Ny tråd Svara på tråd  [ 935 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 ... 94  Nästa
Endast tomten är vaken... 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
Jag anade att du redan har testat det mesta.

CodeRedAlert skrev:
Undrar om D-vitamin skulle hjälpa?
Och kanske ljusterapi.


Det kan kanske hjälpa.

Jag har märkt att jag själv sover bättre (och går och lägger mig och somnar tidigare) på natten när jag är ute mer i dagsljuset, rör på mig mer, äter regelbundet och inte tar för långa tupplurar på dagen (högst 30 minuter sömn (om jag känner mig extra uppjagad sätter jag klockan på 40 minuter för att hinna slappna av också innan jag somnar)). Det schemat följer jag emellertid väldigt sällan nu för tiden, men när jag gör det, då mår jag generellt bättre och sover också bättre (och gör färre skrivfel...).

Själv gick jag och lade mig 6, men vaknade 8:30 av hunger, värme och hjärtklappning, vilket berodde på att jag inte åt någon riktig middag igår.


8 december 2011, 12:01
Medlem
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
Förresten känner jag igen mig i att somna direkt efter middagen och sedan vakna vid midnatt. Så hade jag det väldigt mycket när jag fortfarande åt lunch, men efter att jag slutade äta lunch (eller begränsade den rejält), så sover jag mycket bättre på natten - när jag väl går och lägger mig, vill säga.

En annan sak som jag har märkt är att jag lättare följer en "vanlig" dygnsrytm om jag kan se hur ljuset skiftar under dygnet. Min inre klocka tror annars lätt att det jämt är dag.

Tror du att det skulle hjälpa i någon mån att på något sätt haka på din omgivnings dygnsrytm (om din omgivning har en dygnsrytm som skulle passa dig, vill säga)? Det vill säga att tvinga dig själv att strikt följa den och förhoppningsvis blir det efter ett tag naturligt?

Det är nog många olika faktorer som måste till - och inte bara en enda.


8 december 2011, 12:12
Medlem
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
Rättelse:
Lunch (eller inte lunch) efter behov.


8 december 2011, 14:22
Moderator
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
Prova att inte äta stärkelse på kvällen, utan bara t.ex. kallrökt lax, grönsallad och kanske några nötter (lämpligen någonstans kl. 18:00-20:00). Det verkar göra jätteskillnad på mig. Då blir jag dåsig, och sedan vaknar jag tidigt på morgonen och är jättesugen på müsli.

Ljus är bra på den tiden av dagen då det ÄR ljust. Riktigt dagsljus eller ljusterapilampa (billigast att köpa från en handelsträdgård, sådan som är avsedd för växter).

Ingen lakrits på kvällen! (gäller mest mig själv)

Ingen fysisk träning efter kl. 18:00 (17:00-18:00 är däremot bästa tiden för det enligt DN:s mat- och sovklocka i ett urklipp som dessvärre inte är daterat).


8 december 2011, 14:43
Medlem
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
Juh...mycket att tänka på.
Tack för input!
:09:

Är iaf. vaken än, nu gäller det att hämta hem barn och fortsatt hålla sig vaken igenom middagen och någon timme till.

Kanske att det vänder nu!
Fel tråd är det också.


8 december 2011, 17:19
Medlem
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
Det vände.

Och så vände det igen.

Vilken tur att övriga familjen har sovmorgon så jag åtminstone kan låtsas att jag sovit inatt.

Nattinatti!


10 december 2011, 06:28
Medlem
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
En datorskärm är naturligtvis en väldigt potent ljuskälla på sena kvällen/natten vid den här årstiden.


10 december 2011, 17:55
Medlem
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
Inte om man har den avstängd och ligger i mörkret i sängen i flera timmar i sträck och lyssnar på en snarkande gris till sambo som somnar på 3 sekunder under alla omständigheter.
:evil:

Hur kan du somna så lätt?
Det är inte rättvist.


10 december 2011, 20:08
Medlem
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
CodeRedAlert skrev:
Hur kan du somna så lätt?

Naturbegåvning. Eller så är gubben tillräckligt gammal för att ha gjort värnplikten.


10 december 2011, 21:57
Medlem
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
Jag misstänker att jag kommer att vara vaken till ikväll.


11 december 2011, 06:30
Ny tråd Svara på tråd  [ 935 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 ... 94  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron