Ny tråd Svara på tråd  [ 126 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa
Kristen Tro 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Kristen Tro
Debbido skrev:
Jag har inte mött människor som "vägrat ta emot Jesus"
Tänka sig, inte ens jag har vägrat honom, men jag har accepterat att jag är förskjuten av gudarna, som en pestsmittad.

20 januari 2012, 20:24
Medlem
Debbido, jag svarar dig för du är seriös och kan mycket, hoppas att du inte tar illa upp av mina svar för det är inte min mening. visserligen är jag en väldigt dryg och cynisk person, men jag antar att jag är placerad på den här planeten p.g.a. just de egenskaperna.

Debbido skrev:
Ron Jeremy: Du radar upp skrämmande bibelord från GT. Dessa är aktuella för judar och muslimer, men inte för kristna.

Menar du med det att kristna skulle vara fredligare än judar och muslimer? visste du att första atombomben över Japan var välsignad, av en kristen präst?
Debbido skrev:
Teologer ser honom som det slutgiltiga offret och sedan är det slutoffrat och slutdödat.

Nu antar jag att du menar djur och människooffer till guds ära? För annars offras ju barn, gammla, män och kvinnor överallt på den här planeten, och den gode guden gör nada, är det kanske en bestraffande gud de kristna tillber?
Debbido skrev:
T ex utlovar GT 1000000000000000000 kameler åt den som är verkligt rättfärdig.

Var är mina kameler?!!!!! ta hit dom! ;)
Debbido skrev:
Det som buddisterna redan hade upptäckt: Äger du fler än 7 ting äger tingen Dig.

Nu börjar det likna nånting! det där är ett av de mest sanna och bästa uttryck jag känner till, och ja jag ekänner att Sufism, mysticism och hinduism ligger mig mycket varmt om hjärtat, där finns val och inte som i den auktoritära kristendomen krav. När det gäller Sufism menar jag den äldre delen, innan prästjävlarna censurerade den med överhetens hjälp. Finns mycket att hämta hos Rumi, trots präster.

20 januari 2012, 20:55
Medlem
nallen skrev:
Jag får väl göra ett undantag i den här tråden just nu...
Debbido skrev:
Är du det Nallen - kristen?

Jag kanske var det. Problemet är dels såna som du och den andra tomten och dels att Gud inte är direkt kvalitetssäkrad.

Ni bara blarrar på om helt ointressanta aspekter av verklighetsåskådningen och utan att ens fundera över om det ni säger är rimligt och förenligt med det vi faktiskt VET om hur välden beter sig.

Gud är inte deterministisk och har ingen "prislista" för att ge mig det jag vill ha. Jag är inte ett spår intresserad av evigheten, jag vill ha det bra här och nu och sen slippa. Kan/vill Han inte göra såna affärer med mig får det vara.

Tack för ett rakt, öppet svar. Det uppskattar jag verkligen!

Jag vet inte vad du tror dig veta att jag tror och jag kan ju inte försvara åsikter som du ev. tror att jag har som jag inte har. Knepig sits. :roll:

Du får specificera detta tydligare.

Du är inte intresserad av evigheten. Obs! Den är NU. Du är alltså inte intresserad av nuet, m a o är du deprimerad, och jag förstår varför. Jag skulle också gärna smita ut ur mina lidanden, men jag har accepterat att jag måste finnas här och nu för att min son har det väldigt tufft. Att ge kärlek känns bra och meningsfullt, det får också hjulen att snurra, vinden att vända och evigheten att landa i Nuet. Kärleken och Nuet är några synonyma uttryck för Gud. Det viktigaste är inte namnet eller dogmer utan att vi lyckas växa en smula i fråga om konkret kärlek. Vi är ju ense om att kärlek och sex inte är synonyma begrepp.

Du menar att jag inte funderar över om det jag t ex nu säger är förenligt med vi VET om hur världen fungerar. Jag har verklighetstestat av stora delar av bibeln och andra religioner. Det som inte funkar i verkligheten är meningslöst.

