Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
varför finns det jul? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg varför finns det jul?
Hatar den här jävla helgen, är skit fulll, har lovat att åka till USA :01: , hittat ett
bippo kompis där , man kan tydligen fira jul i kalifornien. trodde inte det.

23 december 2011, 10:17
Medlem
Inlägg Re: varför finns det jul?
Som Ufo skrev i en annan tråd är det för att fira vintersolståndet. Det eländes mörkret är på väg bort och snart blir det vår igen. Det är förstås mindre relevant nu för tiden när vi har ljus, värme och mat i överflöd året om.

23 december 2011, 12:50
Medlem
Det är nog en konspiration, man får vara ledig men inte ifred :-S

23 december 2011, 14:11
Medlem
Julen firas till minne av Disney, något som yngre generationer skiter i, tackålov!

Bild

23 december 2011, 22:22
Moderator
Rom Jeremy skrev:
varför finns det jul?
För att folk här i det mörka kalla nord behövde uppmuntran så här års?

Den kristna innebörden lär ju vara en efterhandskonstruktion inte bara hos oss, utan också i kristendomen, efter vad jag läste någon gång. Kommer dock inte ihåg hur det gick till när den kom in i kristendomen, skulle vara intressant att veta.

Vad jag har hört av folk söder- och österifrån verkar det som om påsken tenderar att vara det viktiga där (eller tenderade innan det kommersiella julfirandet spred sig från det rika Nord); det kan ju vara rimligare både för att det var när han korsfästes Jesus ska ha frälst mänskligheten, inte när han föddes, och med tanke på gamla fruktbarhetsriter i trakter där världen vid midvinter inte är i samma behov av uppväckning från de döda som häruppe.

24 december 2011, 14:55
Medlem
Kuk.... Så att. Jo.

24 december 2011, 15:18
Moderator
Ja, är det någon som vet hur syltad hingstpese smakar, ifall det nu ingick i våra förfäders julmat? Det kanske är en delikatess? :mrgreen:

24 december 2011, 15:22
Medlem
Zombie skrev:
Ja, är det någon som vet hur syltad hingstpese smakar, ifall det nu ingick i våra förfäders julmat? Det kanske är en delikatess? :mrgreen:

Min hund svarar att han ej vet om det ingick våra förfäders rituella måltider :lol: men avslöjar med en "suck" att han tror smaken är ungefär som hos övriga gräsätare ingen höjdare precis, de här tjurpittarna som kallas tjurmuskel :01: och annat i djuraffären, går väl ner där det inte skulle kommit in annars och av förklarliga skäl likadant med hingstarnas stolthet som han hellre såg syltad till förtäring än uppstoppad i ... :oops: korvmaskinen :mrgreen:

Förövrigt tycker han att det är fördjävligt att den bättre kvaliten som förr var på grisöronen, numera säljs till högstbjudande :shock: fattiga satar av humant släkte i Asien :? Nä får hunden själv välja, så kunde människan avskaffa det överreklamerade julfirandet för mer sansade riter, veterinärerna har fullt sjå ändå, av all jävla skit som husdjuren följsamt skall delta i ... så här års :01:

Mvh /db

24 december 2011, 16:46
Medlem
Det spelar ingen roll varför för om några timmar är det över.

Men huvudsakligen för tindrande barnögons skull. Vi vuxna ska svettas och lida. Så att barnen får ha sin jul.

24 december 2011, 18:50
Medlem
Zombie skrev:
Rom Jeremy skrev:
varför finns det jul?
För att folk här i det mörka kalla nord behövde uppmuntran så här års?

Den kristna innebörden lär ju vara en efterhandskonstruktion inte bara hos oss, utan också i kristendomen, efter vad jag läste någon gång. Kommer dock inte ihåg hur det gick till när den kom in i kristendomen, skulle vara intressant att veta.

Vad jag har hört av folk söder- och österifrån verkar det som om påsken tenderar att vara det viktiga där (eller tenderade innan det kommersiella julfirandet spred sig från det rika Nord); det kan ju vara rimligare både för att det var när han korsfästes Jesus ska ha frälst mänskligheten, inte när han föddes, och med tanke på gamla fruktbarhetsriter i trakter där världen vid midvinter inte är i samma behov av uppväckning från de döda som häruppe.

Jesus utseende är tydligen också en efterkonstruktion.
Tydligen har Jesus utseende starka paralleller till någon tidig "fransk" kungafamilj.
Har jag sett en dokumentär om det eller vare på internet?
Firar man jul särskilt mycket inom den ortodoxa kyrkan?

24 december 2011, 23:14
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.