Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Avvikande mimik 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Avvikande mimik
Knoppat ifrån
http://www.aspieforum.se/posting.php?mode=quote&f=5&p=3676
Denaturaliserad skrev:
Min handledare i skolan har påtalat för mig att min ansiktsmimik inte alltför sällan överhuvudtaget inte överensstämmer med min sinnesstämning. Jag kan vara nöjd och väldigt uppåt men förmedlar via ansiktsmimiken att jag är allvarlig och smått aggressiv. Många gånger går det överhuvudtaget inte ihop och människor blir väldigt förbryllade.
Det här är något jag kan relatera till.
Speciellt om jag är lite trött så verkar omgivningen tro att jag är förbannad.
På senare år så har jag lärt mig att berätta med ord, om min sinnesstämning. Vilket har minskat missförstånden rejält.

Är det fler som upplever att de blir fel tolkade på ansiktsmimiken?

20 november 2009, 18:25
Medlem
Inlägg Re: Avvikande mimik
Jag har ingen mimik. Jag är som en sådan där fisktavla som sjunger, om ni minns. Kallades Mona Lisa i skolan, för att jag aldrig rynkade ansiktet, hade munnen som ett streck och en sävlig/mesig men samtidigt pigg blick.

Detta feltolkas ju på miljoner och åter miljoner sätt av omgivningen. Jag pådyvlas känslor jag inte har. Blygsel exempelvis.

20 november 2009, 18:42
Medlem
Jag har avvikande mimik. Mitt kroppsspråk är yvigt och livligt. Ansiktsmimiken är också ganska livlig. Jag skalar ner uttrycken i nya osäkra situationer där jag inte känner mig hemma eller när jag är trött och mår dåligt...inte medvetet utan det bara blir så. Det skalas inte av så mycket av utttrycken att jag ser livlös ut tror jag utan det är nog mer att jag ser lugn och snäll ut. Men mina känslor tolkas fel ofta. Dom tolkas ofta rätt när det handlar om hur det generella humör, men just nyanser är svårt för en del människor. Det är vanligt att grälsjuka idioter upptäcker att dom har trampat på en landmina för sent. Annars är det vanligt att jag kan verka mer avståndstagande än jag egentligen skulle vilja vara.

Det är just i situationer där man kan dra som mest nytta av att uttrycka känslor med kroppsspråket som jag har svårast för det. Tydligaste exemplet just nu är vårdsökande där jag aldrig kan förmedla hur allvarligt sjuk jag är genom att förklara utan det krävs egentligen någon slags vädjande om hjälp som jag inte behärskar. Det dränerar mig på energi att försöka kommunicera "normalt" .

http://adhd-npf.com/tag/video/

Det finns en dokumentär överst på den sidan. Ungefär en kvart in så kommer asperger-tourettaren som har ett likadant kroppsspråk som jag har. Tänk Tomas DiLeva och Leif GW så har ni mitt sätt att kommunicera.

20 november 2009, 19:47
Medlem
jag kommer på ett specifikt fall - jag o min dotter 4år satt och ritade eller nåt
och jag reagerade att hon stirrade på mig och sen frågade Va é det pappa?
Då upptäckte jag att när jag är lugn men koncentrerar mig på något så har
jag ett ansiktsuttryck som skulle kunna uppfattas som arg eller irriterad

21 november 2009, 01:51
Medlem
Ibland blir jag ruskigt förvånad över hur mycket människor kan läsa av mig, när jag trodde att jag inte sände nåt alls.

21 november 2009, 15:06
Medlem
Min mimik är avvikande. Jag ser ofta sur ut när jag inte är det. Ser lugn ut fast jag är rädd (har jag fått höra).

17 juni 2012, 12:42
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.