Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Patriarkat på Chalmers 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Patriarkat på Chalmers
Redan en 20% andel fruntimmer får patriarkatet att känna sig hotat på Chalmers.

http://undantagstillstand.wordpress.com/2012/01/27/peniskomplex-patriarkatet-harjar-pa-chalmers/

27 januari 2012, 18:29
Medlem
Inlägg Re: Patriarkat på Chalmers
Nu var jag för lat för att läsa hela länken men varför göra en könsfråga av allt?
Är så trött på det infama tjatande(inget personligt Yetin), det spelar väl ingen
roll vad man har mellan benen det är vad man har mellan öronen som är viktigt.
Men konstigt nog är det dagens män som får lida för vad tidigare generationer
gjort, djävligt enfaldiga ideer!
Om jag missat något p.g.a lathet genom at inte läsa hela länke ber jag om ursäkt.
Men förövrigt står jag för det jag skriver.

27 januari 2012, 20:51
Medlem
Förtrycket kvarstår ju och förnyas med varje generation, så det handlar inte om vad tidigare generationer gjort. Män och kvinnor får olika uppfostran och bemöts olika i alla möjliga sammanhang.

28 januari 2012, 17:02
Medlem
Yetin skrev:
Förtrycket kvarstår ju och förnyas med varje generation, så det handlar inte om vad tidigare generationer gjort. Män och kvinnor får olika uppfostran och bemöts olika i alla möjliga sammanhang.
Tur är väl det, annars skulle vi vara könslösa utan förmåga att reproducera oss. :04:

28 januari 2012, 18:42
Moderator
Ja, för med högre genomsnittslön och större inflytande blir ju kvinnor automatiskt sterila och deras män impotenta. :roll:

29 januari 2012, 14:37
Moderator
Ron Jeremy skrev:
Är så trött på det infama tjatande(inget personligt Yetin), det spelar väl ingen
roll vad man har mellan benen det är vad man har mellan öronen som är viktigt.

Det kanske är därför folk "gör en könsfråga av allt". Om det du menar är att "infamt tjata" när de ser att det är vad man har mellan benen som bestämmer, och inte vad man har mellan öronen, i stället för att låta det fortgå. Skjut inte på budbäraren om du tycker illa om budskapet.

29 januari 2012, 15:05
Moderator
Och självfallet handlar det i få fall om personlig ondska. Men det finns fler plan än det och generna. Vi är alla produkter av en nedärvd kultur, eller rättare sagt en hel mängd delkulturer, har i oss väldigt specifika mönster som om inte helt bestämmer, så i varje fall styr, våra värderingar och beteenden vare sig vi vill det eller inte. Och mer ju mindre vi vet om eller reflekterar över det. Det föds vi in i, marineras i under hela vår uppväxt och marineringen bättras sedan på under hela våra liv.

För att mildra effekten av den marineringen krävs miljöombyte, på annat sätt avvikande erfarenheter eller aktiv ansträngning. Händer inget av det, och håller i sig, så är det marineringen som gäller. Sedan kan den ta sig olika uttryck efter ens personlighet, men det är en annan sak.

Så att angripa kulturellt betingade beteendemönster hos till exempel män eller kvinnor som kulturellt kollektiv är helt enkelt inte samma sak som att angripa var och en av männen eller kvinnorna som person. Inte heller kan det ses som att låta nu levande kollektivmedlemmar få sota för sina förfäders synder. Inte ens i det fall (och så är det väl vanligen) att de flesta personer i det kollektivet säkert skulle må väl av att fundera över saken och att man borde kunna kräva större insikter och mer handling av dem som sitter i ansvarig ställning, med lättare tillgång till information och vissa skyldigheter att också hålla sig informerade.

29 januari 2012, 15:23
Moderator
Väl talat! Marinering... vilken mustig metafor! :P (för tankarna till gubbfläsk...)

29 januari 2012, 15:37
Medlem
Ufo skrev:
Yetin skrev:
Tur är väl det, annars skulle vi vara könslösa utan förmåga att reproducera oss. :04:

Det fina med att avskaffa könsrollerna är att det skulle upphöra att vara omöjligt för män att tända på tjejer med högre utbildning och lön än de själva samt för tjejer att tända på yngre män med lägre inkomst och utbildning...

29 januari 2012, 17:25
Moderator
Incognita skrev:
Väl talat!
*rabiat agitator bugar med passande värdighet*

Incognita skrev:
Marinering... vilken mustig metafor!
Det tyckte jag själv när jag snappade upp den från någon annan...

Incognita skrev:
:P (för tankarna till gubbfläsk...)
Som mitt då...

29 januari 2012, 17:35
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.