Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Elever med Asperger, undervisningsmiljö?
Författare |
Meddelande |
Ufo
Medlem
|
Re: Elever med Asperger, undervisningsmiljö?
|
10 november 2011, 02:36 |
|
|
Inaktiv forummedlem
Medlem
|
Re: Elever med Asperger, undervisningsmiljö?
Nu fortsätter jag att dubblera vad andra redan har skrivit: Rättshaverism måste ses som något positivt! Vi plockar itu och går till botten med saker för att förstå hur allt fungerar och för att komma åt de djupa strukturerna. Och sådant måste premieras, inte motarbetas. Vi elitistiska rättshaverister är helt enkelt bäst!
|
10 november 2011, 02:53 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Re: Elever med Asperger, undervisningsmiljö?
+1. På gott och ont. (Fördelningen däremellan kan vara osannolikt olika från person till person; ibland också den fördelning man själv upplever och den andra upplever, och inte alltid till ens egen förmån.)
|
10 november 2011, 03:28 |
|
|
sugmundfreud
Medlem
|
Re: Elever med Asperger, undervisningsmiljö?
Jag är Aspergersjuk. Det var jag inte när jag var elev!
|
23 november 2011, 15:18 |
|
|
Teacher
Medlem
|
Re: Elever med Asperger, undervisningsmiljö?
Hej igen alla, oavsett om ni kallar er personer med Aspergers syndrom eller Aspergare.
Den här skolan kommer bli av, och jag är tacksam för alla kloka kommentarer och inlägg. Vi är i planeringsstadiet och jag kommer föreslå följande:
Avskärmade arbetsplatser, med tillgång till att ta bort avskärmningen om så önskas. Ett studiematerial som kan läsas helt i egen takt, oberoende på andras studietakt. Egen ingång till skolan via bakväg om så önskas. Skolstart kl 10.30, lunch 12-12.30, skolslut kl 15.30. Kl 10.30 är det föreläsning fram till lunch, men man kommer om man själv vill. Efter lunch obligatorisk närvaro.
Moderna "coola" datorer, egen laptop samt tillgång till skolans lokaler 24/7 via passerkort.
Hur låter det så långt? Tänk på att ni kan hjälpa en person i samma sits, så välgrundade svar med substans är önskvärt. Vill någon veta mer går det bra via pm.
|
5 december 2011, 14:34 |
|
|
Ufo
Medlem
|
Re: Elever med Asperger, undervisningsmiljö?
Slänger in en anekdot om skillnaden: Att ha Asperger är en form av skuldbeläggande, det är något dåligt. Att vara en aspergare är en förmänskling, vi äro alla olika i gud hage.Halvtid? 4½ timme om dagen känns lite sääär.(Men det kanske är mycket självstudietid? ) Lunchen på endast 30 min kanske kan bli ett stressmoment då vissa med AS är extra petiga med mat och det tar tid att få i sig krubbet. Gillar skarpt. Jag är själv en av de som har bakvänt seratonin/melatonin-produktion, det är på natten som hjärnan är påkopplad som bäst.
|
5 december 2011, 14:53 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Re: Elever med Asperger, undervisningsmiljö?
Det låter väl bra på flera sätt, men spontant funderar jag hur man skall hinna med allt på den korta lärarledda tiden. Det är ju ändå rätt mycket som skall få rum i en gymnasieutbildning. Inte för att jag tror på en överföringsmodell när det gäller lärande, men det finns ju trots allt en anledning till att vi har pedagoger i skolan.
Jag tänker också att det är viktigt med regelbunden handledning och feed-back om det skall fungera med ett så fritt upplägg. En del kan behöva mycket hjälp med att komma igång, strukturera, organisera och prioritera. Och hålla sig till fokus.
EDIT: ja, 30 min lunch skulle jag uppleva som ett rejält stressmoment. Jag behöver en timme, mycket för ställtidens skull.
|
5 december 2011, 15:02 |
|
|
Teacher
Medlem
|
Re: Elever med Asperger, undervisningsmiljö?
Synpunkter på lunchtiden. Lunchrummet kommer vara i omedelbar anslutning till klassrummen. Men man kanske kan lägga 45 minuter? Angående tiden så är det studenter, inte elever. Alltså gymnasiella kurser inom ramen för Komvux och högskolestudier via en högskola i närheten. Således ingen gymnasieskola egentligen. Fokus på IT, och 100 p på gymnasiet är 3 timmar i veckan sett över 2 terminer. Så vi klämmer in 100 p på cirka 2 månader. Ingen fara med tiden där alltså. Keep em coming, jag är fortsatt mycket intresserad.
|
5 december 2011, 18:07 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Re: Elever med Asperger, undervisningsmiljö?
Aha. Det ställer ju saker i annat ljus. Kanske har du förklarat detta tidigare, men jag orkade inte gå igenom hela tråden igen när jag svarade. Sorry.
Vad gäller lunchen kanske jag är ovanligt långsam i vändningarna, men vårt lunchrum på universitetet där jag jobbar är också precis i anslutning till mitt kontor. Jag blir ändå jättestressad om jag inte har möjlighet att ta en timmes sammanhållen lunch. Sedan kanske jag väljer att använda delar av den tiden till förberedelser eller åt att jobba ikapp, men jag har ett stort behov av att kunna förfoga över den tiden ifall jag är uppbokad före och efter. Fast 45 minuter funkar nog för de flesta.
Att kunna förfoga över lokalerna och deras resurser dygnet runt är guld värt. Så har jag det på mitt jobb nu (förutom att det sabla kortläsarsystemet helt har flippat ur för tillfället då, vilket kräver att jag tar mig till de ansvariga under en begränsad tid om dagen för att de manuellt skall kunna ställa in mina rättigheter på kortet igen; sådant kan ju driva en till vanvett). Kan ni göra så utan att någon börjar knorra över säkerhetsaspekter?
Det jag skrev om vikten av feed-back och handledning står jag fast vid. De (få) studenter med asperger som jag har haft på mina kurser (och som jag vet om) har haft svårigheter med att förhålla sig till den större mängden litteratur, sålla, strukturera och organisera och driva en egen argumentation baserad på den översiktliga bild det kan sägas vara rimligt att göra sig på den tid man har till förfogande. De har behövt mer handgripliga tips på hur de kan bygga sina resonemang och göra kopplingar mellan teori och empiri. Men det handlar ju då om helt andra typer av ämnen, så kanske blir det annat med en IT-utbildning. Ändå tänker jag att det är klokt att åtminstone i första vändan budgetera för väl tilltagen handledning, vägledning eller vad man nu vill kalla det. Jag tänker att det finns risk att studenterna under skolgången kan ha fått för lite eller för illa anpassat stöd. Det är så mycket som lämnas mellan raderna. Samtidigt så hade ju jag själv inte något extra stöd, så jag förutsätter inte alls att alla kommer att ha stora svårigheter. Men om jag inte hade varit väldigt studiemotiverad, hade det nog varit betydligt tyngre.
|
5 december 2011, 18:40 |
|
|
Teacher
Medlem
|
Re: Elever med Asperger, undervisningsmiljö?
| | | | Incognita skrev: Aha. Det ställer ju saker i annat ljus. Kanske har du förklarat detta tidigare, men jag orkade inte gå igenom hela tråden igen när jag svarade. Sorry.
Vad gäller lunchen kanske jag är ovanligt långsam i vändningarna, men vårt lunchrum på universitetet där jag jobbar är också precis i anslutning till mitt kontor. Jag blir ändå jättestressad om jag inte har möjlighet att ta en timmes sammanhållen lunch. Sedan kanske jag väljer att använda delar av den tiden till förberedelser eller åt att jobba ikapp, men jag har ett stort behov av att kunna förfoga över den tiden ifall jag är uppbokad före och efter. Fast 45 minuter funkar nog för de flesta.
Att kunna förfoga över lokalerna och deras resurser dygnet runt är guld värt. Så har jag det på mitt jobb nu (förutom att det sabla kortläsarsystemet helt har flippat ur för tillfället då, vilket kräver att jag tar mig till de ansvariga under en begränsad tid om dagen för att de manuellt skall kunna ställa in mina rättigheter på kortet igen; sådant kan ju driva en till vanvett). Kan ni göra så utan att någon börjar knorra över säkerhetsaspekter?
Det jag skrev om vikten av feed-back och handledning står jag fast vid. De (få) studenter med asperger som jag har haft på mina kurser (och som jag vet om) har haft svårigheter med att förhålla sig till den större mängden litteratur, sålla, strukturera och organisera och driva en egen argumentation baserad på den översiktliga bild det kan sägas vara rimligt att göra sig på den tid man har till förfogande. De har behövt mer handgripliga tips på hur de kan bygga sina resonemang och göra kopplingar mellan teori och empiri. Men det handlar ju då om helt andra typer av ämnen, så kanske blir det annat med en IT-utbildning. Ändå tänker jag att det är klokt att åtminstone i första vändan budgetera för väl tilltagen handledning, vägledning eller vad man nu vill kalla det. Jag tänker att det finns risk att studenterna under skolgången kan ha fått för lite eller för illa anpassat stöd. Det är så mycket som lämnas mellan raderna. Samtidigt så hade ju jag själv inte något extra stöd, så jag förutsätter inte alls att alla kommer att ha stora svårigheter. Men om jag inte hade varit väldigt studiemotiverad, hade det nog varit betydligt tyngre. | | | | |
TACK!! Guld värt. Sen e ju inte alla lika, men alla tips välkomnas. Handledning och annat är i princip maxat. Vi räknar med ca 12-14 studenter och har en handledare på halvtid + att de 2 heltidsanställda lärarna kommer stötta och hjälpa till med strukturer.
|
5 december 2011, 19:46 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|