Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Moccarutorna var ännu godare efter att tillbringat viss tid i frysen.

7 november 2011, 05:01
Medlem
A men för i helv...

:x

Du ska aldrig få smaka på mina moccarutor som jag aldrig kommer att göra!

Just för tillfället väntar jag på naturgodisleverans.
Leverantören gick visst vilse så det är osäkert ifall han hinner till en affär innan de stänger.

Hela världen är emot mig.

7 november 2011, 22:46
Moderator
Nej, det är mig den är ute efter. Jag hade precis lyckats glömma mina enorma cravings efter lokalproducerad lakritsglass, trots att den nog bidragit till mitt för höga blodtryck (tillsammans med ritalinet), och så skriver ni om glassmaskiner. JAG VILL HA LAKRITSGLASS.

20 november 2011, 20:35
Medlem
Sambal Oelek
Hur gör man det?
Jag har ungefär en liter paprikaliknande frukter som bränner en del när man smakar på dem.
Vad mer behövs, och hur gå till väga?

27 november 2011, 03:19
Medlem
Man kan också göra egen sambal oelek genom att köra färsk röd chili i mixern tillsammans med lite salt, socker och ev. lite vatten tills man får rätt konsistens. En bra grundstomme är 250g röda chilifrukter (med kärnor), 1tsk salt, ev. 1 tsk socker samt vatten om det behövs för konsistensen. (De man köper på burk brukar även innehålla citronsyra och konserveringsmedel). Rosta gärna chilifrukterna några minuter i torr stekpanna innan du mixar dem.
Utifrån det kan man själv experimentera och variera med olika kryddor. Styrkan kan man variera genom olika chili-sorter, och vill man ha en mildare variant kan man utesluta kärnorna.

27 november 2011, 04:10
Medlem
Ajdå, jag har ingen mixer.

Men tack för recept, nu skall jag försöka lösa mixerproblemet.

27 november 2011, 04:16
Medlem
Om du har en mortel (eller motsvarande) kan du testa att mortla chilifrukterna (eventuellt tillsammans med lämplig mängd grovsalt (underlättar mortlingen)).

27 november 2011, 04:22
Medlem
Jag lyckades låna en mixer :D
Men jag vill tillföra receptet att skala frukterna först, alt finhacka dem innan mixningen.
Eller så löser sig problemet med vassare knivar i mixern.

Nåja det skall bli intressant att använda hemgjord Sambal Oelek.

27 november 2011, 21:59
Medlem
Bilder på det hela vore kul - eller åtminstone skriftlig(a) rapport(er).

27 november 2011, 22:10
Medlem
Vi har ätit min äckliga misslyckade kogryta i tre dagar.

29 november 2011, 21:03
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.