Ny tråd Svara på tråd  [ 5079 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122 ... 508  Nästa
Dagsform 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
:05:

NÄHE!

Okejdå.

Men då är det...en cirkel.
Eller ett sträck.
Eller en oval.
Eller vilken sorts sammanhållen figur som helst.

Om man med kant menar hörn, vilket jag gjorde så har jag rätt.
Jag har rätt och jag har rätt.

Så bra.


2 februari 2012, 00:20
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
JAG har JÄTTERÄTT och ALLA andra HAR jätteFEL!
JÄTTEjätteJÄTTEfel.

Lalalallalallaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa *håller för öronen*


2 februari 2012, 00:23
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Delikat definitionsfråga igen. Om vi med "kantig" menar något mer vardagligt som i "trekant" eller något mer fackmatematiskt som inte i "trehörning", heller inte i "enhörning", men väl i "cirkeln har en kant".
Men konen var ju faktiskt en enkant i den förra betydelsen. En poäng till CRA! Och bättre konisk än komisk, som Pseudoklides sa?


2 februari 2012, 00:27
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Nu tar vi en sångpaus (tack Schubbe för länken!!):

Ingen får sluta lyssna förrän klippet är slut.


2 februari 2012, 00:28
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
enhörning


2 februari 2012, 00:29
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Men titta vad jag hittade!
Nu kan vi byta till den här istället. När alla kollat färdigt på det här klippet går vi och lägger oss.


Godnatt!


2 februari 2012, 00:53
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
En trekant har tre hörn.
En tvåkant har två hörn.
En enkant har ett hörn.
En cirkel har noll hörn.
Alltså kan en enkant inte vara en cirkel (om vi inte befinner oss i något slags kvantgeometri, vilket det inte skulle förvåna mig om Ufo gör, i och för sig ;) ).

Vilken typ av yta måste vi välja för att en rät linje på samma yta ska skära sig själv i en vinkel mindre än 180 grader? Om vi kan hitta en sådan yta, då kan vi också rita en enkant (1 rät linje + 1 hörn), fast då har vi förstås lämnat den vanliga, euklidiska geometrien.


2 februari 2012, 01:10
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
CodeRedAlert skrev:
Men titta vad jag hittade!
Nu kan vi byta till den här istället. När alla kollat färdigt på det här klippet går vi och lägger oss.


Godnatt!


:lol: Aspieforummaraton!!!


2 februari 2012, 01:16
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Schueberird skrev:
En trekant har tre hörn.
En tvåkant har två hörn.
En enkant har ett hörn.
En cirkel har noll hörn.
Alltså kan en enkant inte vara en cirkel (om vi inte befinner oss i något slags kvantgeometri, vilket det inte skulle förvåna mig om Ufo gör, i och för sig ).

Vilken typ av yta måste vi välja för att en rät linje på samma yta ska skära sig själv i en vinkel mindre än 180 grader? Om vi kan hitta en sådan yta, då kan vi också rita en enkant (1 rät linje + 1 hörn), fast då har vi förstås lämnat den vanliga, euklidiska geometrien.


Hm... någon form av skev cylinder?

Jag tycker att man alltid lyckas med det när man försöker skära runt en apelsin med en apelsinskalare, men det beror nog mer på linjens bristande "räthet" än på apelsinens form. :P

Fast... vem har sagt att en -kant måste ha hörn? Kan den inte vara bara en kant? (Som på en brödkant...?)

Och jo, en enkant blir väl just en cirkel om man låter den bestå av en rät linje runt en cylinder - fast utan hörn då förstås.


2 februari 2012, 01:20
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Ett roligt partytrick är just att bevisa att man kan rita en triangel med tre räta hörn.


2 februari 2012, 01:23
Ny tråd Svara på tråd  [ 5079 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122 ... 508  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron