Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Du har ju precis samma åkomma som Axolotl - Allvarligt Trotssyndrom.


23 januari 2012, 03:27
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
8-)

Nu har jag testat att lägga in "sträckankare" (ankarjärn som löper genom luften i kyrksalen och ut genom vardera vägg) i min kyrka, eftersom jag tyckte att strävpelare inte fick plats. Problemet är att kyrksalens tidigare luftiga intryck förstörs lite av de genomlöpande ankarjärnen, så jag ska jag testa och se om jag kan få in strävpelare i alla fall; det skulle se snyggare ut. Dessutom syns i alla fall inte ankarslutarna, eftersom taket tar vid strax nedanför ankarjärnen.


24 januari 2012, 01:39
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Strävpelarna är byggda sedan länge och sträckankarna kommer att tas bort i sinom tid. Jag har även öppnat upp området kring kyrkan, så att den framträder bättre i hela sitt majestät (nåja, så väldigt stor är den inte).

Hemliga grottor har utökats och lagts till under staden, men jag kom senare på att kloakerna antagligen kommer krocka med dem, så jag lär behöva bygga om dem till tredje kapitlet senare (jag var tvungen att "ta bort" dem från första kapitlet, så jag glömde bort att ta hänsyn till dem när grottorna byggdes). Ingången till grottorna har gjorts bra mycket snyggare.

En vissa källare har byggts om, så att den håller sig inom husets väggar.

Grottorna krävde sina modiga 400 terrain brushes, så jag har också byggt om andra delar ovan jord för att få byggklossar över till annat - särskilt till den avlägsna skog som återstår att bygga. Gränsen för det totala antalet byggklossar ligger vid 7068 och jag har ungefär 6500 just nu. Skogen kommer inte behöva så många, men jag har fortfarande en del objekt att lägga in och de kan lätt nå 500 helt på egen hand.

Jag lade till en extra passage igen och passade samtidigt på att bygga om en del där jag hade använt onödigt många terrain brushes. Eftersom jag har byggt om så många gånger kan det också vara lätt att glömma kvar byggklossar som inte längre gör någon nytta och dessa tas förstås ocskå bort i samma takt som de upptäcks.

Jag ska senare försöka bygga om grottorna och med lite tur kan jag minska antalet terrain brushes rejält genom att trixa lite (och utan att på något sätt ändra utseendet). Jag har redan använt samma trick på andra ställen, men det ställe jag har i åtanke nu är inte lika lätt att bygga om utan att också behöva försämra utseendet, vilket jag helst undviker.


4 februari 2012, 03:31
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Här har vi 2 av totalt 7 strävpelare (ett klocktorn ersätter den åttonde):
Bild

De nedre valven är något högre än en människa.

Här syns en snitsig bro nere i de hemliga grottorna:
Bild

Det krävdes ungefär 70 kilformade byggklossar för att få till de bägge brovalven. Jag tror dessvärre att det inte kommer att gå att bygga om dem till att använde färre byggklossar hur mycket jag än trixar.

Här är några valv som byggdes med trickmetoden:
Bild

Där sparade jag ungefär 25 byggklossar (från 52 till 27) genom att använda "tricket": Valven byggs upp av 8-sidiga cylindrar och lite trixande med speciella "funktionsklossar", vilka gör att man kan plocka ut snittvolymer (efter att byggklossarna skurit varandra ;) ). Grafikmotorn tillåter cylindrar med maximalt 10 sidor, men det rekommenderas också att man roterar dem under vissa givna vinklar (multipler av 360/2^n (vanligtvis minst 11.25 eller 5.625 grader)) för att undvika felkrascher. Det som kan ses på bilden är alltså ("fejkade") 32-sidiga cylindrar.


4 februari 2012, 04:15
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Jag skulle vilja fixa modernare, mer högupplösta tapeter, men jag tror inte att det blir av: Det skulle ta en väldig massa extra tid att inte bara skapa dem utan också klä om alla byggklossar.


4 februari 2012, 04:32
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
De där bilderna såg lockande ut! Och kyrkan såg ut att kunna vara äkta medeltid (fast originella strävpelare måste jag säga), inte falsk som fabrikskrokanen här i stan.
Men det verkar ju behövas flera bytes, som sagt...

Ser annars framför mig hur de nästintill slavarbetande kommunalverksamhetsmupparna, vad de nu kallas den här veckan, går med sina terrängborstar och ger bergknallar och sankmarkssänkor i Stadsskogen en uppsträckning. Och var beställer man hem rumsborstar?

Men ett sträckankare har jag för mig är ett ankarjärn som är inbyggt längsmed en mur, till exempel för att förstyva den mot en massa fönster- och dörröppningar. Ankarjärn tvärs över ett valv vet jag inte om de heter något särskilt.


4 februari 2012, 04:34
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
På vilket sätt tycker du att strävpelarna är originella?

Jag skulle kunna skippa de fjantiga små taken och spara ungefär 4 byggklossar per pelare. Den formen av tak är dock inte ovanlig som dekoration på strävpelare - om än kanske inte på medeltida(?) diton.

Valven måste vara kvar - särskilt de undre för att folk ska kunna passera (på väg till bordellen som ligger granne med kyrkan ;) Närå, jag har faktiskt ingen bordell in den här delen av staden). Annars skulle man ju kunna tänka sig att ta bort dem för att ge strävpelarna ett massivare (mer medeltida?) intryck. Valven ger dessutom ett visst stöttande tryck inåt.

Valven ska egentligen vara rundade, men just nu har jag (högst troligt) inte råd med de extra klossar som detta skulle kosta.

Schueberird skrev:
Grafikmotorn tillåter cylindrar med maximalt 10 sidor, men det rekommenderas också att man roterar dem under vissa givna vinklar (multipler av 360/2^n (vanligtvis minst 11.25 eller 5.625 grader)) för att undvika felkrascher. Det som kan ses på bilden är alltså ("fejkade") 32-sidiga cylindrar.


Konsekvensen av detta är alltså att 8-sidiga cylindrar passar bäst.


4 februari 2012, 05:05
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Zombie skrev:
Men ett sträckankare har jag för mig är ett ankarjärn som är inbyggt längsmed en mur, till exempel för att förstyva den mot en massa fönster- och dörröppningar. Ankarjärn tvärs över ett valv vet jag inte om de heter något särskilt.


Aha. Nä, jag var inte säker själv när jag använde ordet, men använde det ändå. Jag läste beskrivningen av sträckankare, men fattade ändå inte hur de fungerade - antagligen för att jag var låst vid att ankare ska sitta vinkelrätt mot väggen. Din förklaring gjorde susen.


4 februari 2012, 05:09
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Strävpelarna skulle kunna se ut så här istället:
Bild

De övre valven är förresten där för att spelaren ska kunna krypa omkring på (den troligen annars helt onödiga) "gesimsen" (vilken knappt kan kallas "gesims").


4 februari 2012, 05:24
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Schueberird skrev:
De övre valven är förresten där för att spelaren ska kunna krypa omkring på (den troligen annars helt onödiga) "gesimsen" (vilken knappt kan kallas "gesims").


Och gesimsen är där för att spelaren ska ha något att krypa omkring på.


4 februari 2012, 05:27
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron