Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Linnéuniversitetet diskriminerar aspergare och autister. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Linnéuniversitetet diskriminerar aspergare och autister.
Kurs om autismspektrum. Med är den laglig? Länk.

Tråd i OA-forumets medlemsdel (kräver medlemsregistrering och inloggning). Länk.

14 november 2011, 03:04
Medlem
Inlägg Re: Linnéuniversitetet diskriminerar aspergare och autister.
Om kursen handlar om "arbete med personer med diagnos X" så är det väl inte så konstiga behörighetskrav. Det finns liknande kurser riktade till folk som ska "arbeta med" personer av alla möjliga olika slag... Det som möjligen är konstigt är att föräldraskap kan ersätta arbete som merit. "nära relation" torde göra mig behörig då jag har syskon med diagnosen. Tyvärr har jag inte tid.

14 november 2011, 05:39
Medlem
*tänker*

Är det nödvändigtvis just DISKRIMINERING och OLAGLIGT, även om man sätter riktigt korkade antagningskrav?

Bussförarkurs, med krav blindhet? Korkat, men diskriminerande?

Musikerkurs, krav dövhet? Tjaevafan, kan man tolka elvis som döv så..

Han är helt döv, och framför låten klart bättre än den hörande Eilert Pilarm!

Är det diskriminerande mot "riktiga" musiker att Eilert säljer bra?

14 november 2011, 14:56
Moderator
Apropå dövhet så hänger det uppenbarligen inte ihop med musikalisk utvecklingsförmåga, nej. Åtminstone inte om där finns tillräckligt mycket av den senare. En skotsk världsstjärna på slagverk är stendöv, och om jag minns rätt kan hon höra toner också. Jag har hört en döv trubadur sjunga egna visor till egen gitarr och minst en döv pianist. Alltsammans alldeles tillräckligt bra för att inte behöva något handikapp för dövheten. Deras tal och samtalande hade jag nog tagit för hörandes om jag inte hade vetat.

Det om folk som, om jag minns rätt, har varit döva sedan födsel eller tidig barndom. De hör med känseln. Vibrationerna. Sedan har vi ju senare förvärvad dövhet, som exempelvis kan uttalas "Beethoven".

Så musikkurser för intresserade döva kan nog vara en alldeles utmärkt idé.

Men i trådämnet, och utan att orka följa länkar på den här datorn där det kan ta minuter att öppna en sajt: ja, diskriminering ser det väl ut som om föräldrar släpps in men inte autister/aspergare. Hade den riktat sig till proffs hade det inte varit det, såvida den inte uteslöt proffs med egen diagnos.

Men, som jag skrev någonstans häromdan: att bemöta det med automatisk ilska kan vara destruktivt. Arrangörerna kanske är tanklösa, okunniga eller tycker sig inte kunna ta tillräckligt ansvar för hur en person med egen diagnos skulle hantera det den fick lära sig - eller de kanske rentav har dåliga erfarenheter av att ha släppt in folk med egen diagnos förut? - och då kan argt bemötande eller anmälan i stället för dialog vara det som får dem att avvisa alla idéer om att ändra sig.

14 november 2011, 16:40
Medlem
Jag kan tänka mig att det kan vara problematiskt att ha diagnostiserade som kursdeltagare.
De kanske tjatar och ifrågasätter allt innehåll i kursen och stör undervisningen.
Jag är inte ironisk.

14 november 2011, 23:04
Medlem
För fullständighetens skull vill jag säga att jag bara diskuterar trådämnet på OA-forumet.

14 november 2011, 23:31
Medlem
Inaktiv forummedlem skrev:
För fullständighetens skull vill jag säga att jag bara diskuterar trådämnet på OA-forumet.

Är inte det jävligt dumt, med tanke på aktivitetsnivån där?

15 november 2011, 13:03
Medlem
Jo. Men mitt motto är trafikstyrning.

15 november 2011, 13:40
Medlem
Inaktiv forummedlem skrev:
Jo. Men mitt motto är trafikstyrning.

Jag kan fylla forumet med trådar om psykopaten :twisted:

15 november 2011, 13:44
Medlem
Yetin skrev:
Jag kan fylla forumet med trådar om psykopaten :twisted:
Självbiografiska trådar är ofta intressanta att läsa :D

15 november 2011, 13:49
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.