Jag har gjort om en tv-möbel till ett skrivbord som knappt höll sig på benen och skrotades vid en flytt. Undrar om inte just den var från Jysk dock.
26 januari 2012, 16:14
Savanten Svante
Medlem
Re: Furniture hackers
coolt med ombyggda möbler!
En gång byggde jag om en säng till cd-hylla.
26 januari 2012, 16:41
CodeRedAlert
Medlem
Säng till cd-hylla låter avancerat - vilka delar av sängen använde du?
Kom på en till enkel metamorphos: En vit bokhylla (kan ha varit Billy) som blev till ett långt sidobord med förvaring under. Bort med alla lösa hyllor och ner med själva "skalet" med långsidan på kant mot golvet. Tror att det finns bild på det någonstans. Jag var enormt nöjd med mitt långbord men den fick inte heller följa med vid flytten.
26 januari 2012, 16:49
Ufo
Medlem
Hade en "soffa" som egentligen var en smal säng med en skumgummimadrass vikt på mitten längsmed som ryggstöd. Lite tyg om det så såg det helt ok ut. Och en ordentlig gästsäng.
26 januari 2012, 16:53
Zombie
Moderator
Intressant. Också med tanke på att det är en sak fattigare folk har gjort länge utan att tänka på det som någon grej. Och nu kanske nya flugan efter hallickering (pimpning)? Kommer det att gå som med slitna jeans, att du måste kunna visa upp de subtila tecknen på att det inte är äkta vara, utan du hade haft råd med nytt?
Fast jag är så gammal så jag tänker på ved när jag ser ett ord som "möbelhackning".
26 januari 2012, 17:07
Ufo
Medlem
Varför är allt man hittar på nätet kopplat till IKEA? Det luktar marknadsföring lång väg.
CRA sysslar med
26 januari 2012, 21:11
Incognita
Moderator
Min särbo köpte ett matbord för att göra om det till ett rejält soffbord som funkar att äta framför TV:n vid. Det var av metall, men det gick bra att kapa benen ändå. Det är faktiskt ett ypperligt soffbord.
En god vän gjorde om en toasits till badrumsspegel - asfränt. Han hade även en bidé som piedestal (nu står den hos min exmake som blev helsåld på idén) och sängbottnen låg på tegelstenar som han hade travat upp.
Jag hade länge ett hoprullat manglat lakan som handledsstöd vid datorn på jobbet. De erbjöd sig att köpa ett "riktigt" stöd åt mig, men jag såg ingen anledning; jag hade ändå ont om plats i linneskåpet. Dessutom var det tvättbart.
Exmaken och jag hade en riktigt gammal trätvättbräda som hylla. Den hade en del som var lite som en trappa och som blev en bra hylla för små böcker eller CD-skivor eller prydnadsföremål när man ställde den på högkant. Och vi hade också en soffa som vi modellerat upp med en säng som bas. Och så hade vi en gammal vinda (?) med en vacker bricka på som avställningsbord. Och en margarinlåda i trä som sittpall. Och en annan trälåda som TV-bänk. Fast vi gjorde aldrig något som krävde händighet eftersom vi båda hade tummen mitt i handen.
26 januari 2012, 23:17
Schueberird
Medlem
Jag har byggt om en telefonmöbel (från tiden då det fanns enbart stationära telefoner) till ett nattduksbord (genom att såga av sittdelen) och sittdynan använde jag till en fotpall (byggd av spilldelar från andra IKEA-möbler) med förvaringsutrymme under. En datormöbel blev en bokhylla och en liten, men väldigt ful CD-hylla (vilken numera är kasserad). Delar från en annan datormöbel blev en TV-möbel med jalusi, hjul och utrymme under för videobandspelare etc...