Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Agneta Klingspor 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Agneta Klingspor
Har plockat fram en bok av Agneta Klingspor "Oajas dans" från -87, kom ihåg att jag tyckte
hennes dikter var väldigt "svåra" begrep i princip inget då (-87).
Nu när jag läser den igen tycker jag fortfarande att den är väldigt svår. Om någon läst hennes
dikter och har tips om hur man bäst läser henne, hur man hanterar dikterna bäst skulle jag
vara väldigt tacksam!
Det lilla jag begriper är ju bra.

28 oktober 2011, 20:39
Medlem
Inlägg Re: Agneta Klingspor
Är det så att du inte känner något när du läser eller är det bara så att du inte förstår innebörden av det du läser?

Ibland kan känna vara detsamma som att förstå - och ens intellekt kan till och med vara ett hinder.

28 oktober 2011, 22:18
Medlem
*lägger Agneta Klingspor till listan*

28 oktober 2011, 22:19
Medlem
Schueberird skrev:
Är det så att du inte känner något när du läser eller är det bara så att du inte förstår innebörden av det du läser?

Ibland kan känna vara detsamma som att förstå - och ens intellekt kan till och med vara ett hinder.

Vissa förstår jag inte innebörden av och känner inget heller, ett ex.

Kopparsol

Kopparsol
svulten på smek
hud men ingen hand
så het så het
Vem vill bränna vattnet?

Dagar utan skuggor
manar till eld
över vatten

För mig är ovanstående obegripligt, fårstår två tre rader kanske, tveksam :?:

Akropolis

Här talar halva ansikten
leende hästögon
en fot en tass griper en rygg
en arrogant näsa vädrar
Fragmenten viskar
Hemligheter
större än vore
de hela kroppar

Den här sista däremot är tycker och känner jag, glasklar både rakt av och det underförstådda.

29 oktober 2011, 12:07
Medlem
Ron Jeremy skrev:
Kopparsol

Kopparsol
svulten på smek
hud men ingen hand
så het så het
Vem vill bränna vattnet?

Dagar utan skuggor
manar till eld
över vatten
Författaren är kvinna och sexuellt frustrerad.
Hon vill bli knullad, påsatt.

Glasklart, både i klartext och underförstått.

29 oktober 2011, 19:23
Medlem
Ron Jeremy skrev:
Akropolis

Här talar halva ansikten
leende hästögon
en arrogant näsa vädrar
Fragmenten viskar
Hemligheter
större än vore
de hela kroppar

Den här sista däremot är tycker och känner jag, glasklar både rakt av och det underförstådda.

Vad tycker du att den handlar om då? Vad känner du när du läser den?

"Kopparsol" får mig förresten att tänka på en kvinna i glänsande djuprött hår, mycket för att jag själv har använt ungefär samma uttryck för att beskriva just en kvinna med glänsande djuprött hår i en kärleksdikt som jag skrev under en tid då jag fortfarande var tillräckligt naiv för att skriva slikt.

29 oktober 2011, 23:53
Medlem
Citera:
Akropolis

Här talar halva ansikten
leende hästögon
en arrogant näsa vädrar
Fragmenten viskar
Hemligheter
större än vore
de hela kroppar

Jag kan läsa flera saker i den här texten:

1. Hon är i Akropolis hon ser ruinerna, skadorna, trasiga repade statyer, och tänker på de historiska saker
som hänt den på den här platsen, hon kan sin historia men i statyerna och deras skador så känner hon spåren av
de människor som levt, krigat och dött här.

2. Hon har lämnat ett havererat förhållande, hon mins händelser både vackra och trasiga,såriga det är hennes ruin.
och det är minnen av de små vardagliga händelserna(fragmenten) som får henne att minnas dom starka känslor som
en gång fanns där, starkare nu än när det var verklighet och självklart. Hennes trasiga Akropolis.

3. En ärrad människa och hennes själ, som varit med om mycket i livet som fått repor ock skador i båda dessa men
fortfarande trots allt står upp, fast som en repad trasig staty, Men tack vare att hon fått dessa blesyrer så har
hon väldigt stor och kraftig livserfarenhet, och hon har så mycket att berätta framförallt det som utelämnas saknas
mellan raderna. Ett mänskligt Akropolis stolt, vacker men ruin.

Nu har jag aldrig gått någon litteraturutbildning så det här är bara mina egna reflektioner, fast fel eller rätt finns ju inte
men jag kan ha missat en del av symboliken.

31 oktober 2011, 18:59
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.