det är mer sånt som att kvinnor bemöts som mindre kunniga samt att de förutsätts ha andra intressen.
Vilken värld lever du i? Det är väl männen som förutsätts ha "vissa" intressen. Kvinnan får roa sig med vad hon vill. Och "mindre kunniga", du har då aldrig fått uppleva en vårdnadstvist, det är precis tvärtom.
De förutsätts vara bättre på och mer intresserade av att ta hand om barn, det är ju ett exempel på förtrycket. Finns inget som säger att det är bra för män, de är ju också förtryckta på liknande sätt. Vill du ha kvar könsrollerna får du också acceptera att kvinnorna har ensamrätt till barnen oavsett om du vill det eller ej.
29 januari 2012, 22:53
Ufo
Medlem
Re: Patriarkat på Chalmers
Yetin skrev:
De förutsätts vara bättre på och mer intresserade av att ta hand om barn, det är ju ett exempel på förtrycket. Finns inget som säger att det är bra för män, de är ju också förtryckta på liknande sätt.
Det var inte det du sa. Du påstod att de var mindre värda och att det var kvinnorna som var förtryckta.
Edit:ordet "anses" skall in någonstans.
29 januari 2012, 23:08
Yetin
Medlem
Ufo skrev:
Yetin skrev:
De förutsätts vara bättre på och mer intresserade av att ta hand om barn, det är ju ett exempel på förtrycket. Finns inget som säger att det är bra för män, de är ju också förtryckta på liknande sätt.
Det var inte det du sa. Du påstod att de var mindre värda och att det var kvinnorna som var förtryckta.
Edit:ordet "anses" skall in någonstans.
Kvinnorna är i genomsnitt mer förtryckta än männen, det är uppenbart: maktpositioner i samhället domineras av män, män har mer pengar etc. Det utesluter inte att män också är förtryckta.
29 januari 2012, 23:10
Incognita
Moderator
Ufo skrev:
Yetin skrev:
det är mer sånt som att kvinnor bemöts som mindre kunniga samt att de förutsätts ha andra intressen.
Vilken värld lever du i? Det är väl männen som förutsätts ha "vissa" intressen. Kvinnan får roa sig med vad hon vill. Och "mindre kunniga", du har då aldrig fått uppleva en vårdnadstvist, det är precis tvärtom.
Visst. Sådana attityder finns också, tyvärr, och det får tyvärr rättsliga konsekvenser. Fortfarande. Det är oacceptabelt. Och jargongen om män på öppna förskolan jag besökte med min son lämnade mycket övrigt att önska. Sådant är inte OK. Många där rasade då över pappamånader eftersom de ansåg att alla män inte var lämpliga att ta hand om barn (som om alla kvinnor skulle vara det...). Själv skulle jag aldrig skaffa barn med en man som jag inte trodde var lämplig som förälder.