Ny tråd Svara på tråd  [ 5079 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126 ... 508  Nästa
Dagsform 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Incognita skrev:
Men var inte min hemsnickrade lösning lite kul då? Bara lite...? :x (saknar smiley som trutar tjurigt med underläppen - men det kan väl ni riktiga nördar fixa åt mig? :x )

Ojdå, förlåt förlåt... *skyndar fram under febrilt funderande på något spirituellt att säga...* – Kul? Nja, snarare trianguloid? :P Jodå, visst var den fyndig. Men var den triangulär med dessa extra antenner? Vad säger los geometricos? Jag tänkte på början till en davidsstjärna när jag läste det...


3 februari 2012, 03:02
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Det är la bara å prova. Min lösning är mycket enklare att verifiera. *fnyser högdraget* ( ;) )

Spoiler! :
Bild


3 februari 2012, 13:11
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Det var inget i den första formuleringen som sade att vinklarna behövde vara i triangeln. Jag använde ritverktyg och ritade triangeln med tre räta vinklar/hörn. Varje rät vinkel är en delkomponent. Alltså ritar jag triangeln med tre räta vinklar. Att sedan hela bilden inte består av just triangeln ändrar inte på den saken.

[Med tre räta vinklar ritade jag en triangel.] = [Jag ritade en triangel med tre räta vinklar.], satslogiskt sett.

Däremot ritade jag inte [en-triangel-med-tre-räta-vinklar].

:ugeek:


3 februari 2012, 13:45
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Då anser jag att du har en onödig vinkel på problemet:
Spoiler! :
Triangel med två räta vinklar:
Bild


3 februari 2012, 13:54
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Och var har du den tredje vinkeln? Och hur motiverar du att du har ritat triangeln med tre räta vinklar? För det är ju bara två stycken hörnbitar som du har byggt ihop.


3 februari 2012, 13:57
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Däremot är jag fullt medveten om att triangeln i min bild är en rätvinklig triangel, men det är inte relevant för mitt argument. Om man ändå stör sig på det kan man ju ändra form på triangeln genom att bygga ihop vinkelbitarna på annat sätt. Jag var bara lite lat - enklare att dra linjer i word vertikalt eller horisontellt än diagonalt innan man har fasta punkter att utgå ifrån.


3 februari 2012, 14:00
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Ah, nu såg jag att du skrev två räta vinklar. Ja, då funkar det ju. Men det var ju inte uppgiften. :lol:


3 februari 2012, 14:05
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Ufo skrev:
Då anser jag att du har en onödig vinkel på problemet:
Betyder i vanliga fall på Ufo-språk att du ser på problemet med en onödig tolkning.
Men i det här fallet blev ju ordet vinkel, just en vinkel.

Det skulle vara en lustig kommentar bara.


3 februari 2012, 14:08
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Nu kom jag att tänka på en tjomme från mensa jag hörde på radion för många år sedan. Han sade diplomatiskt att det viktiga ju inte är hur intelligent man är, utan hur man använder sin intelligens. Vad han kanske inte var helt förberedd på var följdfrågan: "Ja, hur använder du din då?" Det han kom på spontant (får man väl ändå hoppas) var att han alltid planerade sina inköp så noggrant efter placeringen i affären att han aldrig behövde ta ett onödigt steg.

:geek:

(Ja, Gud nåde den som förbänner några kalorier i onödan - äntligen har vi fått den briljanta lösningen på det världsproblemet.)

Jag använde just min kreativa intelligens till att värma lunchen i micron med en brödskiva som tallrik för att minimera disk och miljöpåverkan. Det är ju också oerhört... aspigt. :oops:


\":ugeek:\" skrev:
Betyder i vanliga fall på Ufo-språk att du ser på problemet med en onödig tolkning.
Men i det här fallet blev ju ordet vinkel, just en vinkel.

Det skulle vara en lustig kommentar bara.


Jo, det fattade jag faktiskt genast. Men jag trodde, redan innan jag klickade på spoilerknappen, att det skulle handla om att jag hade en rät vinkel för mycket (alltså fyra). Och därför läste jag inte undertexten om de två vinklarna. Och det var en fyndig kommentar.


3 februari 2012, 14:22
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Äsch, kan man inte citera smileys? Äh, ni fattar. ;)


3 februari 2012, 14:23
Ny tråd Svara på tråd  [ 5079 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126 ... 508  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron