Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Saker och ting som vi plötsligt förstår hur de hänger ihop 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Saker och ting som vi plötsligt förstår hur de hänger ihop
Sedan en tid tillbaka har jag plötsligt förstått vad drakar egentligen är. Nämligen inte bara eldsprutande sagofigurer utan - håll i er nu - dinosaurier.

Ja, så ligger det till.
Någon gång för mycket länge sedan levde vissa dinosaurier sida vid sida med urtidsmänniskor och det är härifrån vi fått föreställningen om enorma, flygande ödlor som på olika sätt observerats av urtidsmänniskorna och sedan letat sig vidare i sagoform ända till våra dagar.
Eldsprutandet kommer från att dessa sista dinosaurier bebodde grottor och bergskedjor där vulkanisk aktivitet pågick. Man förknippade då eld och jätteödlorna med varann och genom tidens gång har man genom sagoberättande vävt samman otroliga historier om enorma, eldsprutande, flygande drakar.

Så nu vet ni det.
Drakar är alltså överlevande dinosaurier som inte alls dukade under allihop på en gång som man trott utan faktiskt levde sida vid sida med människor ett tag i tidernas begynnelse.

Även Loch Ness odjuret var en dinosaurie. Fast den lever knappast längre.


Snömannen är en annan sådan företeelse som antagligen var en tidig människoart, kanske en neandertalare rent av?

Har ni andra intressanta och plötsliga aha-upplevelser kring myter och deras uppkomst så är detta tråden för dem.


2 december 2011, 03:25
Medlem
Inlägg Re: Saker och ting som vi plötsligt förstår hur de hänger ihop
Nej men dra åt helvete!
Jag är inte alls först med min drake/dinosaurie-teori. :x
http://www.creationism.org/swedish/swift_sv.htm

Fan att någon annan alltid ska ha tänkt på allting redan.

Men då betraktar jag det som klargjort!
Både min hjärna och Dr. Denis Swift's kom till samma slutsats - helt oberoende av varann genom tid och rum.


2 december 2011, 03:40
Moderator
Inlägg Re: Saker och ting som vi plötsligt förstår hur de hänger ihop
Jag har också kommit på den faktiskt. :04:

Dessutom var det jag som kom på gott-gotti-gott-gott, om ni minns? Sommaren innan den reklamen blev en sådan landsplåga retades jag med min gottegris till lillebror på det sättet, med det uttalet, vid varenda kiosk vi stannade vid på familjens bilsemester. Någon måste ha snappat upp det och knyckt det! För inte är det väl möjligt att två olika människor oberoende av varandra i samma veva kan råka hitta på något så urbota fånigt?! Telefoner, visst, det kan nog tiden helt enkelt vara mogen för. Men gott-gotti-gott-gott?! Näe.


2 december 2011, 03:54
Medlem
Inlägg Re: Saker och ting som vi plötsligt förstår hur de hänger ihop
Incognita skrev:
Jag har också kommit på den faktiskt. :04:

BAH!
Varför får jag aldrig vara helt först med mina uppenbarelser?!

Å andra sidan tänker jag mig att saken då verkligen är avgjord. Två framstående forskare och jag har kommit till samma slutledning.
Amen.

Jag kom även fram till att finns det en slaskdiagnos så är det schizofreni.
Detta var jag väldigt tidig med, faktiskt har det stora flertalet fortfarande inte fattat att det verkligen stämmer.
Men efter min död kommer jag postumt hedras för denna insikt.
Det är jag säker på.


Och så var det faktiskt jag som myntade uttrycket "...men det går lika bra med zelleri". Detta efter att ha smakat den svenska skolmaten för första gången år 1985.
(Nej okej, gjorde jag väl inte då...)


2 december 2011, 04:12
Medlem
Inlägg Re: Saker och ting som vi plötsligt förstår hur de hänger ihop
För en tid sedan kom jag på att cornflakes är ett djävulens påfund.
Har ni fattat hur man tillverkar cornflakes?

Av majs, ja. Men sedan då?
På förpackningen står det att läsa följande:
Först skalas, torkas och klipps majsen till stora gryn. Grynen kokas därefter med socker, salt och kornmalt/byggmalt och valsas sedan till tunna flingor.
Därefter rostas flingorna för att bli frasiga och få färg.

En enkel procedur, tillägger tillverkaren efter det sista.

Vadå enkel?!
Jättekomplicerad, energikrävande och onaturlig skulle jag vilja kalla det.

Var har Sverker sin plussoptunna? Jag vill slänga min cornflakesförpackning i den.


2 december 2011, 16:23
Medlem
Inlägg Re: Saker och ting som vi plötsligt förstår hur de hänger ihop
Jag äter aldrig corn flakes. Jag brukar blanda egen müsli med (bland annat) havregryn eller rågflingor, som dessutom kan användas till gröt också, så det blir både billigare och nyttigare. Ibland rostar jag solrosfrön eller pumpafrön till (jättegott).


2 december 2011, 16:27
Medlem
Inlägg Re: Saker och ting som vi plötsligt förstår hur de hänger ihop
Utan att googla gissar jag på att cornflakes GI ligger på 106 ungefär?


2 december 2011, 18:10
Medlem
Inlägg Re: Saker och ting som vi plötsligt förstår hur de hänger ihop
Om det är så att det fanns utdöende enorma flygödlor kvar efter att människans förfäder på två ben uppstått så är det en fantastisk tanke.

Drakmyterna fanns ju redan under medeltiden och tidigare än så i Europa och i Kina har de funnits i tusentals år. Alltså långt innan man började gräva fram dinosauriefossil för forskning.

Vissa mytiska djur dog ju ut så sent som under de senaste århundradena.

Jag är fascinerad av mammutar också.


2 december 2011, 20:48
Medlem
Inlägg Re: Saker och ting som vi plötsligt förstår hur de hänger ihop
Naturligtvis finns det inprogrammerat någonstans långt inne i protodäggdjurshjärnan att det kan finnas stora stora ödlor som man bör akta sig för.
En helt vetenskaplig och logisk förklaring.
I Mezoamerika tänkte man sig att draken hade fjädrar.=dinosaurie.


2 december 2011, 21:07
Moderator
Inlägg Re: Saker och ting som vi plötsligt förstår hur de hänger ihop
Axolotl skrev:
Naturligtvis finns det inprogrammerat någonstans långt inne i protodäggdjurshjärnan att det kan finnas stora stora ödlor som man bör akta sig för.
En helt vetenskaplig och logisk förklaring.
I Mezoamerika tänkte man sig att draken hade fjädrar.=dinosaurie.
... och elden kanske kommer sig av att däggdjuren lär ha börjat som små nattdjur som åt dinosaurieägg; så en jätteödla som vaknade med den uppgående solen bakom sig och just upptäckte att dess ägg var urätna var ingen hit.

Återstår några småsaker som att påvisa de här dinosauriearketyperna hos så många fler däggdjur som möjligt, eller också göra troligt att, typ, den neoteni vi tycks i vissa avseenden ha genomgått skulle kunna väcka upp även det här draget ur en mångmiljonåra sömn. :04:


4 december 2011, 03:40
Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron