Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
EU-styrd straffrätt? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg EU-styrd straffrätt?
Nu är nog en hund begraven någonstans.
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=7160&datum=2011-12-14
Citera:
Enligt EU-kommissionen bör EU kunna ha minimiregler inom straffrätt på de områden där det behövs för att EU ska kunna genomföra sin politik på ett effektivt sätt.

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3322&rm=2011/12&bet=JuU10
Citera:
Kommissionens vision och slutsatser

Kommissionens vision fram till 2020 är att skapa en enhetlig och konsekvent straffrättslig EU-politik. Kommissionen kommer att fortsätta att utveckla EU:s straffrättsliga politik under kommande år och i nära samarbete med parlamentet och rådet utarbeta gemensamma standardformuleringar som ska användas i framtida straffrättslig lagstiftning för att säkerställa enhetlighet och konsekvens.

Kommissionen kommer även att inrätta en expertgrupp med uppgift att hjälpa till att samla in faktaunderlag och inleda vidare diskussioner om viktiga rättsliga frågeställningar, t.ex. förhållandet mellan straffrättsliga och icke straffrättsliga sanktionssystem samt tolkning av olika straffrättsliga begrepp som används återkommande i EU-lagstiftningen.

http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=101&bet=2011/12:44
PATRICK RESLOW (M) skrev:
EU:s straffrättsliga lagstiftningskompetens grundar sig på reglerna i fördragets artiklar 83.1 och 83.2. I den förra räknas tio specifika brott upp, de så kallade Eurocrimes. Med dessa avses bland annat terrorism, människohandel, sexuellt utnyttjande av kvinnor och barn, olaglig narkotikahandel och organiserad brottslighet. Gemensamt för dessa brott är att de oftast är av gränsöverskridande natur, och därför krävs åtgärder på EU-nivå

JOHAN LINANDER (C) skrev:
Därför kan man ställa sig frågan om inte Thoralf Alfsson och Sverigedemokraterna tycker att det är viktigt att till exempel Nederländerna har en relevant straffrättslig lagstiftning mot narkotikainförsel. Är det verkligen enbart en nationell fråga, som ni skriver i er reservation?

---
Det verkar som att EU nu har påbörjat ett arbete med att ta över skrivandet av vår lagbok.
Och det är bara (V) och (SD) som ställer sig emot.

Inte fan kan en sådan sak sluta lyckligt?

14 december 2011, 19:02
Medlem
Inlägg Re: EU-styrd straffrätt?
Det handlar väl om de brott som är gränsöverstigande, narkotikahandel osv och jag tror inte det rör den lokala langaren direkt.

Jag väntar tills de anpassar våra lagar till internet med att höja på ögonbrynen, kommer bli mycket konstigheter då. Inte för att det är få konstigheter nu men de lär vilja förenkla sitt arbete och då riskerar det bli svårare vardagsliv för oss andra.

14 december 2011, 19:11
Medlem
Timeless skrev:
Det handlar väl om de brott som är gränsöverstigande.

Citera:
Exempel på sådana områden är vägtransport, uppgiftsskydd, tullbestämmelser, miljöskydd, fiskepolitik och strategier för att bekämpa olagliga metoder på den inre marknaden.

Av exemplen att döma så är det inte frågan om enbart gränsöverskridande brott.

14 december 2011, 19:28
Medlem
Ufo skrev:
Timeless skrev:
Det handlar väl om de brott som är gränsöverstigande.

Citera:
Exempel på sådana områden är vägtransport, uppgiftsskydd, tullbestämmelser, miljöskydd, fiskepolitik och strategier för att bekämpa olagliga metoder på den inre marknaden.

Av exemplen att döma så är det inte frågan om enbart gränsöverskridande brott.

Texten innan det du citerar lyder:
Citera:
Kommissionen pekar vidare på andra harmoniserade politikområden där behovet av straffrättslig lagstiftning på EU-nivå kan utforskas närmare.

Jag har själv svårt att se hur uppgiftskydd ska kunna röra EU(eller rättare sagt olika länder i EU, samtidigt) och "olagliga metoder" innefattar ju allt som inte är lagligt om man tolkar det rätt av. Tror dock inte att det är vad som syftas på.

EU-regler kan man vända till sin fördel också så allt är inte helt åt helvete. Frågan är kanske om man vill ha en härskare eller många småpåvar?

