Nej, bara mjölk, grädde, socker, äggula, lakritsextrakt och guarkärnmjöl; allt utom det sistnämnda är ekologiskt. Min dagsform är f ö lakritsförgiftad igen.
Den där glassen och René Voltaire är de skyldiga. Dottern i familjen som tillverkar glassen försökte en gång knycka min dåvarande man när jag var höggravid (fast då kände vi inte varandra), och nu förgiftar hon mig långsamt... Men den är ju så vansinnigt god! Och jag mår så bra av den ju! Först... Men när jag ätit för mycket av den inom en och samma korta tidsperiod, får jag först en mild allergisk chock och sedan högt blodtryck, sus i öronen och sprängande huvudvärk. Det är nog inte så bra... Men när jag sedan lyckas vända det, är jag pigg och energisk i flera dagar.
Och tål att äta sådant som jag annars är överkänslig mot.
Så...
lite lakritsextrakt på morgonen, under en begränsad tid och bara om man inte har högt blodtryck, kan eventuellt vara en hjälp att komma ur sängen. Och bra mot överkänslighet, när kortisolet väl har givits möjlighet att omvandlas till cortison (efter att glycorrhetinsyran som bildats av lakritsens glycorrhizinsyra lämnat systemet).
Hur som helst har jag börjat repa mig nu.