Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Medborgarlön - en radikal ide? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Medborgarlön - en radikal ide?
Alla borde få en medborgarlön. Säg en tusenlapp över nuvarande soc-norm ungefär.

Alla får ut den. Tänk så mycket pengar vi hade sparat genom att slippa idiotkurser på arbetsförmedlingen som bara är till för att förlänga a-kassan, all stress sjukskrivna hade sluppit, alla resurser all handläggning och kontroll på diverse myndigheter vi hade sluppit. CSN hade kunnat läggas ner helt.

Den som kan och vill jobbar, och får det bättre ekonomiskt. Den som inte kan (eller vill) stannar hemma, och tilfrisknar utan stress. Ingen ska inbilla mig att hetsen från försäkringskassan på sistone har fått NÅGON friskare överhuvudtaget.

Okej. Vi hade förmodligen haft ett antal slöfockar som bara hade suttit på sina rövar hemma och glott på tv och druckit öl.. men så är det ju redan. Den sorterns personer finns alltid.

Medborgarlön verkar vara ett enkelt sätt att få ett bättre samhälle!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Medborgarl%C3%B6n

6 december 2009, 12:12
Medlem
Inlägg Re: Medborgarlön - en radikal ide?
Jag skulle njuta av att alla sadistiska handläggare fick sparken eller fick sitta och betala ut bidrag som inte kräver motprestationer.

Jag tror helt klart på medborgarlön istället för duttandet och pusslandet med bostadsbidrag, csn, barnbidrag etc hit och dit, och alltid någon jävel som ska göra handpåläggning.

Den stora tsunami av soffligare som en del befarar skall komma av ett införande av medborgarlön kommer icke att uppstå. Det ligger inte i människans natur att reagera så. Den som reagerar så är udda.

6 december 2009, 14:26
Medlem
En tusenlapp över socnormen går ju inte att leva på...

7 december 2009, 01:59
Medlem
Krigarn skrev:

helt rätt.....men man skulle å andra sidan inte behöva jobba ihjäl sig för att klara sig
och om alla som inte vill jobba skulle inte gjorde det heller och alla som inte vill
jobba 40timmar i veckan skulle gå ner i tid, tänk så många jobb som man kanske
skulle klara av och eventuellt gilla skulle finnas.

7 december 2009, 02:52
Medlem
Krigarn skrev:

Jo, fast du lever knappast lyxliv. Utmärkt motivation att jobba ju! :)

7 december 2009, 05:08
Medlem
Det är inte bristen på pengar som motiverar en till att jobba. Det är friheten. Jag skulle inte vara en av de som kunde jobba, inte ens 10%. Jag skulle gå back på dealen. Men, jag tycker ändå den är en bra idé. För folkhälsan. För att släppa på den massiva kontrollen av den enskilda individen.

Den kontroll som gör att du måste hemlighålla att du har en hemsida eller en enkel blogg - för gud nåde om soc eller fk hittar den - då är du ju arbetsför och straffas med indraget bidrag.

7 december 2009, 10:10
Medlem
sugmundfreud skrev:
Det är inte bristen på pengar som motiverar en till att jobba. Det är friheten. Jag skulle inte vara en av de som kunde jobba, inte ens 10%. Jag skulle gå back på dealen. Men, jag tycker ändå den är en bra idé. För folkhälsan. För att släppa på den massiva kontrollen av den enskilda individen.

Den kontroll som gör att du måste hemlighålla att du har en hemsida eller en enkel blogg - för gud nåde om soc eller fk hittar den - då är du ju arbetsför och straffas med indraget bidrag.

Usch ja. Fan vad skönt det hade varit att bara få försöka tjäna pengar utan att nån måste lägga sig i hela tiden.

En vacker dag kanske man hittar en bra variant.

7 december 2009, 20:24
Medlem
Jag tror också på det. Stenhårt. Det kan inte gärna funka sämre än dagens system.

12 december 2009, 06:40
Medlem
Det är en fråga om hur stor ersättningen skulle bli.
6000:- i månaden utan andra bidrag såsom bostadstillägg går ju inte att leva på, då är dagens system bättre.

18 december 2009, 03:28
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.