Du får plats
Zombie - alla får plats i Kärleken! Jesus sa att "Guds rike är invärtes i er." Vilka talade han då till? Till vissa religiösa? Nej, till Folket!
Han ställde inga villkor, sa inte vilka som hörde himlen till. Han bara angav GPS-position för himlen: Inte efter döden, inte imorgon eller igår, inte i tiden utan utanför, inte exklusiv utan inkluderande Alla. Ingen religion angiven.
Problemet för oss människor är bara att komma i kontakt med detta inre Paradis, vår andes ljus. Om jag sammanfattar Jesu budskap och andra stora mästare, som t ex Buddha så är den tvåfiliga vägen till vårt eget Paradis: Meditation och goda gärningar. Jesus säger till folket att de som sörjer ska bli tröstade. Om vi inte sörjer, inte gråter, inte arbetar med våra känslor så blir vi ju hårda och går inte på den krokiga stigen till vårt vackra innersta. De fattiga och sjuka beskrivs av Jesus som privilegierade eftersom de var så tömda på allt eget, så krossade att de lättare kunde hitta den inre vägen. Murarna var redan raserade.
Ron Jeremy: Du radar upp skrämmande bibelord från GT. Dessa är aktuella för judar och muslimer, men inte för kristna.
NT förklarar att Gud först skrev lagar på tavlor av sten men att den tiden nu är slut. Nu skriver han sina lagar i våra hjärtan. Dessa kan förstås uppgraderas allt efter kultur, tid, situationer vi hamnar i. Nu kan vi
känna vad som är rätt, om vi lärt oss att lyssna till kärlekens röst.
Du säger att Jesus sa till oss att leva efter GT, men det stämmer inte. Det gjorde han inte själv. Han frikände en kvinna de ville stena, i strid med Mose lag. Han arbetade på sabbaten, t e x gick för långt och botade sjuka. Han sa att han hade fullbordat GT. Teologer ser honom som det slutgiltiga offret och sedan är det slutoffrat och slutdödat.
"Ceremoniallagarna" som tar upp t ex hur många duvor en kvinna ska offra för att rena sig när hon har haft mens - OUT OF DATE! Dessa lagar gäller inte för kristna. Paulus får kämpa stenhårt för att få de nykristna att fatta detta.
Det finns mycket spännande och vackert att läsa i GT. Det är en bakgrund till NT. Men det finns lagar, även principer som inte gäller för kristna. T ex utlovar GT 1000000000000000000 kameler åt den som är verkligt rättfärdig. Jesus själv gick bara så långt som till att låna en åsna när han red in i Jerusalem till påskhögtiden. På flera sätt markerade han det nya. Det som buddisterna redan hade upptäckt: Äger du fler än 7 ting äger tingen Dig.
Livets Ord har byggt hela sin framgångsteologi på GT. Jesus ger aldrig några löften om materiellt välstånd men vill ge människor det basala typ fiskar och bröd.
Isse Jesus: Du säger att människor som vägrat ta emot Jesus får sova för evigt. Varifrån får du den idén? I slutet av bibeln står det: "Och så ska Gud bli allt i alla." Om gud uppfyller en som sover - hur blir det då med sömnen?
När Jesus säger att den som tror får evigt liv, menar han nog LIV, riktigt, intensivt LIV, inte bara existens.
Jag har inte mött människor som "vägrat ta emot Jesus", men jag har mött människor med olika former av tro, olika livsåskådningar, olika erfarenheter och åsikter, en koptisk biskop, en katolsk nunna och ett par buddistiska munkar. Jag har mediterat med dem alla. Min andliga resa började i Pingstkyrkan men sedan har den den fört mig vidare ut i världen och in i ett globalt samhälle där olika livsåskådningar slipas mot varandra för att vi ska lära oss så mycket som möjligt av varandra. Detta är kanske meningen men vår nuvarande tidsålder rent av?