Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Dox: Inside Job, TV1 onsdag natt 01:35. Om finanskrisen 2008 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Dox: Inside Job, TV1 onsdag natt 01:35. Om finanskrisen 2008
Såg just att den amerikanska dokumentären Dox: Inside Job, som jag just såg, går i repris i TV1 i (över-)morgon kl. 01:35. Så nu blir det en egen tråd iallafall.

Citerar mig själv från "Vad har du gjort idag?":
Zombie skrev:
Just sett en film på TV som jag borde ha tipsat om och vars ämne åtminstone nu borde bli en egen tråd. Och egentligen i Aspergerforum som har fler läsare. Å andra sidan får väl de lära sig att titta hit också.

Men jag hade glömt hur TV kan tala till känslorna och orkar mindre skriva ihop något vettigt ju mer förbannad jag blir. Tror jag hade tillräcklig koll innan för att kunna kalla filmen väsentligen sannfärdig, men det här var ännu värre än jag trodde , stackars korkad grundlurad nyttig vänsteridiot. Ren brottslighet, inte bara politiken utan även nationalekonomin uppköpt (inte bara ideologiskt och ekonomiskt, utan även personellt, och de ser fortfarande inget jäv) och Obama har anställt folk ur exakt samma gäng som Bush, vilket är exakt det gäng som orsakade krisen, och som givetvis har fått även mer lukrativa belöningar än sina politiska uppdrag för det.

Kanske det skulle ha varit mindre illa för samhället i USA att legalisera maffian och ge dem öppen politisk makt på trettiotalet än vad det här nyliberala gänget har varit i vår tid, bara där? Bortsett från det rent fysiska våldet, som ju säkert olagligheten medverkade till, verkar det fullt jämförbart iallafall. Klart man inte behöver begå så mycket brott när man har makt att ändra lagarna. (Och till resten har vi olika små hederskodexar om att inte behandla glassgubbar illa, inte "utnyttja" folks små pikanta svagheter för knark och att köpa fnask som "datorreparationer", ideologiska hinder mot att ge skattebetalarna betalt för sina stödpaket fast en del av paketen knappast uppgick till en handfulls av de ansvariga privatförmögenheter, gentlemens' agreements hur mycket du vill... )

Fy helvete.

Amerikanska finansbranschens lobbyinstitut, eller det största av dem eller vad det var, har fem lobbyister på varje kongressledamot och ser inget demokratiskt problem med det. Vem som helst kan ju åka till Washington och tala för sin sak.
USA. Vad väntar man sig. Men...
Zombie skrev:
Zombie skrev:
gentlemens' agreements
Äh, gentlemen's agreements. Hoppas jag blir ursäktad med trötthet när de får miljontals dollar för att göra miljoner arbetslösa, hemlösa, spe(ku)l(er)a mot uppblåsta värdepapper de uppmanar sina kunder att köpa, och sedan fler miljoner för att rädda världen från frukterna av sitt eget arbete samtidigt som de börjar om samma spel igen för alla fräscha skattepengar...

7 december 2011, 01:51
Medlem
Inlägg Re: Dox: Inside Job, TV1 onsdag natt 01:35. Om finanskrisen 2008
Såg.
Det är fantastiskt att den minst produktiva sektorn j samhället har störst möjligheter att belöna sig själv oavsett om de gör sitt jobb bra eller katastrofalt.

7 december 2011, 10:43
Moderator
Axolotl skrev:
Såg.
Det är fantastiskt att den minst produktiva sektorn j samhället har störst möjligheter att belöna sig själv oavsett om de gör sitt jobb bra eller katastrofalt.
Ja, det är verkligen så det är, och om det är -drift så är det snarare under-.
Hur ett rent antisocialt skurkgäng lyckas skapa ett helt globalt samhällssystem som sätter dem både vid makten och i säkerhet vad de än gör.

Det är det som gör det så makalöst skrämmande. Och viktigt att veta något om.

7 december 2011, 15:08
Medlem
Jag har inte sett dokumentären, men jag har känt till länge att det finns en sådan där ekonomisk "elit" (ett ord som de dock inte förtjänar) som hela tiden flyter ovanpå och klarar sig oskadda ur alla kriser (eller till och med tjänar på dem (och på att de mindre bemedlade fortsätter vara mindre bemedlade)). Det verkar alltid komma undan alla kontroller.

Ett steg (om än litet?) i rätt riktning är dock att de så kallade skatteparadisen börjat öppna upp för mer insyn från länder, från vilka skatten snillas undan, men det är nog långt kvar innan de riktigt stora skurkarna blir ens det minsta påverkade - och det behövs väl andra verktyg också.

Felet ligger inte bara hos de som skaffar sig förmåner, utan också hos de (eller det system) som låter dem skaffa sig dessa förmåner.

7 december 2011, 17:00
Moderator
Ja, rent allmänt är det ju ett mönster lika gammalt som klassamhället (, som jordbrukarsamhället, som större människoflockar än ett par tjog?).

Men det intressanta här är den specifika information man får om en viss grupp, kanske den idag och för närmaste framtiden viktigaste och en direkt produkt av Milton Friedmans, Thatchers och de andras ny"liberala" "väckelse". Och om hur de går tillväga.

(Och litet klarlägganden på sidan om, som vad en amerikansk president så många kvalificerade bedömare verkligen trodde var "progressiv" var värd redan från början.)

7 december 2011, 17:08
Moderator
Tyvärr var dock ett genomgående tema i filmen en textsnutt om att "[representant för legalmaffiasidan, Zombies beteckning] avböjde att intervjuas för programmet" (eller hur det exakt var formulerat).

Hade förstås varit ännu intressantare om man hade fått mer av deras version, och inte minst sett trovärdigare ut. Men av hur de få som intervjuades blev satta på pottan och av av vad som i övrigt sades och hurpass lätt en hel del av det borde vara för en energirik mullvad att kontrollera, kanske man ändå törs dra en del av de mest närliggande slutsatserna av deras vägran att delta.

7 december 2011, 17:25
Moderator
Verkar intressant (om än deprimerande). Tiden är lite väl sen för mig, men antagligen går det att se programmet på SVT play.

Off topic: Jag kunde inte låta bli att köra Zombies sista mening här i LIX-räknaren som CRA tipsade om förut. Jag blir alltid så fascinerad av språkets täthet och hur många olika nyanser det uppenbarligen går att trycka in i en mening. Resultat: "Textens läsbarhetsindex är 65, vilket innebär att den klassificeras som mycket svår, byråkratsvenska." Fast jag skulle vilja se den byråkrat som klarar av att skriva så där. LIX-räknaren klarar inte att bedöma det subtila fotarbetet, som hur man övertygar med underdrifter.

8 december 2011, 00:05
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.