Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Psykopater - extrema NTs? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Psykopater - extrema NTs?
Har läst ett antal länkar om psykopati, t.ex. den här:
http://www.aftermath-surviving-psychopathy.org/resources1.html

På många sätt så verkar psykopater vara en extremvariant av NTs. Det enda men blir förundrad över är egentligen överlappningen med ADHD-drag. Fast jag misstänker nästan att det finns två typer av ADHD - aspig ADHD och NT-ADHD. Den variant som psykopater har är då NT-varianten av ADHD. Det kan mycket väl vara så att grad av impulsivitet och risktagande är drag som finns i många arter, och att det tillhör normalvariationen inom en art att ha olika grader av dessa drag. På så viss så kan ADHD överlagras på både Aspie och NT. Detta är ju oxå intressant för de studier som gjorts om ADHD och kriminalitet. Det kan ju vara så att det främst är NT-ADHD (i kombination med psykopati) som har hög risk för kriminalitet.

Det är oxå intressant med reciprok altruism och tit-for-tat i samband med psykopati. Dessa (medfödda) algoritmer som beskrivs av evolutionspsykologiforskare verkar nästan skräddarsydda för att hantera psykopater. Ett vanligt psykopatidrag är ju att man aldrig återgäldar något, vilket precis är det som tit-for-tat ska avslöja och hantera. Att det finns beteendepredispositioner för att hantera psykopati innebär oxå troligen att psykopati länge hört till vanliga drag hos moderna människor. Det i sin tur tyder starkt på att psykopati är ett rent NT-fenomen.

23 november 2009, 21:15
Medlem
Inlägg Re: Psykopater - extrema NTs?
Vad skulle vara skillnaden mellan AS-ADHD och NT-ADHD?

Nu har jag inte orkat läsa igenom din länk, precis börjat en praktik och är väldigt slut.
Men är inte psykopati lika med oförmågan att känna för en annan människa?
Därav det ofta missförstås/blandas samman när en AS inte FÖRSTÅR, vilket måste ske innan man kan känna sympati.
Skulle inte en Aspie kunna ha avsaknaden till sympati efter att h*n FÖRSTÅTT?

24 november 2009, 02:41
Medlem
Ufo skrev:
Vad skulle vara skillnaden mellan AS-ADHD och NT-ADHD?

Förmodligen att npf-ADHD inte är hopkopplat med npf-drag som exekutiva funktioner, medan NT-ADHD är sammankopplat med psykopati. I poängfördelningarna finns en del indikationer på att dyslexi liksom ADHD kan förekomma i olika varianter. Fördelningarna har en tydlig tendens att innehålla överlappande bellkurvor. Fördelningen för AS är därimot väldigt förskjuten emot npf-hållet, liksom för t.ex. prosopagnosia.

Ufo skrev:
Nu har jag inte orkat läsa igenom din länk precis börjat på praktik och är väldigt slut.
Men är inte psykopati lika med oförmågan att känna för en annan människa?

Jo, delvis Fast det är bara en av fyra olika dimensioner. En annan dimension är att vara väldigt charmant och verbal.

Ufo skrev:
Därav det ofta missförstås/blanda samman när en AS inte FÖRSTÅR, vilket måste ske innan man kqn känmma sympati.
Skulle inte en Aspie kunna ha avsaknaden till sympati efter att h*n FÖRSTÅTT?

Det är just därför som de blandas ihop. Fast om man tänker på att psykopaten faktiskt inte KAN (eller vill) känna medkänsla, medan aspien inte kan tolka situationen (t.ex. ickeverbal kommunikation), så blir det hela till helt olika saker. Psykopaten hjar ju ofta dessutom väldigt bra ickeverbal kommunikation som h*n använder för att charma och manipulera andra.

24 november 2009, 09:16
Avslutat konto
Psykopati har nog inget med NT-hjärnor att göra. Snarare är det vanligare bland aspergare. Anledningen till att man vill slå sönder vissa aspergares ansikten med en skiftnyckel är inte AS i sig utan hur irriterande AS + psykopati är. Patetiska små sociala inkompetenta, fula, smutsiga undermänniskor som beter sig psykopatiskt inom aspergers begränsningar. Det är äckligt.
Jag har träffat på tre AS-psykopater i mitt liv. Mina båda stalkers ur verkliga livet samt en sandneger från London som var med i samma World of Warcraftguild som jag.

24 november 2009, 10:00
Medlem
Josef3 skrev:
Psykopati har nog inget med NT-hjärnor att göra. Snarare är det vanligare bland aspergare.

Jaså? Hur kan du då förklara hur lätt psykopaten kan manipulera andra, hur h*n ljuger och utnyttjar folk? Dessa drag lär ju vara extremt ovanliga (iaf i kombination) hos aspiesar.

Josef3 skrev:
Anledningen till att man vill slå sönder vissa aspergares ansikten med en skiftnyckel är inte AS i sig utan hur irriterande AS + psykopati är. Patetiska små sociala inkompetenta, fula, smutsiga undermänniskor som beter sig psykopatiskt inom aspergers begränsningar. Det är äckligt.

En psykopat kan inte vara socialt inkompetent. Det ligger i själva definitionen att de lätt kan lura i andra lite vad som helst. Det kan man inte om man är social inkompetent!

Josef3 skrev:
Jag har träffat på tre AS-psykopater i mitt liv. Mina båda stalkers ur verkliga livet samt en sandneger från London som var med i samma World of Warcraftguild som jag.

Att vara en stalker är inte alls samma sak som psykopati. Tvärtom, skulle jag nästan vilja påstå. En psykopat lägger ned när h*n inte längre kan utnyttja någon, eller blir våldsam. Detta är tvärtemot den typiske Aspie-stalkern.