14 december 2011, 19:36
Medlem
Rätten att ta kort på offentliga byggnader kan ifrågasättas(Bilderna sprids lätt via nätet)
http://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:Freedom_of_panorama

Allemansrätten kan ifrågasättas(skogsägarnas rätt till oskadade träd)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Allemansr%C3%A4tten

Rätten till snus blir ifrågasatt(EU har redan försökt förbjuda, och gjort i stora delar)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Snus

Abort är en annan rättighet som kan få ett ministraff.(Så inte flickorna åker till grannland o tar ut ungen)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Abort

Vad mer kan vara hotat?

14 december 2011, 20:02
Medlem
Timeless skrev:
"olagliga metoder" innefattar ju allt som inte är lagligt om man tolkar det rätt av. Tror dock inte att det är vad som syftas på.
Vad som syftas är ointressant. Det intressanta är hur framtida jurister tolkar, och de bokstavstolkar.

Timeless skrev:
EU-regler kan man vända till sin fördel också så allt är inte helt åt helvete. Frågan är kanske om man vill ha en härskare eller många småpåvar?
Regler kan uppstå ur rekommendationer också.
Personligen skulle jag föredra "småpåvarna".

14 december 2011, 20:05
Medlem
Ufo skrev:
Timeless skrev:
"olagliga metoder" innefattar ju allt som inte är lagligt om man tolkar det rätt av. Tror dock inte att det är vad som syftas på.
Vad som syftas är ointressant. Det intressanta är hur framtida jurister tolkar, och de bokstavstolkar.

Framtiden vet vi väldigt lite om, det tror jag du förstår. Förslag om nya lagar är det förhoppningsvis mer information som kommer till de som beslutar än de som läcker ut ens via regeringen.se
Det är mao, av yttersta vikt vad som syftas på. :?

Ufo skrev:
Timeless skrev:
Regler kan uppstå ur rekommendationer också.
Personligen skulle jag föredra "småpåvarna".
Ok, då förstår jag att vi har olika synsätt här eftersom jag själv föredrar en "person"'s regler. Ta t.ex Nordkorea, om inte de hade haft såna sanktationer på sig (från USA obv) så skulle jag nog inte backat för att bo där. Är 100% säker på att t.om ungarna låtsas.

14 december 2011, 20:48
Medlem
Timeless skrev:
Framtiden vet vi väldigt lite om, det tror jag du förstår. Förslag om nya lagar är det förhoppningsvis mer information som kommer till de som beslutar än de som läcker ut ens via regeringen.se
Ett förslag som ingen har invändning mot blir som förslaget ser ut.
Vi kan förutsätta att juristerna tolkar på samma sätt i framtiden så som de gör idag, dvs bokstavstolkar lagtext. Därför är vad som åsyftas irrelevant.

Timeless skrev:
Ok, då förstår jag att vi har olika synsätt här eftersom jag själv föredrar en "person"'s regler. Ta t.ex Nordkorea, om inte de hade haft såna sanktationer på sig (från USA obv) så skulle jag nog inte backat för att bo där. Är 100% säker på att t.om ungarna låtsas.
Nordkorea :lol:
Med "småpåvar" tolkade jag som nationer, och "en härskare" tolkade jag som EU.

14 december 2011, 21:17
Medlem
Ufo skrev:
Timeless skrev:
Ett förslag som ingen har invändning mot blir som förslaget ser ut.
Vi kan förutsätta att juristerna tolkar på samma sätt i framtiden så som de gör idag, dvs bokstavstolkar lagtext. Därför är vad som åsyftas irrelevant.
Man brukar även ta hänsyn till tidigare domar. Då om det är ett antal hundra miljoner i EU så kan man med rätt stor säkerhet säga att man inte är den första vid ett eventuellt kriminellt beteende.

Ufo skrev:
Timeless skrev:
Nordkorea :lol:
Med "småpåvar" tolkade jag som nationer, och "en härskare" tolkade jag som EU.

Förstod jag men tog det som exempel. Om vi tar kommuner och regeringen istället så blir det smma sak i min värld. Hellre kämpar jag mot regeringen och jag vet att det inte är lönlöst då det kommer att öppnas vägar att överklaga. Med kommunen som "högsta instans" så blir det mer godtyckligt, även inavel som jag inte är involverad i.

14 december 2011, 21:25
Medlem
Först kraschar Euron.
Sen kraschar EU.
Sen kan surkålsätare och grodätare glömma sina imperialist drömmar!
Och det blir ordning och reda i Nordeuropa, Sydeuropa fortsätter väl
som vanligt att muta och slå ihjäl varandra, med eller utan straffrätt.

14 december 2011, 21:55
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.