Ny tråd Svara på tråd  [ 4878 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 ... 488  Nästa
Vad har du gjort idag? 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Vad har du gjort idag?
CodeRedAlert skrev:
Min mormor kläckte fram/födde min mamma,
min mamma kläckte fram/födde mig.

Tror jag det blir.

Det är en feministisk ramsa. 8-)

Edit: Utan slang blir det "Minun mummoni muni minun mammani, minun mammani muni minut."
Flyter inte lika bra.

Minut *var finns slårsigiuvudetsmilisen?* *svär över Google*

Inte den första matriarkatramsan jag har sett på finska/estniska. Motvikt mot manlig suparkultur också tro, eller har karlarna något liknande...? Varför har jag aldrig orkat lära mig era språk...

29 november 2011, 16:52
Medlem
Mut är slang för både mutta och minut.

:lol:

Minutmutta.

Alltså mutta=men och minut=mig.
Herregud vilket språk.

Efter maten ikväll var jag tvungen att gå och vila vilket resulterade i att jag totalt havererade och slocknade. Vaknade för en timma sedan och har betalat räkningar, inspekterat min köplats i bostadskön och skrivit en bytesannons.
Så nu börjas det igen.

Men nu ska jag nog krypa i säng.
Missade tvättstugan helt och hållet, gjorde jag också.

30 november 2011, 04:22
Medlem
CodeRedAlert skrev:
inspekterat min köplats i bostadskön och skrivit en bytesannons.
Så nu börjas det igen.

Men ska du flytta igen kvinna :shock: du har ju nyss flyttat eller hur? blir du inte tokig av allt
flyttande?

30 november 2011, 20:51
Moderator
Ja, den tanken tränger sig ju på...

CodeRedAlert skrev:
Mut är slang för både mutta och minut.

:lol:

Minutmutta.
Så mycket råkade jag förstå. *stolt* Men de kunde ju inte verbet [munna? munta? ...?] heller.

Försöker spinna vidare, vi lämnar de livmodermjuka m-u-n-ljuden och träder ut i sageskvinnans nu och gör säkert en massa fel:
Mä itseni munin mun tyttöni, mun tyttöni muni sut.

(Minutvalsen, sedan minutmutta - något för ensamma forumister?)

30 november 2011, 21:11
Medlem
"Jag själv kläckte fram min flicka, min flicka kläckte fram dig."

:D
Det blev bisarrt! Vet inte om jag lyckades helt korrekt med översättningen dock.

Igår var jag lite produktiv, fick upp barn i tid och levererade dem till skolan, återvände hem, hade tvättstuga och diskade och städade samtidigt. Därefter stupade jag i säng och sov till klockan 13:00, fick besök och städade vardagsrummet/barnens rum och samtalade kring genom generationer nedärvda föreställningar och personlighetsdrag som hindrar oss i vår utveckling och metoder för att bli av med dem.

Sedan hämtade jag hem barn blablabla. Och så vidare.
Nu borde jag sova.

2 december 2011, 03:51
Moderator
CodeRedAlert skrev:
"Jag själv kläckte fram min flicka, min flicka kläckte fram dig."

:D
Det blev bisarrt! Vet inte om jag lyckades helt korrekt med översättningen dock.
Det var så jag hade tänkt iallafall. Har jag missat någon subtil nyans som gör det orimligt att se för sig, typ, en urmoderfennistisk mormor som gungar sin dotterdotter på benet och sjunger för henne?

Tyckte det flöt sämre med tyttäreni (heter det så, fast det tycks heta tytär?), och det inte ens kvartsrimmade heller med itseni.
Men vad heter "[att] kläcka"?

2 december 2011, 04:20
Medlem
Tyttäreni är rätt form.
Kläckte - muni, att kläcka - munia

Muna är ju både ägg och...peck, däremot.

2 december 2011, 04:25
Moderator
Ah. Munia :idea: .
Och muna: de kommer ur samma hål? :04:

Men här har jag bara gått och tagit för givet att ramsan kom ur allmogens djup; det är väl inte du som har kommit på den?

2 december 2011, 06:44
Medlem
Bedriva ett viktigt korståg emot den totala okunnigheten om Fixedwingaircraftgun totally sucky capability aginst heavily armored veichles.
Det är en viktig fråga som jag brinner för.

Usch=

Bild

2 december 2011, 12:55
Medlem
Zombie skrev:
Ah. Munia :idea: .
Och muna: de kommer ur samma hål? :04:

Men här har jag bara gått och tagit för givet att ramsan kom ur allmogens djup; det är väl inte du som har kommit på den?

Samma hål! Men fy på dig. :P
Hönor har ju en kloak. Vilket är mycket märkligt och ursprungligt på alla sätt och vis. Kanske hade vi också det på...dinosauriernas tid? 8-)

Ramsan är en allmänt känd ramsa, har jag fått för mig. Hörde den ofta som liten. Ingen aning om var den kommer ifrån dock.

Axolotl - du menar vehicle.
Okej.

Idag har jag soooooovit.
Drömde en riktig äventyrsdröm som försvann så fort jag vaknade men den var så där filmisk igen.

2 december 2011, 15:49
Ny tråd Svara på tråd  [ 4878 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 ... 488  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.