Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Mattråd!
Kortisol har definitivt en koppling till autoimmuna sjukdomar. Exakt hur växelverkan sker mellan kortisol och melatonin minns jag inte, men jag tror att det kan sammanfattas (ursäkta) i just balans.

Kortisol i höga halter får de vita blodkropparna att brytas ner snabbare än de hinner produceras, särskilt vissa av dem. Det är därför det är lättare att bli sjuk när man är stressad. Men om man har kortisolbrist får man istället för många vita blodkroppar, som då ger sig på sådant som är helt harmlöst (överkänslighet mot födoämnen) och i värsta fall den egna kroppen (autoimmuna sjukdomar).

Normalt skall kortisolhalten vara ojämn under dygnet, lägre på kvällen och natten. Då är immunsystemet i balans. Dessutom ombildas då kortisolet till kortison som kan ta hand om de inflammationer som bildas när de vita blodkropparna får utkämpa sina strider.

Om man inte överkonsumerat lakrits på kvällen då förstås, för då hindras kortisolet från att ombildas till kortison.

Och om man inte från början hade något kortisol, kan kroppen inte bilda kortison.

På natten skall du ha lågt kortisol, så bristen föreligger väl snarare på dagen. Men kanske kan kortisonbrist under sömnen också spela in.

Men allt detta med en lagom nypa salt, för det är ju sant som Axolotl påpekar att man skall akta sig för att sprida sina egna tolkningar av vad man rotat fram på nätet.

Men - fortfarande med denna reservation - om kortisolbrist är problemet kanske måttliga mängder lakrits (helst utan socker då, för det brukar ju i sig leka jojo med en massa substanser) kan vara en idé på morgonen/förmiddagen? Observera dock att det inte är svårt alls att bli lakritsförgiftad! Då rubbas natrium-kalium-balansen istället, och det kan vara dödligt.

Fasen vad jag blir sugen på ren lakrits nu då! Inte bra! Skall nog ta mig en kopp te istället.

4 december 2011, 15:59
Medlem
Incognita skrev:
Men om man har kortisolbrist får man istället för många vita blodkroppar, som då ger sig på sådant som är helt harmlöst (överkänslighet mot födoämnen) och i värsta fall den egna kroppen (autoimmuna sjukdomar).
Räknas atopiskt eksem som autoimmun sjukdom?

4 december 2011, 16:13
Moderator
Axolotl skrev:
Schueberird skrev:
Har du lust att skriva mer om det?

Jag?
Mitt syfte var främst att typ...poängtera en poäng i att man inte bara ska spamma ner forum med sammanfattningar av undersökningar som man inte förstår.
Men för att sammanfatta så har vetenskapare världen över hittat massor med saker som avviker.

Sedan hamnade jag på ett sidospår angående melatonin tack vare Sugmund Freud tror jag.
Melatonin har inte bra betydelse för dygnsrytmen utan även för immunförsvaret.Typ T celler och sådant,kortisol hade någon sorts växelverkan med melatonin speciellt när man sover.
Nu kommer jag inte längre ihåg allt utan allting är sammanblandat i min amatör hjärna.
Men det kan tydligen vara katastrofalt att käka melatonin om man har anlag för reumatiska sjukdomar och liknande.Av någon anledning tänkte jag att det kanske är vanligare med reumatism hos NPFare?Kortisol brist under sömnen?
Jag kopplar samman allt detta med att jag mår ovanligt bra i kroppen trots att det är kallt(fast oerhört varmt för årstiden).
Beror det på att mörkret dämpar melatoninet?
Bör jag kanske sky solen som pesten under sommaren?

Oj, nu har jag läst den där tråden. Puh, vilket jobb ni har lagt ner, Axolotl och Zombie! Beundransvärt! Och så togs det emot så fel av vissa. Jag lägger ner löjligt mycket energi på att med hjälp av kosten söka väga upp olika obalanser, men inte för ett ögonblick inbillar jag mig att det skulle kunna ersätta medicinen.

4 december 2011, 23:07
Moderator
Jag? Nu skrev du fel ändå!

Jag satt just och undrade vad fagerlund det är för mentala motstånd jag har mot anatomi, biokemi och näringslära som gör att jag nu inte orkar ens försöka få grepp om lakrits och kortisol här och på aspergerforum (plus Ritalin sedan tidigare, plus... ... ), som bland annat Flawed och du har skrivit en massa klokt om, fast jag uppenbarligen borde gripa alla halmstrån för att återställa någon sorts aktivitet i mitt liv...

4 december 2011, 23:14
Moderator
... och försöka klura ut saker i kostväg. Prova ta bort mjölk och fan vet vad. Tänkte jag men skrev visst inte. Så det blir litet OnT iallafall.

4 december 2011, 23:31
Moderator
Zombie skrev:

Nej, det gjorde jag knappast. Du kanske skulle ta och kolla igenom tråden själv igen för att se vad du bidragit med i nyanseringsväg? Jeez, du är min hjälte ju! :roll:

4 december 2011, 23:39
Medlem
Vad fan hände med min hästanekdot?
Nu dör hemligheten med mig. :evil:

4 december 2011, 23:46
Moderator
Incognita skrev:
Zombie skrev:

Nej, det gjorde jag knappast. Du kanske skulle ta och kolla igenom tråden själv igen för att se vad du bidragit med i nyanseringsväg? Jeez, du är min hjälte ju! :roll:

Jaså – den tråden. :idea: Trodde du menade den här. Trött kanske. Har sett att ni har åsyftat den tråden förut här men hade inte riktigt fått grepp om den konversationen.

Jaja. :oops: Jag blev faktiskt alldeles nyss grön av avund över hur galant och koncist du fick fram poänger som jag hade önskat mig distansen att ägna mig åt i stället för en del av det kanske opsykologiska hamrandet på en stackars medforumist som förmodligen inte kan rå för att vi talar väldigt olika språk. Även om jag gillar att man har på fötterna kunskapsteoretiskt och så...

4 december 2011, 23:48
Medlem
Jag blev mer förvånad över hur emotionellt folk reagerade på mina inlägg om A-10 Republic Thunderbolt "Warthog".
Det är tydligen väldigt känsligt att tala illa om ett flygplan som har en jättestor kanon centralt placerad i kroppen som spottar ut massor med skott.
Ont:
Jag skulle ha gjort hommos idag.
Men det verkar inte bli av.

4 december 2011, 23:53
Moderator
... men det gjorde gott att få beröm av en kvalificerad bedömare, glömde jag säga. Mot bakgrund av mina dubier.

4 december 2011, 23:59
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.