Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
MPEG-4 i ELAN på PC med Windows 7 - Hilfe!!!
Författare |
Meddelande |
Incognita
Moderator
|
MPEG-4 i ELAN på PC med Windows 7 - Hilfe!!!
Jag behöver analysera videodata i transkriptionsprogrammet ELAN, men får inte filerna att fungera. Jag har videodata i .mts-format som jag kan konvertera i Pinnacle. Jag skulle verkligen behöva jobba med MPEG-4-format, dels för att kunna bläddra ruta för ruta, dels för att det sägs funka för både PC och Mac. Jag har PC, Windows 7, och min kollega har Mac. Dessvärre kraschar ELAN så fort jag försöker öppna ett nytt projekt med MPEG-4-fil i, hur mycket jag än kortar ner klippet.
Jag har provat att installera om programmet, att ladda ner en äldre version av det och att byta plattform till QuickTime for Java. Inget funkade. Nu har jag också provat att konvertera mts-filerna i WinFF, men det hjälpte inte.
Vad mer kan jag prova?
|
27 januari 2012, 19:11 |
|
|
Ufo
Medlem
|
Re: MPEG-4 i ELAN på PC med Windows 7 - Hilfe!!!
|
27 januari 2012, 19:28 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Det funkar inte heller. Tack ändå!
|
27 januari 2012, 20:29 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Fast... det blev ändå bättre. Det gick att konvertera till wmv-format, av riktigt god HD-kvalitet, som funkade utmärkt i ELAN. Synd bara att det inte funkar på Mac. Då kan vi inte skicka transkriptioner och kodningar mellan oss, jag och min kollega.
|
27 januari 2012, 21:00 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Funkar avi-filer på Mac? Det funkade nämligen också, med god kvalitet till skillnad från när jag konverterade i Pinnacle.
|
27 januari 2012, 21:04 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Nu hoppar jag rätt in i fikonspråk som ser oöverstigligt ut, men om du menar "funkar .avi-filer överhuvudtaget på mac?": ja, men jag fick krångla en del först, och när jag googlade visade sig flera ha behövt göra det. Om jag inte minns galet (vilket jag mycket väl kan göra) så klarade inte Apples eget program Quicktime av dem, även om det möjligen påstods, utan jag fick installera något tillägg. (Perian? Flip4Mac?)
|
28 januari 2012, 00:14 |
|
|
nallen
Medlem
|
Så enkelt är det inte (TM) .avi är ett container-filformat som kan innehålla videoströmmar med olika kodning. Så för att det ska fungera måste programmet både kunna tolka filformatet som sådant och dessutom klara att avkoda det format videoströmmen har. VLC is teh shit för det mesta; på OSX, Winblows och Linux.
|
28 januari 2012, 00:24 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Just ja, VLC visade sig kunna ta dem direkt, minns jag nu.
"Så enkelt är det inte": som något oinitierat jag skrev, eller?
|
28 januari 2012, 00:39 |
|
|
nallen
Medlem
|
Nja, det är ett talesätt som använts rätt frekvent i min bekantskapskrets. Ursprungligen var det som svar på tvärsäkra men inte helt genomtänkta uttalanden (konsultavsnoppare kan man också kalla det), senare har betydelsen blivit mer "det du säger är sant men det finns mer att tänka på" - alltså tämligen ordagrant vad det står.
|
28 januari 2012, 01:01 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Aha.
|
28 januari 2012, 01:09 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|