Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Alla är lika inför lagen. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Alla är lika inför lagen.
Lika inför lagen? Läkare gick fri tack vare god inkomst
http://www.bt.se/nyheter/boras/lika-infor-lagen-lakare-gick-fri-tack-vare-god-inkomst%283030614%29.gm
Citera:
Domstolen skriver att den misstror överläkaren, men eftersom mannen tjänade så mycket hade han endast ”ringa” motiv att stjäla

15 november 2011, 21:14
Medlem
Inlägg Re: Alla är lika inför lagen.
Det heter ju "Sveriges rikes lag" ;)

15 november 2011, 22:38
Moderator
Eh... Läskigt värre! :shock:

Ja, här var det verkligen den rikes lag.

Jag tycker snarare att det borde anses vara ett grövre brott om man stjäl i onödan.

21 november 2011, 23:11
Medlem
Incognita skrev:

Jag tycker snarare att det borde anses vara ett grövre brott om man stjäl i onödan.

Du skall icke stjäla ... mer än du kan/ska bära.

Mvh /db

22 november 2011, 00:57
Moderator
Kan bara hålla med er andra förstås. Har varit rädd att skriva ett vidlyftigare inlägg än jag orkar med med alla mina undringar hur representativ den här attityden är även i vårt land, om den har varit det länge utan att mycket har läckt ut, eller om just den här öppenheten från överklassares sida om att de håller varandra om ryggen, och att det självklart inte är något att skämmas för, är något som har krupit ut mellan några av civilsamhällets sönderfallande stenar först de senaste åren...

Redan för ett par årtionden sedan hade jag ju inside information om att det fanns väletablerade läkare som oklanderligt hånskrattade åt de fraser om alla patienters lika värde som stod i de stackars studenternas (förmodligen PK) läroböcker, och sa att jamen självfallet var det ju inte så. Rakt av, som något de bejakade; det var alltså inte så att de gjorde några avancerade problematiseringar. Man undrar ju då varför det inte skulle vara likadant mellan skål och vägg i juristklassen?

22 november 2011, 01:08
Medlem
Zombie skrev:
Kan bara hålla med er andra förstås. Har varit rädd att skriva ett vidlyftigare inlägg än jag orkar med med alla mina undringar hur representativ den här attityden är även i vårt land, om den har varit det länge utan att mycket har läckt ut, eller om just den här öppenheten från överklassares sida om att de håller varandra om ryggen, och att det självklart inte är något att skämmas för, är något som har krupit ut mellan några av civilsamhällets sönderfallande stenar först de senaste åren...

Redan för ett par årtionden sedan hade jag ju inside information om att det fanns väletablerade läkare som oklanderligt hånskrattade åt de fraser om alla patienters lika värde som stod i de stackars studenternas (förmodligen PK) läroböcker, och sa att jamen självfallet var det ju inte så. Rakt av, som något de bejakade; det var alltså inte så att de gjorde några avancerade problematiseringar. Man undrar ju då varför det inte skulle vara likadant mellan skål och vägg i juristklassen?

Gillar att läsa dina kloka inlägg Zombie :) ! I den här frågan så tycker jag att det alltid har varit så här, "överheten kliar varandras rygg", titta bara på hur brukspatroner, grosshandlare, sågverksägare och adel betett sig mot sina arbetare för bara 100 år sedan t.o.m. piska användes :05: och före det feodalherrarna. det är bara så att vi fått en modernare överhet som straffar oss med nya metoder, enligt Michel Foucault's filosofi som jag tycker stämmer bra in här.

22 november 2011, 09:05
Medlem
"Att pensionären drar in 50 000 i månaden, har en stor förmögenhet och en dyr villa räckte inte.

Det var i måndags morse som den äldre mannen stoppades av väktare utanför Coopbutiken i Smedby.

Han hade då stoppat på sig en rad varor, gått förbi kassan och sagt att han hade glömt att ta ut pengar.

I mannens fickor hittades en tub Kalles kaviar, ett paket smör, en förpackning tvål och två påsar dressingmix.

Totalt var varorna värda 88 kronor och väktarna tillkallade polis.

Dessa lär ha kliat sig i skallen när de tittade närmare mannens bakgrund.

Han är tidigare ostraffad och bor med sin fru i en villa värd omkring två miljoner - i ett av Norrköpings finare områden.

Häromåret taxerade han för en månadsinkomst på över 50 000 kronor och har dessutom en förmögenhet på 750 000 kronor.

Mannen säger själv att han hade tänkt återvända till butiken för att betala för varorna.

Men åklagaren tror inte på detta och åtalar honom därför för snatteri."

http://www.corren.se/ostergotland/norrk ... =&menuids=

Då var han väl inte läkare då..

24 november 2011, 15:06
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.