-in på i stort sett alla datorer!

Du kan ju koppla rca-ut från mixern till just baksidan på stereon, och låta den vara förstärkare! Det är samma slags signaler!

Och så kan du koppla cd'n till en av ingångarna, och micen till en annan, och VIPS har du en karaokeanläggning att skrämma grannarna med!

5 februari 2012, 00:38
Ny tråd Svara på tråd  [ 82 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.