Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Mattråd!
Jo. De gör faktiskt det. Isch.

Idag har jag lagat medelhavsinfluerad potatisgratäng med mozarella och olivolja. Enkelt och gott. Fast tyvärr blir det inte alls lika gott med vanlig olivolja (ICA eco) som med Villa Magra. Jag behöll skalen på för att ta vara på näringen, eftersom potatisen var ekologisk. Jag behöver kalium eftersom jag har fått lakritsglassbaksmälla igen (jo, det är faktiskt möjligt; och maten hjälpte faktiskt).

3 december 2011, 21:15
Medlem
Det faktum att jag åt för mycket lakritschoklad igår var nog en av huvudorsakerna till att jag var vaken till 5.

3 december 2011, 21:18
Moderator
Oj... Jo, det kickar igång kroppens produktion av kortisol. Sådant är det inte meningen att vi skall ha nattetid.

3 december 2011, 21:43
Medlem
Aha, kortisol alltså?

3 december 2011, 21:51
Moderator
Jepp. Det som vi inte längre kan tillverka i tillräcklig mängd vid en utmattningsreaktion, enligt helt ovetenskapliga källor på nätet.

3 december 2011, 22:00
Medlem
Jag har skumläst jättemycket vetenskapliga artiklar på nätet igår.
Jag har kommit fram till att allt är fel i hjärnans metabolism och hormonella produktion hos personer inom NPF-spektrat.
Det är ett under att vi kan gå och andas samtidigt.

3 december 2011, 22:40
Medlem
Har du lust att skriva mer om det?

3 december 2011, 22:52
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Din gris hade tur.
Kycklingen som nu befinner sig delvis i våra magar och delvis i en gryta i kylskåpet hade antagligen ett horribelt liv och var nog inte så lycklig. Även om den kanske inte visste om något annat.

När jag börjar tänka på det så försvinner all lust att äta massproducerad kyckling.
Hur kan vi behandla våra djur så?!

:05:

Bra fråga: Delvis är det väl för att vi mer och mer fjärmar oss från naturen. Då blir det färre som föder upp djur och måste effektivisera det hela för att det ska gå ihop. De som kan betala extra för kött från djur som behandlats väl gör tyvärr inte alltid det utan väljer istället billigare, "massproducerat" kött. Etc...

4 december 2011, 04:54
Moderator
Axolotl skrev:
Jag har skumläst jättemycket vetenskapliga artiklar på nätet igår.
Jag har kommit fram till att allt är fel i hjärnans metabolism och hormonella produktion hos personer inom NPF-spektrat.
Det är ett under att vi kan gå och andas samtidigt.

Då har vi kommit till samma slutsats. Men jag hyser den naiva förhoppningen att det går att vända tillbaka det. Det verkar nämligen som att alltsammans hänger ihop som en lång radda dominobrickor (placerade på ett raffinerat sätt, så att det förgrenar sig åt olika håll). Jag börjar misstänka att dygnrytmen har en icke oväsentlig del i det hela. Det gör stor skillnad bara att se till att ladda med långsamma kolhydrater mellan 06.00 och 08.00 och undvika större mängder kolhydrater efter kl. 18.00. Lyckas man kombinera med dagsljus mitt på dagen (eller en dagsljuslampa avsedd för växter) så blir det ännu bättre. Det går faktiskt förvånansvärt snabbt att vänja kroppen vid att vakna och känna sug efter en rejäl müsli på morgonen. I alla fall om man just har varit lakritsförgiftad och därmed chockat igång kortisolet.

4 december 2011, 10:01
Medlem
Schueberird skrev:
Har du lust att skriva mer om det?

Jag?
Mitt syfte var främst att typ...poängtera en poäng i att man inte bara ska spamma ner forum med sammanfattningar av undersökningar som man inte förstår.
Men för att sammanfatta så har vetenskapare världen över hittat massor med saker som avviker.

Sedan hamnade jag på ett sidospår angående melatonin tack vare Sugmund Freud tror jag.
Melatonin har inte bra betydelse för dygnsrytmen utan även för immunförsvaret.Typ T celler och sådant,kortisol hade någon sorts växelverkan med melatonin speciellt när man sover.
Nu kommer jag inte längre ihåg allt utan allting är sammanblandat i min amatör hjärna.
Men det kan tydligen vara katastrofalt att käka melatonin om man har anlag för reumatiska sjukdomar och liknande.Av någon anledning tänkte jag att det kanske är vanligare med reumatism hos NPFare?Kortisol brist under sömnen?
Jag kopplar samman allt detta med att jag mår ovanligt bra i kroppen trots att det är kallt(fast oerhört varmt för årstiden).
Beror det på att mörkret dämpar melatoninet?
Bör jag kanske sky solen som pesten under sommaren?

4 december 2011, 15:02
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.