Jag tror att Homo Sapiens är 200 000 år, att skapelseberättelsen är en myt med ett intressant budskap: enbart kunskap gör oss inte lyckliga. Vi behöver gemenskap med varandra och skaparen. Jag avfärdar inte vetenskapliga rön, som fundamentalister gör. Jag tar del av dem.

Jag tror inte på någon prislista, bara på nåden. Jag är för trött numera för att leva upp till någonting. Men också när min låga flämtar i depressionens natt, när min bön tystnat av sorg och mitt Göra övergått i Vara, "om jag ock går genom dödsskuggans land är Du med mig."

Den katolske biskopen skrev i sitt nårstal: "Fråga inte: Vad kan det här året ge MIG? Fråga i stället: Vad kan Jag ge mänskligheten det här året?"

20 januari 2012, 22:02
Medlem
...och som vanligt blarrar du bara på utan att säga nånting. Jag återgår till att undvika dig.

20 januari 2012, 22:13
Medlem
Ta emot Jesus, ha Jesus i sig etc. Alltså låter fett med kinky. Tag emot Jesu säd :02: . Jah!

Bild

:07:

20 januari 2012, 23:01
Moderator
Ja, det finns mystiker som lär ha skildrat det i nog så sexuella termer. Och varför inte? Kan väl tänkas både äkta, som sublimering av förtryckt sexualitet och kanske i fall där det är svårt att avgöra vilket...

Teresa av Ávila och greve Zinzendorf är två kristna jag erinrar mig på rak arm.

20 januari 2012, 23:18
Medlem
Ron Jeremy skrev:
Debbido, jag svarar dig för du är seriös och kan mycket, hoppas att du inte tar illa upp av mina svar för det är inte min mening. visserligen är jag en väldigt dryg och cynisk person, men jag antar att jag är placerad på den här planeten p.g.a. just de egenskaperna.

Tack! Jag har själv en rad mindre bra egenskaper och jag tror som du: att jag är här just nu för att lära mig/bättra mig. Denna tro är grundad på en stark NDU och flashbacks till en liv som starkt moraliserande nunna. Det var väl därför jag drogs till kyrkan så fort jag kunde gå fast min familj inte var kristen. Jag pratar så mycket om den villkorslösa kärleken (och försöker visa den) eftersom jag har varit moralist. "Min basist" lämnade mig ensam på kyrkgolvet en gång då jag skulle sjunga en av mina sånger om den absolut villkorslösa kärlek, som kyrkan ofta underkänner.

Debbido skrev:
Ron Jeremy: Du radar upp skrämmande bibelord från GT. Dessa är aktuella för judar och muslimer, men inte för kristna.

Ron Jeremy skrev:
Menar du med det att kristna skulle vara fredligare än judar och muslimer? visste du att första atombomben över Japan var välsignad, av en kristen präst?

Jag menar att USA:s bomb-korståg över världen inte är grundad på Jesu lära och de rent teologiskt är förvirrade.
Kristus var pacifist och hans sanna efterföljare (oavsett religion) är pascifister.
Det är värre med religioner som saknar Jesus-biten men går på "döda-alla-otrogna"-linjen. Även om det finns sansade muslimer så bävar jag inför dåligt utbildade, bokstavstroende muslimer som lever i fattigdom. Jag skulle om jag var koptisk kristen flytta snarast.

Debbido skrev:
Teologer ser honom som det slutgiltiga offret och sedan är det slutoffrat och slutdödat.

Ron Jeremy skrev:
Nu antar jag att du menar djur och människooffer till guds ära? För annars offras ju barn, gammla, män och kvinnor överallt på den här planeten, och den gode guden gör nada, är det kanske en bestraffande gud de kristna tillber?

