Ny tråd Svara på tråd  [ 5079 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117 ... 508  Nästa
Dagsform 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Zombie skrev:
En till dag försvunnen halvt i sömn, halvt i meningslöst forumtjafsande för att väcka en hjärna som fortsätter sova ändå. Fattas igångsättningskemikalier i kroppen, ingen läkare i sikte och ingen annan behandling som jag vet hur jag skulle organisera. :05: :cry:

Stackare. Har du inte fått nått kött idag? :?

Själv vaknade jag vid två-snåret. Det var bättre än igår då jag vaknade vid fyratiden på morgonen.


21 januari 2012, 17:23
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Mycket man lär sig av att håna folk istället för att lyssna och fundera.


21 januari 2012, 20:33
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Plus ett på den.

Kanske kunde ett kedje- eller bolltäcke vara något för dig Zombie?
Mig har det hjälpt att sova djupare och med bättre sömnkvalité vilket avspeglar sig nästan direkt i övriga måendet.
Inga jätteframsteg men en förändring iaf.

Konceptet är lite samma som med de gamla dunbolstrarna. De var ju riktigt tunga. Men nu slipper man dö av damm och kvalsterattacker under sömnen. De nya täckena är betydligt mer hygieniska.

Dagsformen är trött och lite grinig efter gårdagens öppet hus evenemang på en skola.
Varje gång jag anstränger mig lite extra så får jag riktigt ont i halsen. Men det bryter liksom inte ut ordentligt utan försvinner för att sedan komma tillbaka några dagar senare, när jag försöker göra något vettigt.


22 januari 2012, 13:46
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Så jobbigt med sådant som ligger där och lurar hela tiden! Du får helt enkelt låta bli att anstränga dig, CRA. Du har en klok hals.

Det är orättvist att man kan ha pms i en och en halv vecka, tycker jag. Jag hatar progesteron och dess syntetiska motsvarighet. Nu är det i alla fall slut på de förhatliga gula pillren för den här gången. *salut* Och jag har fått hörseln tillbaka. Helt fantastiskt att höra omvärlden i stereo - nu fattar jag lite bättre hur folk kan urskilja varifrån ljuden kommer. :04: Jag tänker aldrig mer titta åt en tops. (Kan förresten passa på att tipsa om åksjuketabletter inför besök på öronmottagningen, så slipper man dödsångesten när de suger tag i ens trumhinna).

Och min sons pappa är sansad igen. *puh* Nu får han banne mig sköta sig. Hur mysigt det än kan vara att sonen är extra mån om mig, är det alldeles för fruktansvärt att han skall behöva oroa sig över att ingen skulle kunna ta hand om honom om något hände mig. När man är sex år skall man inte behöva vara medveten om att tryggheten när som helst kan dras undan under ens fötter.


22 januari 2012, 14:07
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
CodeRedAlert skrev:
Kanske kunde ett kedje- eller bolltäcke vara något för dig Zombie?
Mig har det hjälpt att sova djupare och med bättre sömnkvalité vilket avspeglar sig nästan direkt i övriga måendet.
Inga jätteframsteg men en förändring iaf.

Konceptet är lite samma som med de gamla dunbolstrarna. De var ju riktigt tunga. Men nu slipper man dö av damm och kvalsterattacker under sömnen. De nya täckena är betydligt mer hygieniska.

Låter som något att prova. Har inte tyckt det förut, när folk har beskrivit det som ett alternativ till hemska kramar och jag är en som inte ens skulle använda begreppet "kram" i samband med ett dött ting. Sedan finns väl den där erfarenheten "inget som funkar på andra brukar ju funka på mig" i bakgrunden plus alla praktiska problem. Men kanske kunde vara värt ett försök? (Om det inte är svindyrt...)


22 januari 2012, 16:46
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Incognita skrev:
Så jobbigt med sådant som ligger där och lurar hela tiden! Du får helt enkelt låta bli att anstränga dig, CRA. Du har en klok hals.
Instämmer.

Incognita skrev:
När man är sex år skall man inte behöva vara medveten om att tryggheten när som helst kan dras undan under ens fötter.
Instämmer igen.

Och roligt att höra (hm, vad skriver man...) att det har ordnat sig för den här gången!


22 januari 2012, 17:09
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Angående kedjetäcket (Kedjetäcke är att föredra, den kan man tvätta själv i en stor tvättmaskin. Bolltäcken kräver kemtvätt, om jag inte är felinformerad.) så naglar den liksom fast kroppen så jag sover mindre oroligt och väcker inte mig själv med allt vridande och vändande.
Att den skulle ge en känsla av att "krama om" låter lite fantasifullt. Som du påpekar Zombie, så är det ju bara ett jäkla...täcke. Helt enkelt.

Men jag somnar fortare och sover djupare. Det går ju att vika undan en del av täcket om man inte vill ha tyngd över bröstkorgen exempelvis. Alternativt vika upp sidorna av täcket över kroppen så täcket blir ännu tyngre.
Tyngden ska göra så att lugn och ro hormonerna frigörs och underlättar insomning. Det verkar fungera på mig och jag är också en sådan där som nästan aldrig blir hjälpt av sådant som andra blir hjälpta av.

Svindyrt om man skulle få för sig att köpa ett på egen hand.
Gratis eller rättare sagt till låns om man går via habiliteringen eller psyk. Arbetsterapeuter förskriver ut dem men det gäller ju att påminna dem om att man är intresserad, har sömnproblem eller/och mycket oro och ångest i kroppen och vill prova.

Faktist ville "min" doktor hellre ge mig ett kedjetäcke istället för att skriva ut sömnmedel. Det var smart av henne, tycker jag.


23 januari 2012, 02:14
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Låter ju värt att fråga hab om. *skriver upp*

(Sömntabletter har jag minsann fått utskrivna, fast de inte funkade förut, utan att det här ens har nämnts. *muttrar surt*)


23 januari 2012, 02:33
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
En till sak om bolltäcket specifikt - det prasslar och gnisslar om de där förbannade bollarna så fort man rör sig.
Inte så lyckat för en ljudkänslig individ att komma till ro under en sådan.

Och så är ju bollarna av plast, ftalater alltså. Med båda typer av täcken får man ett plastöverdrag men den kan man också skippa, ftalater i den med.

Så jag gör bara tummen upp för kedjetäcket, utan plastöverdrag.


23 januari 2012, 02:45
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Förresten!

"Tummen upp" och "hålla tummarna" är ju två olika företeelser. Båda finns i finskan med.
:oops:

Igen en sak jag fått om bakfoten.


23 januari 2012, 02:47
Ny tråd Svara på tråd  [ 5079 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117 ... 508  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron