Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Språk vad betyder? "-Vad gör du här egentligen?" 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Språk vad betyder? "-Vad gör du här egentligen?"
När en person tilltalar en annan med
-Vad gör du här egentligen?

Vad är det då egentligen som menas?

18 november 2009, 00:47
Medlem
Inlägg Re: Språk vad betyder? "-Vad gör du här egentligen?"
På gatan? Då är man neger och ska åka hem till sitt land.

På ett forum? Då sitter man och pratar stickning på ett matlagningsforum och säger att man är anorektisk och hatar mat.

På bussen? Då har man somnat på sätet och busschauffören är arg.

På bussen? Man får inte runka på bussen.

18 november 2009, 00:59
Medlem
Jag har lärt mig att när en NT säger sånt, så betyder det oftast
-Försvinn härifrån.

Men stämmer det?

18 november 2009, 01:14
Medlem
Typ så ja.

18 november 2009, 01:25
Medlem
Jag skulle tolka det som att jag var oönskad om någon sade det till mig. Vet inte om tonfallet spelar någon roll, men det låter som ett angrepp.

Just att man lägger till ett egentligen också, det är som att dumförklara en. Som att man förmodas inte ha någon förklaring till vad sjutton man gör där egentligen, utan bara är där för att jävlas eller har cyklat fel.

18 november 2009, 01:26
Moderator
Tänk om jag hade förstått att det betyder "ge igen tio resor värre" när jag var en ung kuf som kom joddlande i godan ro.

För nog är det är väl det en provokation betyder?

18 november 2009, 01:31
Medlem
Som jag ser på saken är det inte som så att det oftast är att förknippa med att man som föremål för frågan är "icke önskvärd". Det är helt bundet till situation och i exempelvis en situation där man diskuterar målsättningar gällande studier är frågan formulerad i syfte att stimulera till en mer genomgående analys av sitt deltagande i studierna.

Där finns otaliga exempel på båda delarna men i de fall där jag de senaste åren stött på en formulering likt denna har det inte varit i syfte att få mig att känna mig "icke önskvärd", snarare tvärtom (jag har helt enkelt frågat ordentligt).

Tonläge och betoning på de specifika delarna i frasen har också betydelse i varierande grad beroende på situation.

Tilläggas skall att jag i princip alltid ser det som en konkret fråga helt utan värderingar. Jag besvarar det dock inte alltid utifrån detta då jag mestadels gör antagandet att det oftast inte är det svar som förväntas av mig. Min strategi är alltsom oftast helt enkelt att be om mer information, exempelvis huruvida frågan skall tolkas bokstavligt eller ej.

Skulle jag i detta forum få frågan; vad gör du här egentligen? Så blir mitt svar följande: ett trevande försök att utöka mina sociala kontaktytor.

Fridens liljor!

18 november 2009, 01:46
Avslutat konto
Inger är NT så hon borde veta.

18 november 2009, 02:33
Medlem
Josef3 skrev:
Inger är NT så hon borde veta.

... och du är GT!

18 november 2009, 02:36