Ursäkta suddigheten, men jag postade för snabbt. Fick besök. Ja, jag menar religiösa offerriter, inte lidandet i världen! För att göra slut på lidandet behöver vi utplåna oss själva, vilket vi snart kommer att lyckas med, bye the way. Jesus sa: "Guds rike bor i er". Förkortat: Gud bor i er. Alltså är vi delvis Gud. Vi har makt att spränga oss i luften, mobba ihjäl folk på internet, makt att hjälpa en fattig eller sjuk medmänniska. Gud behöver inte straffa ut oss, det klarar vi bra på egen hand.
Angående den teologiska frågan om ifall Jesus behövde offras så har jag personligen landat i att det känns orimligt. Judekristna behövde säkert denna tankegång för att gå vidare men inte vi. Det viktigaste Jesus gjorde var att visa oss konkret hur man kan leva kärlek. Jag ser honom som en österländsk guru och förvånas över att så många kristna inte fattat att vi skulle försöka efterlikna honom, inte bara sitta ned och sjunga lovsånger, få en oblat, lite vin och gå hem till soffan med gott samvete medan de gamla och sjuka ruttnat bort i sin ensamhet.
Debbido skrev:

Ron Jeremy skrev:

Jag vet inte! Faktum är att mina egna kameler har sprungit bort. Jag har bara en fet kamel kvar som sitter här i soffan bredvid mig och äter upp mina chips. ;)
Debbido skrev:
Det som buddisterna redan hade upptäckt: Äger du fler än 7 ting äger tingen Dig.

Ron Jeremy skrev:
Nu börjar det likna nånting! det där är ett av de mest sanna och bästa uttryck jag känner till, och ja jag ekänner att Sufism, mysticism och hinduism ligger mig mycket varmt om hjärtat, där finns val och inte som i den auktoritära kristendomen krav. När det gäller Sufism menar jag den äldre delen, innan prästjävlarna censurerade den med överhetens hjälp. Finns mycket att hämta hos Rumi, trots präster.

Ja, jag gillar också sufismen, men deras seanser är tyvärr bara till för män. Hinduismen är okey om man inte har oturen att födas kastlös för då är man chanslös. Jag lyssnade då och då på en hinduisk-svensk guru och lärde mig mycket av det. En fin guru - Ravi Shanka - gav rådet att behålla sin grundreligion och sedan införliva den vishet från andra religioner som finns. Detta råd har jag följt och det är skönt att få vara en orädd "fritänkare"!
Det finns kristna som aldrig vågar tänka till pga rädslan för helvetet. Helvetesläran är destruktiv.

21 januari 2012, 00:17
Medlem
nallen skrev:
...och som vanligt blarrar du bara på utan att säga nånting. Jag återgår till att undvika dig.

Jag ber om ett förtydligande av dina favorituttryck BLARRIG och FLUMMIG. Jag förstår dem inte.

Visst kan jag försöka säga något mindre kärleksfullt, om det är det är så du vill ha det. Om man säger upp bekantskapen med Gud för att man länge har skrikit JAG VILL HA men inte fått något, så tror jag du missuppfattat Jesu budskap. Han kom inte ned på jorden, satte sig på ett berg och skrek: Jag vill ha ...! "Han gick omkring och hjälpte alla." "Ge så ska ni få" var det hans budskap gick ut på.

21 januari 2012, 01:02
Medlem
Ufo skrev:
Vill någon definiera vad "flum" är?

1. (om person eller text) som säger mycket utan att ha så mycket innehåll eller tanke bakom
2. oseriös, som inte tar saker på allvar
3. påverkad av vissa droger, såsom marijuana

21 januari 2012, 01:15
Medlem
Jag kortar ner och är lite trött så det kan bli lite luddigt.
Debbido skrev:
Jag menar att USA:s bomb-korståg över världen inte är grundad på Jesu lära och de rent teologiskt är förvirrade.
Kristus var pacifist och hans sanna efterföljare (oavsett religion) är pascifister.
Det är värre med religioner som saknar Jesus-biten men går på "döda-alla-otrogna"-linjen. Även om det finns sansade muslimer så bävar jag inför dåligt utbildade, bokstavstroende muslimer som lever i fattigdom. Jag skulle om jag var koptisk kristen flytta snarast.

