Ny tråd Svara på tråd  [ 5079 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125 ... 508  Nästa
Dagsform 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
OK, min lösning var mer humanistisk/kreativ och byggde på språklig vaghet. Det gör den väl inte fel heller. :P
Gör först tre räta vinklar, t.ex. av piprensare. Bygg sedan en triangel av dem. Det kommer att sticka ut räta linjer åt tre håll, och det är de vinklarna som är räta (de på utsidan alltså). Men tekniskt sett har man fortfarande gjort en triangel med tre räta vinklar.

Man kan rita den också, och då har man ritat en triangel med (hjälp av) tre räta vinklar. Det blir lite spilldelar över bara.

Men Zombies lösning funderade jag också på. Jag hade bara lite svårt att visualisera den för att kolla om det stämde (jag låg i sängen då och sövde om min son som hade vaknat till).


2 februari 2012, 20:20
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Lösning:

Spoiler! :
Tag en apelsin eller annan rund frukt.
Dela den på mitten och ni har två halvor.
Dela ena halvan på mitten och ni har två fjärdedelar.
Dela sedan ena fjärdedelen på tvären och ni har två stycken åttondelar där skalet bildar en liksidig triangel med tre räta hörn.


2 februari 2012, 20:53
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Ufo skrev:
Lösning:

Spoiler! :
Tag en apelsin eller annan rund frukt.
Dela den på mitten och ni har två halvor.
Dela ena halvan på mitten och ni har två fjärdedelar.
Dela sedan ena fjärdedelen på tvären och ni har två stycken åttondelar där skalet bildar en liksidig triangel med tre räta hörn.



Spoiler! :
Bild


2 februari 2012, 22:07
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Savanten Svante skrev:
Eftersom en dator är klantig har den OÄNDLIGT antal kanter, fler kanter ju bättre datorn blir, men perfekt bliren inte!

Det är därför en triangel är en bra approximation till en cirkel - för tillräckligt stora värden på tre.


2 februari 2012, 22:11
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
OT: En triangel med böjda sidor alltså, eller en böjd triangel! (Just provat på en tomat. :idea: )
Men vad säger då fackgeometrikerna om det?

OnT: Ovanligt mycket av den välbekanta feber- och flunsakänslan. Efter promenaden igår? Borde jag rentav ha avstått från den? Borde jag tvärtom ha tagit den jag nästan lyckades tvinga mig till idag? Aldrig vet man...


3 februari 2012, 00:31
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Det är alltså en triangel på ytan av en sfär (med ett hörn på endera pol och övriga två på ekvatorn). En euklidiker skulle väl se triangeln som havande böjda sidor (och ingen egentlig triangel), men på ytan av sfären räknas sidorna som raka (och därmed räknas "triangeln" som en regelrätt triangel). Man kan säga att det handlar om olika referenssystem.


3 februari 2012, 00:42
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
... hm, eller av vilkens hörn ett kan sägas definiera en pol och de båda andra en ekvator? (måste jag säga för att få litet revansch på att jag själv inte tänkte närmare på hörnens placering...)

Men det är alltså någon posteuklidisk geometri då...


3 februari 2012, 00:51
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Zombie skrev:
OT: En triangel med böjda sidor alltså, eller en böjd triangel! (Just provat på en tomat. :idea: )
Men vad säger då fackgeometrikerna om det?
Man kan säga att den är krökt genom den tredje dimensionen, på samma sätt som universum anses vara krökt i fjärde dimensionen.


3 februari 2012, 00:53
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Zombie skrev:
Men det är alltså någon posteuklidisk geometri då...


Ja. Jag har tyvärr inte bättre koll på det än så. Yetin kan kanske ge ett mer uttömmande svar!?


3 februari 2012, 00:55
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
O, vad jag gillar sällskap där det under rubriken "dagsform" uppstår långa diskussioner om posteuklidisk geometri och römmets krökningar genom olika dimensioner men referenser till vädret endast när det är relevant (månskenspromenader, norrsken och ovanligt tidiga sjöbad)! :08:

Men var inte min hemsnickrade lösning lite kul då? Bara lite...? :x (saknar smiley som trutar tjurigt med underläppen - men det kan väl ni riktiga nördar fixa åt mig? :x )


3 februari 2012, 02:53
Ny tråd Svara på tråd  [ 5079 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125 ... 508  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.