Ny tråd Svara på tråd  [ 133 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14  Nästa
Glutta konst? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Glutta konst?
Jag har lite svårt för kramar, så det var nog lika bra: Det hade bara blivit stelt och konstigt. En vink eller nick räcker bra för mig.

I övrigt mersmak.

9 januari 2012, 15:55
Medlem
Schueberird skrev:
Jag har lite svårt för kramar, så det var nog lika bra: Det hade bara blivit stelt och konstigt. En vink eller nick räcker bra för mig.

I övrigt mersmak.

+1 ungefär.

9 januari 2012, 16:33
Moderator
Inte vaken, eller nyvaken eller något, så får se om det här blir läsligt...

Att (känna att man) låtsas behöver ju inte heller utesluta att man faktiskt har kompetens. Vilket å sin sida inte behöver utesluta att man kanske har skaffat sig kompetensen som en överrock, som man kanske skulle må väl av att kunna ta av sig och vila från när man känner för det. I alla fall har jag varit där, och det orkade jag inte i längden. Fast min kompetensrock var från IKEA:s realåda och skyddade mig inte alls så bra från att göra fel som jag faktiskt tycker din verkar göra, Koden. Du har ju varit ute i arbets- och annat liv mycket mer än vad jag någonsin var.

Så jag är kanske inte förvånad (om det ni var det Incognita blev), men instämmer i övrigt med:
Incognita skrev:
Va, är du nojig över det där? Du är ju den enda av oss som verkar ha riktig kläm på det.

Incognita skrev:
Det är skitjobbigt att säga hej då när du inte är där och tar tag i det.
Skitjobbigt tyckte inte jag det var – jag lät det ta sin tid och lät mig vara den jag var bland likar utan att plocka fram gammal malkuleluktande kompetensrock som det hade kunnat bli väldigt fel med. Men tråkigt förstås när någon tycker det blir jobbigt på allvar, då får man fundera.

Incognita skrev:
Mig får du gärna krama i alla fall.

Mig med. Det var därför jag gjorde det. (Tänk va? ;) )
Och tydligen läste jag rätt på de övriga deltagarna också! Det är ingen given sak för mig, så det blir jag riktigt glad över.

Varför dramatisera den här saken? Och varför ta den på sig som ett personligt ansvar i stället för att låta den ligga där kramarna/hälsningarna/vaddetnuär sker: mellan oss? (Jo, jag vet varför man kan göra det, Koden, har som sagt sådana tendenser själv. Men här tror jag du är tryggare än så.)

9 januari 2012, 17:06
Medlem
Angående Dick Bengtssons användande av hakkors (svastikor) i vissa av sina tavlor:
Den svastika som han använde var rak, motsvarande den som tidigare var mycket vanlig (antingen moturs eller medurs) i Indien, Kina, Japan, etc... men även i Sverige tydligen, medan den som nazisterna använde var roterad 45 grader. Det tänkte jag inte på när jag såg dem på Liljevalchs. Rabaldret som tavlorna väckte på sin tid blir då ännu intressantare.

Tolkningen av domburgsviten kan då också tänkas bli komplexare.

9 januari 2012, 18:32
Medlem
http://www.modernamuseet.se/en/Stockholm/Exhibitions/2006/Dick-Bengtsson/Why-did-Dick-Bengtsson-paint-swastikas/

9 januari 2012, 18:38
Medlem
Skillnaden mellan artrit och artros är (troligen):
- Artrit är en inflammation kring leder och ger häftigt insättande värk med svullnad och ömhet.
- Artros är en sjukdom som innebär någon form av förändring av ledbrosk och ger belastningssmärtor, stelhet och värk.

Detta enligt Stora Focus uppslagsverk från 1987, så jag ska ska inte gå in på behandlingar eller detaljerade orsaker, eftersom synen på respektive tillstånd säkerligen har förändrats på 25 år.

Reumatikerförbundets hemsida skriver följande:
Om artros:
Artros innebär en obalans mellan nedbrytning och uppbyggnad av ledbrosket och detta leder till bristande funktion i leden.

Om artrit:
Gemensamt för alla former av insjuknande är ledvärken. RA är framför allt en sjukdom som drabbar leder och strukturer runt omkring. Det uppstår en inflammation som
ger smärta, stelhet, svullnad och värmeökning. Typiskt är att stelheten främst finns på morgonen medan de andra symtomen ökar under dagen i takt med att man använder leden.

I korthet:
Artros angriper delar som tillhör skelettet, medan artrit inte gör det.

10 januari 2012, 13:39
Medlem
Aphex Twins logotyp torde alltså ha artrit, med tanke på svulllnaden (om den överhuvudtaget har drabbats av ett reumatiskt tillstånd, alltså). Artros kan i och för sig tydligen orsaka artrit (enligt reumatikerförbundets hemsida) och ge sekundära svullnader, så logotypen kan i så fall lida av båda tillstånden samtidigt.

10 januari 2012, 13:45
Moderator
Någon som har koll på om det är någon spännande utställning på gång någonstans? Jag har ett uppdämt konstgluttarbehov. Svart långklänning finnes.

7 oktober 2012, 01:49
Medlem
Det pågår just nu en datorutställning i Uppsala. :ugeek:

14 oktober 2012, 18:13
Medlem
Tre ton minidatorer:
http://www.gustavianum.uu.se/node233

14 oktober 2012, 18:15
Ny tråd Svara på tråd  [ 133 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.