94 procent av dem som dömts enligt den nya sjöfyllerilagen som infördes förra sommaren är män - 115 av 122 dömda. Bara sju var kvinnor, visar en genomgång som riksdagens utredningstjänst (RUT) gjort på uppdrag av Moderaterna.
Helt klart så måste vi kvotera in lite fruntimmer i den här statistiken.
11 november 2011, 22:47
Schueberird
Medlem
Re: Nästan bara män döms för sjöfylleri.
Någonstans här pågår det diskriminering av endera gruppen.
11 november 2011, 23:07
Zombie
Moderator
Av det lilla jag har sett verkar båtkörning ligga närmare tågintresse än bilkörning: det är fortfarande männens domän. Bland både ölmagar som måste kompensera för vad som inte syns under fettvalkarna, kamrerspösiga sommarstugeägare och distingerade moderater i Lacosteställ eller sjökaptensmössa. (Komiskt att det var moderaterna som beställde utredningen...)
12 november 2011, 00:37
Axolotl
Medlem
Jag har varit i Halmstad!
12 november 2011, 14:26
sugmundfreud
Medlem
Aäh hälften av fyllona är bergiz stjärtgossar, sailor men. Typ kvinnor L.o.l.a.!
23 november 2011, 15:16
Incognita
Moderator
Jag misstänker att sjöfylleri dessutom blir mer vanligt när man kommit över ens viss inkomst också...? För det är väl inte hyreskanotisterna som sitter och ölar medan de paddlar?
23 november 2011, 16:37
Zombie
Moderator
... eller de som båten är mer ett redskap eller fortskaffningsmedel för. Tror jag med.
23 november 2011, 17:04
Timeless
Medlem
Kvinnor kan inte köra båt. Jag har sett det med egna ögon.
Passande nog så brukar de inte intressera sig för själva körandet heller utan de ska helst ligga och sola på däck.