Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Issa Jesus
Medlem
|
Re: Kristen Tro
@ron var är din källhänvisning? men deju bra att du refererar bibeln^^
|
18 januari 2012, 21:52 |
|
|
Issa Jesus
Medlem
|
Gudsrike är där man finner en Tro på Herren <3
|
18 januari 2012, 21:54 |
|
|
Issa Jesus
Medlem
|
@ron
eru hög nu?
|
18 januari 2012, 21:59 |
|
|
Issa Jesus
Medlem
|
@ron jag når inte en som röker cannabis, så du får återkomma när du slutat med det.
|
18 januari 2012, 22:03 |
|
|
Ufo
Medlem
|
Man behöver inte röka för att bli stenad i närheten av religiösa fanatiker.
|
18 januari 2012, 22:06 |
|
|
Ron Jeremy
Medlem
|
Den rasistiske guden"Ingen av blandad härkomst får upptas i Herrens församling; inte ens hans efterkommande i tionde led får upptas där." (5 mos 23:2)Det hittar du i din sagobok tokstolle, det finns hur mycket dumheter som helst där. Kristendomen uppfattar jag som en rövslickarreligion för folk med dödsrädsla, det sista halmstrået, i stil med -om jag är ett riktigt fint fjäskarsel så kanske jag får fortsätta att leva hos "gud" efter döden. En religion för slavar som vill vara slavar, tigga och be om "nåd". Att det sedan är en bra religion för överheten att förtrycka folk med det visar ju historien. Nämn något bra som kristendomen åstadkommit? Att det sen kanske fanns en lirare som hette jesus som drack vin, tände på och var karismatisk och trevlig är ju inte omöjligt, och var han enligt dåtidens syn inte pk så är ju klart att dom spikade fast honom, sådan är överheten.
|
18 januari 2012, 22:10 |
|
|
Issa Jesus
Medlem
|
| | | | Ron Jeremy skrev: Den rasistiske guden"Ingen av blandad härkomst får upptas i Herrens församling; inte ens hans efterkommande i tionde led får upptas där." (5 mos 23:2)Det hittar du i din sagobok tokstolle, det finns hur mycket dumheter som helst där. Kristendomen uppfattar jag som en rövslickarreligion för folk med dödsrädsla, det sista halmstrået, i stil med -om jag är ett riktigt fint fjäskarsel så kanske jag får fortsätta att leva hos "gud" efter döden. En religion för slavar som vill vara slavar, tigga och be om "nåd". Att det sedan är en bra religion för överheten att förtrycka folk med det visar ju historien. Nämn något bra som kristendomen åstadkommit? Att det sen kanske fanns en lirare som hette jesus som drack vin, tände på och var karismatisk och trevlig är ju inte omöjligt, och var han enligt dåtidens syn inte pk så är ju klart att dom spikade fast honom, sådan är överheten. | | | | |
tare du en brajja, det blir nog bra
|
18 januari 2012, 22:23 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Det där tycker jag framgår svart på vitt att Paulus (eller Paulus plus senare redaktörer och så vidare, i det följande kallade "Paulus") inte menade. Han skriver, i rimligtvis trovärdig översättning, "all den överhet hon har över sig". Det framgår ingenstans att han bara skulle ha menat någon översinnlig sådan. Språket är enkelt och rättframt, samtidigt som det både här och på andra håll är uppenbart att Paulus kan uttrycka sig; så om han hade menat det där översinnligt eller symboliskt hade det varit en smal sak för honom att åtminstone ge en vink om det. Moseböckernas regler, och alla andra vittnesbörd om Jahves svartsjuka, psykopati och grymhet, kan man säga liknande saker om. Det är väldigt rättframt uttryckta saker. Lagtexterna där har också paralleller i andra lagtexter runt samma tid, som ingen forskare har för sig ska tolkas symboliskt. Sedan säger kristna gärna "läs Jesus istället. NT tar över GT, Jesus kom med kärleksbudskapet". Jo, för all del. Men en kärlek hårt begränsad och villkorad efter hur man tänkte på hans tid och i hans lilla avsides vrå av världen. Och samtidigt med kärleksbudskapet ställde han dels extrema krav på folk, avpassade för en sluten grupp religiösa fanatiker (eller folk i farozonen för att bli det) och inte för hur de flesta måste inrätta sina vardagsliv om det ska finnas ett fungerande samhälle; och framför allt, han tillhöll folk att följa Mose lag – alltså tillbaka till det här styckets början. Detta sagt med all respekt för de kristna som trots detta (eller hur de själva hellre vill uttrycka det) lyckas göra sig till redskap för en kärlek man kan kalla gudomlig, eller åtminstone för en strävan dit. Men, övriga kristna önskar jag kunde tänka till ordentligt.
|
18 januari 2012, 22:25 |
|
|
Issa Jesus
Medlem
|
å va mena du med det (fick inte med all text)?
|
18 januari 2012, 22:32 |
|
|
Axolotl
Medlem
|
Mosebok 21:7-11
en man säljer sin dotter som slavinna, ska hon inte bli fri efter sex år, som männen blir.
8 Om mannen som köpte henne och har avsett att ta henne till hustru inte tycker om henne, ska han låta köpet gå tillbaka. Han får inte sälja henne till en utlänning, eftersom han behandlat henne illa genom att inte hålla vad han lovat.
9 Om han låter sin son förlova sig med en judisk slavinna, ska han inte längre behandla henne som slav utan som sin egen dotter.
10 Om sonen gifter sig med henne och sedan tar sig ytterligare en hustru, får han inte minska den förstas rätt till mat eller kläder eller äktenskapliga rättigheter.
11 Om han sviker henne i något av detta, ska han låta henne bli fri utan ersättning.
|
19 januari 2012, 13:14 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|