Översvämningar m fl klimatproblem
Detta är inte en bråktråd utan en tråd om de klimatproblem du eller jag upplever i realtid eller känslor som väcks av klimatkatastrofer i andra delar av världen. Vi som är känsliga lider ju med allt och alla. Här kan vi ventilera ev. rädsla för klimatförändringar.
Stormen
Berit drog in över Norge i fredags. Den skulle slå mot svenska fjällvärlden också. Att den skulle drabba sydsverige visste vi inte i fredags.
Jag hade lämnat in moppen för ett byte till dubbdäck. Tänkte att det om några veckor kan bli isigt på vägarna, även om det bara blir lite snö. Skulle hämtat den på fredag, men var för trött. Så jag sa till Däckpoolen: "Världen går väl inte under om jag hämtar den på måndag, hoppas jag?" "Nej, visst inte sa mannen." Så optimistisk är jag normalt sett inte. Världen kan gå under när som helst ju. En komet t ex. Nå, världen hade inte gått under på måndag men Berits följdverkningar kändes obehagliga i alla fall.
Jag kan gå max några hundra meter och tänkte klara av det. Sedan skulle jag ju åka moppe tillbaks. När jag var nästan framme möttes jag av en vägspärr, som jag hoppade över. Jag hoppade på torra ytor en bit framöver tills jag såg Däckpoolen.
Skulle jag svimma eller simma? Det verkade vara över en meter vatten framför affären. Jag såg några män röja bort hinder kring en dagvattenbrunn. En med Pooltröja. Swimminpool - däckpool -
Uddevallapool. -
HALLÅ!!! Kan jag hämta ut min moped?!?????? skrek jag förtvivlat.
- Visst, sa en av männen coolt. Gå runt staketet mot berget.
Sedan hämtade han ut mopeden från "loftet". Alla däck där nere var ju dyngsura. Moppen såg lika smutsig ut som när jag lämnade in den!
Sedan skulle jag betala i kontoret som står på pålar (Ett framtida sätt att bygga hus på?) Mannen tog min hand och hjälpte mig att balansera mig fram till kontoret på ca 12 fälgar, som låg i vattnet. Ja, allt gick ju bra.
Dock stannande mopeden några ggr på hemväg. Kondensproblem? Återstår att se.
Hamnens hotellgäster hade evakuerats av en truck eller liknande. Flera bilar hamnade under vatten.
Kommunen har diskuterat stålklaffar vid hamninloppet eller kraftigt förhöjda kajer. Man har redan lagt ned mycket pengar på att förbättra avrinningsmöjligheterna.
Jag känner sorg. Smältande pooler. Obalanserat kliamat. De sa på radio att utsläppen föra året ökade så radikalt at vi inte har en chans att undvika 2-gradersgränsen och vad som händer efter 2 grader har jag läst på...