Ny tråd Svara på tråd  [ 91 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
överdrivet djurskydd? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: överdrivet djurskydd?
Ufo skrev:
Yetin skrev:
Att religioner existerar blir väl inte irrelevant bara för att man inte tror på dem. Jag har inte använt nåt argument som bygger på att någon religion är sann, däremot att de existerar.
Religion har inte med vår djurhållning att göra.
Skulle vi ge religionen något att säga till om så är det kristendomen. Det är trots allt den som är norm i vårt samhälle.
Och då kommer vi in på att människan står över pga guds ord.
Så jag förstår verkligen inte religionsargumentet för att höja upp djuren till mänskliga värden.

9 december 2011, 04:09
Medlem
Yetin skrev:
Ufo skrev:
Yetin skrev:
Om det är arttillhörighet som räknas måste man förbjuda abort från befruktningsögonblicket.
Hur får du ihop den logiken?

Arttillhörigheten måste väl anses vara bestämd av genomet, man har ett fullständigt mänskligt genom från befruktningsögonblicket. Att man inte kan tänka är inte relevant för arttillhörigheten.
Det har inte en livsduglig kropp innan födseln.
Bäraren däremot bör ha högst befogenheter om vilka hen skall bära på.
Det går aldrig tvinga på folk att ta ansvar för andra människor. Uppmuntra går, men inte tvinga.

9 december 2011, 04:56
Medlem
Ufo skrev:
Yetin skrev:
Att religioner existerar blir väl inte irrelevant bara för att man inte tror på dem. Jag har inte använt nåt argument som bygger på att någon religion är sann, däremot att de existerar.

Människans natur har med allt att göra. Religionen är relevant genom att den säger nåt om människans natur.

Ufo skrev:
Yetin skrev:
Javisst, men det är ju inget svar på varför människan skulle välja att göra så.
Vanlig enkel egoism.

Egoism är inte ett naturligt mänskligt beteende eftersom människor är flockdjur.

9 december 2011, 07:26
Medlem
Ufo skrev:
Ufo skrev:
Yetin skrev:
Skulle vi ge religionen något att säga till om så är det kristendomen. Det är trots allt den som är norm i vårt samhälle.
Och då kommer vi in på att människan står över pga guds ord.
Så jag förstår verkligen inte religionsargumentet för att höja upp djuren till mänskliga värden.

Det handlar inte om att ge religionen något att säga till om. Vad som är norm i samhället är heller inte relevant. Normer ska fylla en funktion annars ska de förstöras, som vi gjort med många normer under 1900-talet.

9 december 2011, 07:30
Medlem
Ufo skrev:
Det har inte en livsduglig kropp innan födseln.
Bäraren däremot bör ha högst befogenheter om vilka hen skall bära på.
Det går aldrig tvinga på folk att ta ansvar för andra människor. Uppmuntra går, men inte tvinga.

Betyder det att man har rätt att döda barnet efter födseln också? Eller låta bli att ta hand om det? Låter inte som din tes att djurplågeri höjer människans värde stämmer så bra alla gånger... Det går utmärkt att tvinga folk att göra saker, det enda problematiska är ifall man bör/vill göra det.

9 december 2011, 07:34
Medlem
Yetin skrev:
Egoism är inte ett naturligt mänskligt beteende eftersom människor är flockdjur.
Här skiljer sig vår syn på människan.
Egoism är en stor komponent i den mänskliga rasen. Vilket gäller alla revirhävdande arter.

Yetin skrev:
Betyder det att man har rätt att döda barnet efter födseln också? Eller låta bli att ta hand om det?
Döda, nej. Låta bli att ta hand om, ja.
Adoption är en vanligt förekommande företeelse.
Men vad aborter har med djurhållning att göra kan jag inte se.

Yetin skrev:
Låter inte som din tes att djurplågeri höjer människans värde stämmer så bra alla gånger...
Det är inte så jag resonerar. Vad jag menar är att när människans intressen krockar med andra arter skall människans intressen värderas högre.
Det som satte fart på tråden var ett lagförslag som vill kunna ge två år fängelse för att kanske ha skadat ett djur.

Yetin skrev:
Det går utmärkt att tvinga folk att göra saker, det enda problematiska är ifall man bör/vill göra det.
Inte att ta hand om och vårda andra människor.
Den uppgiften är för viktig, den skall lämnas till de motiverade.

9 december 2011, 11:06
Medlem
Yetin skrev:
Vad som är norm i samhället är heller inte relevant.
:01:

9 december 2011, 11:07
Medlem
Att något är en norm säger ingenting om dess värde för människan, det säger bara att det är en norm. Det finns bra normer och det finns dåliga normer.

9 december 2011, 12:45
Medlem
Ufo skrev:
Yetin skrev:
Här skiljer sig vår syn på människan.
Egoism är en stor komponent i den mänskliga rasen. Vilket gäller alla revirhävdande arter.

Flockdjur är altruistiska gentemot flockmedlemmar oavsett om de har revir eller ej (hundar t.ex). Hur de förhåller sig till utomstående kan varierar.

Ufo skrev:
Yetin skrev:
Betyder det att man har rätt att döda barnet efter födseln också? Eller låta bli att ta hand om det?
Döda, nej. Låta bli att ta hand om, ja.
Adoption är en vanligt förekommande företeelse.
Men vad aborter har med djurhållning att göra kan jag inte se.

Jag tänkte mer på att låta ungen svälta ihjäl. Vad avgör om man får döda ungen? Är det ok att döda den omedelbart före födseln men inte omedelbart efter? Abort och djurhållning relateras genom att mänskliga foster och spädbarn har en tankeförmåga som utvecklas från att motsvara död materia till att motsvara högre djurs. Om det är tankeförmåga som avgör värdet skulle värdet av foster vara lägre än av en vuxen individ, och istället lika som motsvarande djur, men inte om arttillhörighet avgör.

Ufo skrev:
Yetin skrev:
Låter inte som din tes att djurplågeri höjer människans värde stämmer så bra alla gånger...
Det är inte så jag resonerar. Vad jag menar är att när människans intressen krockar med andra arter skall människans intressen värderas högre.
Det som satte fart på tråden var ett lagförslag som vill kunna ge två år fängelse för att kanske ha skadat ett djur.

Om ett litet mänskligt intresse krockar med ett stort intresse för andra djur? Typ som intresset hos en sadist att plåga djur jämfört med djurets intresse att inte bli plågat? Är det inte bättre att värdera lycka och lidande oberoende av vem som upplever dem? Att straffet föreslås vara så högt har nog med attitydförändringen hos politikerna att göra, det ska ju höjas straff för allt nuförtiden trots att det inte gör någon konkret nytta. Bäst vore förstås att inkludera det här i den befintliga djurskyddslagen och att klassificera djurplågeri som våldsbrott.

9 december 2011, 13:54
Medlem
Ufo skrev:
Yetin skrev:
Vad som är norm i samhället är heller inte relevant.
:01:

Jag förmodar då att du tycker alla förtryckande normer som avskaffats under 1900-talet borde funnits kvar, och att de som bröt mot dem förtjänade att förtryckas?

9 december 2011, 13:59
Ny tråd Svara på tråd  [ 91 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.