24 november 2009, 22:27
Avslutat konto
Två av de aspergerpsykopater jag haft att göra med, teknokraten samt indiern från England, har snarare spelat lite på sin harmlöshet och att de är udda för att kunna nästla sig in och samla information. Ingen misstänker att en sån patetisk liten figur i själva verket är psykopat så även om den sociala tekniken är grov som ett trubbigt stämjärn så passerar deras lögner ofta obemärkt förbi.

I synnerhet teknokraten är en lallande, feg liten idiot IRL och spelar på sin oskuld. Det gjorde han när jag konfronterade honom. Mesig, feg, ynklig med darrande röst försökte han framstå som ett offer trots att han startade allting genom att hänga ut mig. I en IRL situation skulle ingen som såg honom tro annat än att han var lätt förståndshandikappad och därför inkapabel till att manipulera och ljuga. Den killen är dock en av de mest lögnaktiga och manipulativa jag haft att göra med, trots att han är långt under min nivå av social intelligens. Han fattar inte saker, jag ignorerar saker. Det är skillnad.

Du har dock en poäng i att aspiestalkers inte ger sig. De två jag haft efter mig, Afrika-mulatten och teknokraten, har varit otroligt ihärdiga även efter att ha blivit brända ett flertal gånger.

25 november 2009, 02:12
Medlem
rdos skrev:
En psykopat kan inte vara socialt inkompetent. Det ligger i själva definitionen att de lätt kan lura i andra lite vad som helst. Det kan man inte om man är social inkompetent!
Fast det beror lite på vem som betraktar också. Jag avslöjade en antisocial ung människa inför hela hennes kontaktnät. Hon påstår fö nu att hon har fobisk personlighetsstörning utöver AS och manodepressivitet eller vad tusan det nu var.

Hon blev ensam. Hon hade alltså gått och blivit tvångskompis med alla sin systers kamrater inklusive arbetskamrater och...mig :twisted: . Misstag misstag. Hon missbedömde mig och trodde hon kunde stalka mig, ringa mitt i natten, dyka upp oförhappandes etc.

Gissa varifrån hon kopierade attributen för fobisk ps? Jo hon har kopierat min bättre hälfts kroppspråk. Han har en Leif GW / Di Levastil. Rimmar mycket illa med den här människans normalt sett ganska ekorrpigga snattrande psykopatstil. Hon sitter liksom och talar med släpande röst nu, för hon tror att fobisk ps attributen utgörs av ens kroppspråk :lol: . Så hennes läppar rörs långsamt, rösten är långsam, men ögonen åker runt som skottspolar och synkar inte med det hon vill att folk ska tro att hon är. Stor komik.

På tal om vem som betraktar då. Jag ville tro gott om denna människa, å hennes systers vägnar. Men jag såg rätt snabbt vad det rörde sig om. Hennes övriga kontaktnät såg inte det, utan försökte vara diplomatiska.

För att folk vill vara snälla - kan denna egentligen både jämmerliga och tämligen socialt obegåvade gränslösa människa linda dem runt sitt finger och styra dem som nickedockor.

25 november 2009, 03:06
Avslutat konto
Haha, "ekorrpigg snattrande psykopatstil" exakt så skulle jag beskriva min senaste stalker. Den första var sääääävliiiig ooooch lååååångsaaaam. Säkert lätt uvecklingsstörd också.

Det är nånting jag bara hatar med satta, småfeta män med ljus, tjattrande röst och överhurtigt beteende. Vansinnigt störande. Speciellt när dessa tomtar råkar vara psykopater under sin löjeväckande framtoning.

25 november 2009, 05:22
Medlem
Hittade en svensk artikel om stalking, och ser egentligen inga likheter med psykopati öht. Enda likheten är isf hot om våld:
http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=616&module_instance=12

25 november 2009, 23:03
Medlem
Psykopaten är en slags parodi på vanliga människor. Själv kan jag inte låta bli att skratta åt en del av dem. Även när jag själv drabbats. Komiken överträffar hotet på något skruvat sätt.

De tror själva att de kan bli någonting. Knarkkungar, skådespelerskor, rika, filmskapare, författare. Men det de skapar är helt själlöst, taffligt och ofta komiskt.

Så även den oövertänkta och spontana gränsöverskridande stalking en del av dem ägnar sig åt. De två gånger det skett i mitt fall har det varit klockrena psykopater med mycket som tyder på att de har ADHD. Om det stämmer att den unga ekorrpigga kvinnan har AS eller om hon bara är så efterbliven att hon kvalar in är lite svårt att säga.

Klart står dock att de båda som stalkat mig båda lider av ganska rejäla förståndshandikapp, som de kan hantera tack vare sin spontanitet och sin förmåga att bli omhändertagna och skapa stora kontalktnät - marionetter varav vissa dansar, andra inte. Lite bortfall spelar ingen roll i dessa ENORMA kontaktnät. Den ekorrpigga kvinnan dock, hon är trots allt ensam nu, så mycket talar för AS, hon har brister i den delen. Efter att hon övergavs av det kontaktnät hon stulit av sin syster, tycks hon oförmögen att på egen hand skaffa sig ett nytt. Enligt utsago känner hon sig sviken och vill vara ensam. Det är troligen ett sätt att söka nya kontakter. "Trösta emot". Innan hon blev fobiskt personlighetsstörd var hon en Berny Pålsson wannabe kvasibordelineare. Hennes självkadande bestod i att klia sönder exem. Det är ganska fega människor innerst inne detta, de åstadkommer inte så mycket eftersom de lever genom andra.

26 november 2009, 01:29
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.