Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Zombie
Moderator
|
Re: Vegetarisk mat
Det ligger nog något i det mesta av Gupontis inlägg ovan, men det här: är ett sakfel. Jag är ett levande exempel på det och jag vet att det finns fler. Jag misstänker till och med att de är vanligare bland folk med NPF-drag. Det är möjligt att jag skulle överleva på rätt sammansatt vegansk mat, men även bortsett från magproblemen kom jag aldrig upp på en fungerande energinivå ens på den tiden jag annars hade viss tillgång till en sådan, och på den energinivå jag har idag skulle det bli inget annat än katastrof. Hur jag vet det? Jag har provat. Andra har också provat med samma resultat. En annan sak, som veg(etari)aner brukar bortse ifrån, är att biologiska data lär tyda på att den intelligens vi har skulle ha varit omöjlig att uppnå utan sådär några årmiljoners jakt med vad den medför av krav på fantasi, planering och omdömesförmåga. Sedan kan man ju tvista om vad den intelligensen gör jorden för nytta och vart evolutionen bär oss nu då just jakten inte kan fungera som motor, men nog har de veggisar jag har känt (inklusive mig själv under de perioderna) njutit frukterna av den de med. Och hur som helst bjuder saken på ett delikat etiskt dilemma.
|
29 december 2011, 03:08 |
|
|
Zombie
Moderator
|
... och förutseende, skarp varseblivning, kombinationsförmåga, simultankapacitet och – faktiskt – självdistans och inlevelseförmåga. Ett av de data som tyder på det är att bland däggdjuren rovdjur, eller djur i rovdjurens ordning, i allmänhet tycks visa väsentligt mer av de förmågorna än växtätare, och att det verkar gälla även för ensamlevande rovdjur gentemot flocklevande växtätare.
|
29 december 2011, 03:18 |
|
|
Timeless
Medlem
|
Zombie: Hade varit kul om det fanns något namn på den åkomman du har. Kollat med Läkare? Tycker att Guponti förklade det bra, men bryr man sig mindre om den moraliska aspekten så är det nog ofta rätt menlöst. När vi ändå är inne på intelligens.. | | | | Citera: "To be non-violent to human beings and to be a killer or enemy of poor animals is Satan's philosophy. In this age there is always enmity against animals, and therefore the poor creatures are always anxious. The reaction of the poor animals is being forced on human society, and therefore there is always the strain of cold or hot war between men, individually, collectively or nationally... "The earth affords a lavish supply of riches, of innocent foods, and offers you banquets that involve no bloodshed or slaughter; only beasts satisfy their hunger with flesh, and not even all of those, because horses, cattle, and sheep live on grass. As long as men massacre animals, they will kill each other. Indeed, he who sows the seeds of murder and pain cannot reap joy and love." -Pythagoras
| | | | |
Senast redigerad av Timeless 29 december 2011, 04:59, redigerad totalt 1 gång.
|
29 december 2011, 04:55 |
|
|
Savanten Svante
Medlem
|
Var einstein vegetarian?
|
29 december 2011, 04:56 |
|
|
Ufo
Medlem
|
De allra flesta grönsaker man har lärt känna med åren, har varit just veganer. Men om de blivit som levande fån pga kosten, eller om de bara valt kosten pga de från början var fån kan jag inte uttala mig om. @Zombie: Det är lugnt, man får tycka om kött, man behöver inte ursäkta den animaliska kosten.
|
29 december 2011, 11:52 |
|
|
Ufo
Medlem
|
|
29 december 2011, 12:01 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Är du spydig eller menar du allvar? Det finns mycket som en vanlig läkare inte bryr sig om eftersom det inte finns billiga analysmetoder etablerade ute på vårdcentralerna och ingen tradition att ta det på allvar. Det finns å andra sidan en hel del forskat i näringsfysiologi, som jag inte kan, men en sak jag har förstått är rätt etablerad är att det kan ha med proteinerna att göra. Även om kvävefixerande växter (baljväxter och kanske några få till) innehåller proteiner så måste man äta väldiga mängder för att komma upp i nivån för en vanlig köttmåltid, och då är det ändå inte samma slags proteiner som i kött, vilket även det kan vara viktigt för hur man tillgodogör sig dem. Till det kan man ju tänka sig att individuella skillnader kan vara stora, precis som i fråga om toleransen för laktos eller för socker överhuvudtaget, hur ofta man behöver äta, hur mycket man behöver av till exempel lagad mat eller grönsaker, och så vidare och så vidare, vilket väl allt rimligen har mycket att göra med ens personliga sätt att ta upp näring. Hoppas att inte det var riktat till mig, för i så fall har du inte förstått någonting. Personligen kan jag se vissa problem, både moraliska och praktiska på en sönderstressad jord; men även om jag inte gjorde det skulle jag tycka det var viktigt att dessa aningslösa veg(etari)aner lär sig de fakta jag tar upp.
|
29 december 2011, 15:00 |
|
|
Ufo
Medlem
|
Det är så skönt att gömma sig bakom fördomar ibland. Jag tror på allvar att veganerna saknar det där proteinet för att förstå vissa saker.
|
29 december 2011, 15:17 |
|
|
Timeless
Medlem
|
Han var en teoretiker. Zombie: tror du att jag var spydig när jag ställde en seriös fråga? Här kunde jag lagt in lite flumm om att det är allt köttet i din kost som gör dig snurrig i huvudet men jag beter mig inte så lågt. Du säger att läkarna inte bryr sig om "sånt". Då frågar dig en gång till, har du varit hos läkaren och kollat upp besväret som du lider av (då du inte får i dig kött). Nu säger jag inte att du är en tjockis men en sådan hade vetat i förväg att läkaren skulle sagt till en att banta. Ditt hittepå om att NPF-personer i högre grad än "vanliga" människor skulle behöva kött är rent av skitsnack och borde fan vara kriminellt att påstå sånt. Vad gör ni då i denna tråd? För att klargöra så ska jag avslöja att jag inte tar emot era ursäkter eftersom det inte är jag som lider av köttätande, än mindre har jag bett om dem.
|
29 december 2011, 16:26 |
|
|
Ufo
Medlem
|
När fick du för dig att jag var en karnivor? Så vad gnäller du om då?
|
29 december 2011, 16:40 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|