Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Datorkunniga hjälp mig 
Författare Meddelande
Avslutat konto
Inlägg Re: Datorkunniga hjälp mig
SIW var jättebra faktiskt.

Jag har två stycken 512mb Corsair DDR (alltså inte DDR 2) på 200mhz. Ska jag köpa två till på 512 eller fungerar ett 1024 lika bra tillsammans med två 512?

Btw, det står att jag har 200mhz PC3200 DDR. De som säljs på t.ex komplett är också corsair PC3200 men med 400mhz. Vad innebär det? Kommer det inte fungera då?

8 december 2009, 13:06
Avslutat konto
Mitt moderkort

Manufacturer ASUSTeK Computer INC.
Model A8N-E
Version 2.XX
Serial Number 123456789000

North Bridge NVIDIA nForce4 Revision A3
South Bridge NVIDIA nForce4 MCP Revision A3

CPU AMD Athlon(tm) 64 Processor 3700+
Cpu Socket Socket 939

System Slots 7 PCI

Memory Summary
Maximum Capacity 4096 MBytes
Maximum Memory Module Size 1024 MBytes
Memory Slots 4
Error Correction None

Warning! Accuracy of DMI data cannot be guaranteed

Min minnestyp

Memory Summary
Maximum Capacity 4096 MBytes
Maximum Memory Module Size 1024 MBytes
Memory Slots 4
Error Correction None
DRAM Frequency 201.0 MHz
Memory Timings 3-3-3-8 (CL-RCD-RP-RAS)
Device Locator Slot 1
Manufacturer Corsair
Part Number VS512MB400
Capacity 512 MBytes
Memory Type DDR (PC3200)
Speed 200 MHz
Supported Frequencies 200.0 MHz
Memory Timings 2-3-3-8-0 at 200.0 MHz, at 2.5 volts (CL-RCD-RP-RAS-RC)
Data Width 64 bits
EPP SPD Support No
XMP SPD Support No
Device Locator Slot 2
Manufacturer Corsair
Part Number VS512MB400
Capacity 512 MBytes
Memory Type DDR (PC3200)
Speed 200 MHz
Supported Frequencies 200.0 MHz
Memory Timings 2-3-3-8-0 at 200.0 MHz, at 2.5 volts (CL-RCD-RP-RAS-RC)
Data Width 64 bits
EPP SPD Support No
XMP SPD Support No

Nu undrar jag, varför är DDR PC3200 minnet som säljs på Komplett.se 400mhz när det står att mitt är 200mhz? Det verkar inte gå att få tag på 200mhz.

Med de specifikationerna som angivits för moderkort och minne, kan jag använda detta minne eller blir det problem?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=12 ... roductTabs

Eller ska jag ha det här? Vad är skillnaden?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=117212

Passar båda sorterna till mitt moderkort? Vad ska jag tänka på?

8 december 2009, 19:21
Medlem
Det som jag fick fram är att hastigheten du har nu är 200Mhz
kapacitet är 2x512MB
Max storlek på korten är 1024MB
men du har plats för fyra
Du ska ha DDR(PC3200)
det är 184-pin kort

Om gamla korten fungerar ok men att du behöver mer minne
så går det bra att sätta en 1024 tillsammans med befintliga

Om det inte är en ekonomisk fråga så skulle jag ta 2st 1024
eller 1024 på alla 4 platser men tyvärr är ju DDR-korten dyrare
än t.ex DDR2
Ibland säljer man 1024:or i 2-pack och är då någon krona billigare
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=309659
https://www.inet.se/datorkomponenter/in ... r/5304270/

9 december 2009, 02:24
Avslutat konto
Alla PC3200 jag hittat till försäljning är 400mhz verkar det som, hur kan mina vara 200mhz? Jag tror inte ens att 200mhz säljs överhuvudtaget. Vad ska jag göra? Kan det vara så att SIW helt enkelt visar fel eller måste jag byta ut hela rubbet mot 400mhz för att det ska fungera?

