Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Hur äter man granatäpplen? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Hur äter man granatäpplen?
Iof det finns så mycket konstiga saker i fruktdisken som iaf jag inte begriper
mig på, ingen instruktionsbok finns det med heller.
Har garanterat ätit fel fruktdelar andra gånger också.

Nötknäpparen kan Axolotl använda på sina pungkulor, om han har några förstås. ;)

21 januari 2012, 13:50
Medlem
Ufo skrev:
Jag funderar på att vi kanske ska starta en tråd som heter "Axolotl's guide till frukt och bär".

Exempel Avokado:
Fel:ta bort fruktköttet,ta ut kärnan,öppna den med nötknäppare och äta innehållet av kärnan.
Rätt: Ät fruktköttet och spotta ut kärnan.
:04:

Jag funderar på att vi kanske ska starta en tråd som heter "Ufos guide till genitivapostrof". :04:

21 januari 2012, 15:11
Medlem
Sprakradet sade:
Citera:
St James's church eller St James church i svensk text?
Man kan fråga sig om man i en svensk text ska behålla den engelska apostrofen i t.ex. St James's church och Regent's Park (i London) eller om man hellre ska skriva St James church och Regents park. Gäller det en fast namnform (ett namn som t.ex. inte brukar översättas) och genitivapostrof ingår i namnet, ska det återges: Regent's park, McDonald’s årsredovisning etc.

I andra fall följer man svenska skrivkonventioner och skriver i svenska texter utan apostrof vid genitiv på engelska namn: Catherines barn, Wes bästa film etc.

Svantes tillägg - whatever, så länge jag förstår vad som menas!

21 januari 2012, 18:18
Medlem
Jag funderar på att vi kanske ska starta en tråd som heter "Svantes guide till om rubriken Axolotl's guide till frukt och bär innehåller en fast, engelsk namnform eller inte". :04:

21 januari 2012, 21:01
Medlem
Den kan kanske heta nåt i stil med "den onödigaste och omständigaste tråden sen efterkrigstiden"?

21 januari 2012, 21:08
Medlem
Det tycker jag var ett ganska dåligt förslag, eftersom det inte alls skulle spegla trådinnehållet. Dessutom fanns det inte ens några forum att starta trådar i under efterkrigstiden - såvida man inte tolkar uttrycket "efterkrigstiden" väldigt liberalt. Gör Svante det? :04:

21 januari 2012, 21:14
Medlem
Schueberird skrev:
Gör Svante det? :04:

Det vet inte svante!

21 januari 2012, 21:18
Medlem
Schueberird skrev:
Dessutom fanns det inte ens några forum att starta trådar i under efterkrigstiden
Vilket krig syftar du på?
Ett som har varit eller ett som skall komma?

21 januari 2012, 21:31
Medlem
Jag vet inte vilket krig Svante menade, men troligen var det ett krig som redan varit, eftersom man i uttrycket "inte sedan..." utgår från att tiden går framåt. :04:

21 januari 2012, 21:43
Medlem
Då är det ju efterkrigstiden nu :04:

21 januari 2012, 21:47
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.