Ny tråd Svara på tråd  [ 935 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35 ... 94  Nästa
Endast tomten är vaken... 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
Ge inte upp!
Slutet är bäst.
Och vackert är det - enormt vackert tidvis. Tragiskt och vackert, grymt och vackert och kärleksfullt och vackert.

Jag försökte titta på alla tre avsnitten om igen inatt men orkade inte. Den är lite för långsam tidvis men så är ju Ella Lemhagens filmer, vad jag förstår.


6 januari 2012, 17:53
Moderator
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
Jo, jag kämpar på. Filmen är värd det.

Kommentar om en bisak (lättare än huvudsaker att kommentera över nätet): kärlek vid första ögonkastet mellan två män, i en film inspelad i ett så homofobt land som Litauen, där man stiftar nya lagar för att straffa ut homosexuella...

Och alla de ljuvligt småskaliga, detalj- och historierika miljöerna förresten, som inte är mer tillputsade än att man ser att de har använts – som snabbt kommer att rivas allteftersom litauerna blir rikare, tills den procent som slutligen blir kvar renoveras bokstavligen livet ur till reservat för de rikaste, om man får döma efter hur det brukar gå på andra håll: varför måste det tvunget vara antingen förfall som bara folk utifrån uppskattar eller också en likformig betongklossmet? Vad är det för modern naturlag?


6 januari 2012, 23:29
Moderator
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
Zombie skrev:
förfall som bara folk utifrån uppskattar
... som bara folk utifrån genomskådar och kan se miljöns kvaliteter som oförfallen, skulle det typ vara.


7 januari 2012, 00:00
Medlem
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
Kronjuvelernas sensmoral är att en riktig kvinna kan lära en balett bög att bli en riktig man tillslut och inte hålla på att vara så där bög liksom.
Och att man inte ska tappa sina barn i marken för då blir de förtappade för evigt.


7 januari 2012, 19:25
Moderator
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
Jaha, så kunde den också ses förstås. I sämsta vanliga Hollywoodstil eller något. :(

Men så såg inte jag den när jag såg den. Alldeles för poetisk och "feminin" hela filmen. Och ja, gråtframkallande. Vad Pettersson Jonsson beträffar förmodade jag att han var bi. Och om Fragancia i sin ungdom hade gett honom hans machokarriär så gav han senare upp den, inte för sin manliga kärlek, men åtminstone för henne. Omvända könsroller på den punkten.

När kronjuvelerna väl kom hade jag litet svårt för det materiella i det – så PK har jag tydligen blivit genom trägen självuppfostran. :D Men jag förstod att det var symboliskt, och att hjälpa ringaktade är ju aldrig fel.


8 januari 2012, 08:15
Medlem
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
Jag är vaken. Kronjuvelerna ska snart vaskas. Recension uteblir troligen.


8 januari 2012, 09:25
Moderator
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
Zombie skrev:
Och om Fragancia i sin ungdom hade gett honom hans machokarriär så gav han senare upp den, inte för sin manliga kärlek, men åtminstone för henne. Omvända könsroller på den punkten.
Rentav haha, han dög inte förrän kastrerad – som Rochester i Jane Eyre? Fy vad hemskt feministiskt! Tills man betänker att det är det män har krävt av _sina_ kvinnor i alla tider, och det betänker man ju inte... :evil:


8 januari 2012, 09:26
Moderator
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
Jag är inte vaken, men uppstigen, efter att ha haft det tvärtom hela natten. Insomniskt kastrerad.


8 januari 2012, 09:30
Medlem
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
Jag har försökt sova hela natten.
Det gick i stort sett åt pipan men nu är jag semivaken, tack vare Schubbes vinande piska.


8 januari 2012, 10:31
Medlem
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
Vaknade precis och kan inte somna om.
Slocknade ifrån boken runt 21.00.


9 januari 2012, 02:57
Ny tråd Svara på tråd  [ 935 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35 ... 94  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron