Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Skrivande 
Författare Meddelande
Avslutat konto
Inlägg Skrivande
Jag måste skriva en bok. Har känt det länge. När jag väl känner hatet och passionen komma över mig kan jag både chockera och underhålla, men hur omvandlar man egentligen denna förmåga till bokform? Mitt skrivande är i sina bästa stunder väldigt intressant för andra men då rör det sig om lösryckta diskussioner på forum eller spontant bloggande. Inte en bok från första till sista sidan, strukturerad och genomtänkt.

När jag känner hatet komma över mig blir jag otroligt kreativ, samtidigt som det tar all min energi. Jag behöver hatet för att skriva bra vilket också är ett problem om jag skulle skriva en bok, eftersom jag långt ifrån alltid är arg. Nu för tiden är jag sällan riktigt arg, vilket gör mig mindre kreativ i relation till människor men mer kreativ vad gäller t.ex heminredning eller andlighet. Det är den psykologiska biten, den som drivs av hat, som gör mitt skrivande intressant. Visst att jag ofta, genom mina andliga insikter, kan imponera på medelålders kvinnor som sysslar med naturmedicin, men för att kunna väcka känslor och anstöt hos en bredare grupp människor måste jag använda den kreativitet som hatet ger mig.

Ibland när jag läser igenom sånt jag skrev under stark affekt för två-tre år sen kan jag bli imponerad av min egen stil. Helt briljant emellanåt i de ögonblick då jag varit snudd på psykotisk av hat. Jag småskrattar åt det grandiosa och med glimten i ögat odistanserade hatet och de klockrena psykologiska analyserna som klär av både individer, kulturer och samhällen och tvingar dem att dansa utklädda till clowner. Tvingar läsarna att ofrivilligt reagera på ett utstuderat vansinne där logik ersatts av retorik. Jag kör över och förnedrar mina läsare, skrattar dem i ansiktet och vissa älskar mig för det. Det krävs någon med stark integritet och ett öppet sinne för att kunna se det positiva i mitt skrivande, som egentligen är som en maträtt lagad utan recept, karaktäriserad av skarp balans mellan diametralt motsatta smaker.

7 december 2009, 12:59
Medlem
Inlägg Re: Skrivande
Skriv en bok då. Skriv en bok och skicka in den till förlagen.

7 december 2009, 18:18
Medlem
Jag har velat skriva en bok sen jag var 14, som ett sätt att få osagda saker sagt och frigöra mig från ett väv av missförstånd. Ledsamt att jag inte förräns flera år senare ens kunde uttrycka mina tankar på ett förståeligt sätt. Jag blev nog även hämmad av folk omkring mig som inte ens försökte förstå mig om jag inte använde deras mainstream uttryck, nästan som om de hade en sjuk agenda att ändra på mig.

Jag har en liten samling korta textstycken som jag skrivit ner. Men har i princip samma problem att jag inte kan göra något större eller organiserat av det. Det är inte alltid som det ens är tillräckligt för att lägga upp på en blogg, så det jag har att säga dyker upp reaktivt i diskussioner. Jag undrar vid sidan av om det beror på den emotionella stiltje jag ofta upplever.

Min mor sa en gång att jag borde lära mig istället för att bara acceptera att jag inte kan(när jag berättade om just det här), men jag vet inte vad det är jag ska lära mig egentligen. Att skriva utan inspiration eller att frammana inspiration? Är det förstnämnda något som jag ens vill eftersträva?

8 december 2009, 06:11
Medlem
Josef3: Ett förslag är att du börjar med att skriva en novell, och lägger upp den på webben.
Om det fungerar, så kan vi diskutera vidare sen.

Sanive: Min erfarenhet är: Först hårt arbete, sen kommer kanske inspiration efter ett tag. Men inspiration är inget som man skall vara beroende av. För nästan alla är skrivande ett hantverk.

8 december 2009, 10:00
Avslutat konto
De som lägger upp saker på nätet är ju sopor och skriva kan de inte heller. Jag skulle definitivt gå direkt till ett förlag.

8 december 2009, 12:59
Medlem
Haha, ja jag förstod att det inte skulle falla i god jord att tipsa om sådana där sidor där man lägger upp hela eller delar av sina böcker.

Men jag skulle gärna läsa både Sanives och Josef3s böcker!

Först kan man ju kanske bestämma, vad ska det vara för typ av bok?

* En självbiografi, typ boken om mitt liv från barndom till nutid?

* En kåseribok, en autists betraktelser?

* En blandning av dessa två? Det blir ju troligtvis lätt så om man skriver en självbiografi.

* En fiktiv bok, typ roman?

Vilken typ av bok är det ni funderar på att skriva?

Efter att man bestämt det är det lättare att klura ut vilket upplägg boken ska ha. Om du Josef3 ska skriva en kåseribok behöver du ju i princip bara leta upp dina gamla inlägg på forum och klistra in dem och dela upp dem i kapitel, tjoff, färdigt.

8 december 2009, 14:28
Medlem
Josef3 skrev:
De som lägger upp saker på nätet är ju sopor och skriva kan de inte heller. Jag skulle definitivt gå direkt till ett förlag.

Förmodar att du tycker att det bara är sopor som trycker på www.vulkan.se också?

10 december 2009, 14:37
Avslutat konto
Ja, Vulkan.se är i allra högsta grad skräp.

Här är ett bra exempel på snudd på begåvningshandikappad litteratur från Vulkan:

http://74.125.77.132/search?q=cache:ivi ... clnk&gl=se

10 december 2009, 15:08
Medlem
Inlägg Hahahahahahaaaaaaaaaaaaaaa
Den brede sällen hade säkert dreglat av förtjusning när han fått fri insyn till hennes trosor.

hon blundade demonstrativt och vägrade öppna ögonen, fylld av rädsla för att soldaterna, i synnerhet den brede av dem, skulle lägga handen om hennes lår, grabba till på dess insida och börja tafsa inåt mot trosorna

Utanför bunkern stod en blänkande grå flaggstång i stolt erektion.

även om hans revolver som hängde slappt kring sidan av hans lår

med fontäner sprutandes

10 december 2009, 19:03
Medlem
Jag vet, jag borde ha vant mig, har sett den där texten förut. Men den är lika rolig varje gång. Vilket snuskigt sinnelag ligger inte bakom sådana där formuleringar?

10 december 2009, 19:04
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.