Ny tråd Svara på tråd  [ 85 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Nästa
Vad läser du just nu? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Vad läser du just nu?
Jag befriar mina böcker istället för att läsa dem :)

För tillfället (permanent?) tillfångatagna böcker inkluderar The Architecture of Country Houses av A. J. Downing (den ligger i alla fall på nattduksbordet just nu (tillsammans med Concise Oxford Dictionary - Tenth Edition)). Jag har hittat ett bygge som jag tänker använda som inspiration (jag lägger till gästflygel, tjänsteflygel och källare plus stall/vagnslider och lite annat).

1 maj 2011, 20:35
Medlem
Bild

1 maj 2011, 20:40
Medlem
Jag har förresten återfunnit mina älskade Anna-böcker!!!
De låg längst ner i en flyttlåda på vinden sedan 5 år.
Även "En amerikan i Gulag" återfanns på samma gång och en del barndomsböcker.
Balansen är återställd!

Läser absolut inget för tillfället.

16 maj 2011, 23:07
Medlem
On topic: Läser flera böcker utan att ha någon ordning på vilken av dem jag borde läsa ut först.

Lite offtopic:
Se till att få tag på denna bok - Lär känna din skugga

http://www.vattumannen.se/Product.aspx?ProdNo=47481

1 juli 2011, 09:41
Medlem
Beate Grimsrud, Jag smyger förbi en yxa.

Förunderlig.
Läs den och påstå att där inte finns några trådar till npf-problematik om du kan.
Hon har diagnosen schizofreni. Ännu en som har det.

När ska folk fatta?

5 juli 2011, 00:17
Medlem
Har nyss börjat på: Henry&June, Ur Anaïs Nins ocensurerade dagbok.
Anaïs Nin, vilken härlig kvinna! henne skulle jag velat träffa och bara pratat med,
en underbar litterär bekantskap!

15 juli 2011, 18:52
Medlem
Här var ju tråden!

Läser Åsa Nilsonne's bok om mindfullness och en deckare av Viveca Sten, I natt är du död.

4 januari 2012, 00:14
Medlem
Radiochemistry and Nuclear Chemistry - Gregory Choppin, Jan-Olov Liljenzin och Jan Rydberg

4 januari 2012, 00:17
Medlem
Jag läser fortfarande Vilhelm Ekelund.

4 januari 2012, 00:53
Medlem
Nämnde Ekelund tycks förresten ha varit en man av sin tid och i vissa avseenden inte särskilt radikal:
Vilhelm Ekelund skrev:
Var alltid övertygad att ditt konstnärliga växande måste ha ett livligt samband med din moraliska karaktärs. Endast genom att vara renare under bröstet än andra når du upp till konstens högsta.
Det svåraste samvetskvalet för en konstnär efter en begången låghet är misstron till sin kraft.
I poesien är allenast det etiska värdet bestämmande. Det andra är för bönder och kvinnor. "Skönhetskult"!

Vilhelm Ekelund skrev:
Vad du bör hata: det "poetiska", det "sköna", det "estetiska".
Tänk att du skriver för människor och ej för skönhetskultande mamseller.

Vilhelm Ekelund skrev:
Att det till skyddande av konstnärsglädje, andligt arbetes glädje överhuvud, fordras avskildhet, kraftfull, solfylld avskildhet - med solskimret av enkla släta barnsliga ting som bildningspöbel föraktar och vari streber blir vanmäktig: det var Österns visdom, och det var en gång en självklar sak i Europa. Men vi har fått "altruismens" humbug i stället, feminismens ljuvliga Alle-man-opp-och-slåss!

Om man kan bortse från Ekelunds fegare sidor (eller själv envist är en kvarleva från svunna tider), så kan man ändock hitta en del intressanta insikter. Eftersom han är död sedan länge, så väljer jag att bortse från hans mer "pöbelartade" uttryck och sänken, och finna intresse i resten.

Inte en särskilt smickrande text, men jag är inte säker på hur den ska läsas:
Vilhelm Ekelund skrev:
Gå ut i "naturen". Där står en hund på fältet, skäller i timmar och skuttar omkring en igelkott i hopp att äntligen väcka någon förnuftig människas uppmärksamhet på att något så emot all ordning stridande kan få lov att existera i en förnuftig hundvärld. Slutligen lyckas han samla hop en flock pojkar, som med otroliga ansträngningar efter en halvtimmes tid lyckas stena ihjäl det oerhörda fenomenet. Därefter kommer allt till ro igen, fältet ligger stilla som vanligt; solnedgången sprider sin vänliga klarhet. Av sådana idyller - de flesta förbliva i okändhetens mörker - fylles mänskosläktets ädla historia; av sådant glättigt hundskall och sådana friska röster genljudar den åter och åter.

4 januari 2012, 02:40
Ny tråd Svara på tråd  [ 85 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.