Jag måste först fråga vilka är i så fall Jesus sanna efterföljare?
Något som skrämmer mig minst är de troende dåligt utbildade muslimer som lever i fattigdom, dessa männinsiskor har i regel blivit ifråntagna allt, det enda de har kvar är sin religion, de är inte farliga de blir farliga först när någon(religiös extremist) utnyttjar deras utsatta sittuation, jag anser inte att Islam är en våldsam religion men om man använder religionen för att manipulera fattiga människor i eget polititiskt/religiöst syfte då blir de farliga. Och vilka människor blir inte det? t.o.m. en mus försvarar sig och hoppas.

Debbido skrev:
Jesus sa: "Guds rike bor i er". Förkortat: Gud bor i er. Alltså är vi delvis Gud. Vi har makt att spränga oss i luften, mobba ihjäl folk på internet, makt att hjälpa en fattig eller sjuk medmänniska. Gud behöver inte straffa ut oss, det klarar vi bra på egen hand.

Där är vi nog inte helt överens, jag anser att det där är precis vad Rumi säger, att res inte för att leta efter det du söker efter, för det finns innom dig själv, res där. Men det är en konst att hitta det.
Debbido skrev:
Angående den teologiska frågan om ifall Jesus behövde offras så har jag personligen landat i att det känns orimligt. Judekristna behövde säkert denna tankegång för att gå vidare men inte vi. Det viktigaste Jesus gjorde var att visa oss konkret hur man kan leva kärlek. Jag ser honom som en österländsk guru och förvånas över att så många kristna inte fattat att vi skulle försöka efterlikna honom, inte bara sitta ned och sjunga lovsånger, få en oblat, lite vin och gå hem till soffan med gott samvete medan de gamla och sjuka ruttnat bort i sin ensamhet.
Debbido skrev:

Ron Jeremy skrev:

Debbido skrev:
Jag vet inte! Faktum är att mina egna kameler har sprungit bort. Jag har bara en fet kamel kvar som sitter här i soffan bredvid mig och äter upp mina chips. ;)

Debbido skrev:

Ron Jeremy skrev:

Debbido skrev:
Ja, jag gillar också sufismen, men deras seanser är tyvärr bara till för män. Hinduismen är okey om man inte har oturen att födas kastlös för då är man chanslös. Jag lyssnade då och då på en hinduisk-svensk guru och lärde mig mycket av det. En fin guru - Ravi Shanka - gav rådet att behålla sin grundreligion och sedan införliva den vishet från andra religioner som finns. Detta råd har jag följt och det är skönt att få vara en orädd "fritänkare"!
Det finns kristna som aldrig vågar tänka till pga rädslan för helvetet. Helvetesläran är destruktiv.

Den moderna Sufismen ser inte jag som något som riktar sig speciellt till män, men å andra sidan gör jag aldrig någonting i flock så några seanser är jag aldrig med om. De små bitar jag hittar, hittar jag innom mig själv och hoppas att det så småningom om ska kunna utvecklas till något större än jag nu förstår, men jag kanske blir galnare först vem vet :) .
Hinduismen i modern västerländsk variant saknar hel det gammla kastväsendet som fortfarande lever kvar i fattigare delar, där det som jag tidigare skrev utnyttjas i olika syften. Men hinduismen ger en valfrihet att tro på en gud eller att tro på t.ex. naturkrafterna eller flera gudar.
Hinduismens valfrihet eller frihet i kombination med Sufismens kärna om gud som ett koncentrat av kärleken, bara det inga måsten, och att alla gudar igentligen är samma tilltalar mig, jag kan själv skapa min egen religion för mig själv, asocial som jag är ;)

21 januari 2012, 02:39
Ny tråd Svara på tråd  [ 126 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.