Tänker nog köpa två 1024 isåfall. Inget jag gör kräver mer än 2gb ram. Har ändå för gammal dator för att kunna spela moderna spel med hög prestanda. Däremot klarar den utmärkt att köra äldre, typ "WoW-nivå" spel med bra prestanda om man ökar CPU-användningen. Underskattade gravt min dators kapacitet för ca 3 år gamla spel. Jag utnyttjade helt enkelt inte det som gick att utnyttja utan körde på någon standardnivå där saker såg sämre ut än de behövde göra. När jag upptäckte att jag kunde höja frames per second i spel t.ex utan att datorn havererade blev det som en ny värld som öppnades. Spelen flyter nästan lika snyggt som på en modern dator. Det enda som saknas är RAM, det sabbar performance i de spel jag spelar när det blir för mycket på skärmen under längre tid. Då börjar det hacka och enda lösningen är att starta om.

9 december 2009, 04:47
Medlem
Jag vågar inte säga med djup basröst att det inte spelar någon roll
men en avancerad gissning är att det går att kombinera eftersom
de är självständiga enheter

9 december 2009, 07:16
Avslutat konto
chilehead skrev:
Jag vågar inte säga med djup basröst att det inte spelar någon roll
men en avancerad gissning är att det går att kombinera eftersom
de är självständiga enheter

Köper väl 2x 1024. Funkar det så får jag 3gb ram, fungerar det inte så tar jag ut de gamla och nöjer mig med 2gb nytt. Fortfarande dubbelt så mycket som förut och det kommer rädda spelglädjen i det japanska MMO jag spelar nu.

9 december 2009, 08:22
Medlem
Josef3 skrev:
Alla PC3200 jag hittat till försäljning är 400mhz verkar det som, hur kan mina vara 200mhz?

Det kan dom inte, jag gissar att programmet du använt har fått nåt om bakfoten, eller så räknar dom frekvensen på ett lite ovanligt sätt... DDR är Double Data Rate, utan att veta säkert skulle jag gissa att 400MHz är läsfrekvensen som är dubbelt så hög som klockan, något som indikeras av det första D:et. Är det PC3200 du ska ha så behöver du inte fundera så mycket mer än så. Enklast är kanske att surfa till asus och kolla vad de säger att moderkortet ska klara, de brukar vara bra på att ge sån information.

Som ett extra tips: så länge man håller sig inom samma teknologi (DDR i titt fall) så brukar det gå bra att trycka i snabbare minnen. Däremot kan man få problem om man blandar olika hastigheter.

12 december 2009, 11:42
Avslutat konto
Köpte 2x 1gb, samma typ och tillverkare som de gamla. Exakt samma bara med större kapacitet. Fungerar perfekt, men...

Av de 4 socklar (eller vad det kallas) som mitt moderkort har för minne så verkar bara 2 fungera för den här typen av kort, så jag var tvungen att ta ut mina gamla 512 och ersätta dem med de nya 1gb. Så istället för 3gb fick jag bara 2gb totalt.

Såhär ser det ut. Fyra socklar, varannan är svart och varannan är blå. Alla har små vita klämmor på sidorna som man spänner fast kortet med efter att ha tryckt ned det. Dessa små spänngrejer har dock en urgröpning i sig till de blå socklarna, så att det bara är att trycka fast kortet. Till de svarta är hålen igenfyllda, så det går inte att spänna fast det. Jag får också intryck av att korten inte går att trycka ned ordentligt i de svarta socklarna.

Har provat att sätta i minne i alla fyra, både blå och svarta, men datorn känner inte av det som sitter i de svarta. Kanske har jag inte tryckt ned dem ordentligt, känns som om det definitivt tar stopp. I de blå glider korten ned lite extra när man trycker dit spänngrejerna på sidorna, sen sitter de där och datorn känner av dem utan problem.

31 december 2009, 17:35
Medlem
nu blev det svårare men om nån annan vill titta på det så tror jag att moderkortet ser ut såhär och där nere i höger hörnet finns dessa blå-svart-blå-svart kortplatserna

Bild

1 januari 2010, 01:03
Medlem
Hmm. Jag är inte så påläst på nyare saker, men olikfärgade minnesplatser på det där viset betyder iaf på MITT moderkort att man sätter två likadana minnen i två likafärgade minnesplatser, och inte kan använda de kvarvarande, och det hela kallas DUAL CHANNEL och får datorn att snurra betydligt fortare!

http://en.wikipedia.org/wiki/Dual_channel

Varför man bara kan använda en färg i stöten vet jag inte, killen jag fick kortet av sade så iaf.

1 januari 2010, 21:33
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Som gäst saknar du privilegier.