Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Hur kommer det sig att du inte använder den? Är det månne för att det är omständligt med så långa förberedelsetider? *Protest: Ledande fråga!*

31 oktober 2011, 01:30
Medlem
Incognita skrev:
Schueberird skrev:
Gelato Chef ser ut som Darth Vader - som dessutom råkat tvätta fruns röda strumpor samtidigt som uniformen.

Ha ha, det gör den ju faktiskt! :lol: Härlig mening.

Man kan förvisso undra varför man aldrig får se Fru Vader i filmerna, men hon kanske är hemma och tar hand om ungarna och sköter övrig marktjänst medan Darth är ute och leker krig!?

31 oktober 2011, 01:34
Moderator
Själv har jag förälskat mig i en kravmärkt lokalproducerad lakritsglass som är alldeles för dyr. Att bli förälskad i en glassmaskin verkar mer konstruktivt.

Det är inte så att Fru Vader dyker upp som ogift i någon av de nyare men "tidigare" tre filmerna då? Jag har försökt följa Vader-historien (brytpunkter mellan "ont" och "gott" fascinerar mig) men lyckas aldrig hålla mig vaken genom de där filmerna. :oops:

Nämen vänta här nu, lille Lukes mamma får man ju visst se! I de gamla men "senare" filmerna.

31 oktober 2011, 01:39
Medlem
Schueberird skrev:
Hur kommer det sig att du inte använder den? Är det månne för att det är omständligt med så långa förberedelsetider? *Protest: Ledande fråga!*

Ja, först så fick jag inte in den i frysen (tills jag kom på att även frysens hyllor kan omplaceras och då ge mer utrymme) och så har det inte blivit av bara.
Bökigt liksom.

Möjligen att cylindern behöver uppemot 24h´s frystid. Kan hända att det går snabbare men det handlar om timmar iaf.

31 oktober 2011, 01:48
Medlem
Schueberird skrev:
Schueberird skrev:
Hur länge måste man veva för hand innan glassen är tillräckligt fryst?

Jag vill ju gärna få in så mycket luft som möjligt och därför ständigt veva så länge det går, men det beror på hur effektiv kylning din apparat har.

Vilka andra typer av glass har du gjort med den?
Fan vad ni spammar - hinner inte med alla frågor och svar och hans svampiga morbror.

Luft? - Inte den blekaste, lyft på locket.

Man vevar en kort stund, det fryser till snabbt har jag för mig (youghurtglass).
Det var nog min mamma som gjorde lite andra glassar med den men den enda som fastnade i minnet var, just det, y-glassen.

31 oktober 2011, 01:54
Medlem
Luft måste in i glassen för att den ska kunna bli krämig och fluffig: Det är därför man rör om i den medan den fryses. Luften ger en konsistens som gör att glassen upplevs som godare. Utan luft blir det bara en isig, stenhård klump.

Incognita skrev:
Nämen vänta här nu, lille Lukes mamma får man ju visst se! I de gamla men "senare" filmerna.

Jag kanske sov just då...

Fast var befinner hon sig till exempel när Darth och Luke slåss mot varandra och Darth avslöjar sin hemlighet? Har Darth ens någon fru efter att han gick över till den mörka sidan? Vad gör Darth på sin fritid?

31 oktober 2011, 02:04
Medlem
Jag har för mig att vissa glassbolag har lite alkohol i glassen just för att göra den mjuk.

31 oktober 2011, 02:06
Medlem
Jag har läst att med alkohol i kan man också dra ner på sockermängden. Det är säkert också kostnadseffektivare :(

Jag tillstår ändå att luft är det bästa för fluffigheten (och nyttigare än alkohol). Om man tillverkar sin egen glass har man full kontroll över vad man stoppar i den - eller så låter man helt enkelt bli att äta glass (det är nyttigare än luft, men tråkigare).

Incognita skrev:
Själv har jag förälskat mig i en kravmärkt lokalproducerad lakritsglass som är alldeles för dyr.

*skriver upp lakrits på listan över smaker som ska testas*

Lakritspulver kan förresten köpas till exempel här för den som är intresserad (online eller direkt över disk):
http://www.chokladbutiken.se
http://www.lakritsroten.se

Incognita skrev:
Att bli förälskad i en glassmaskin verkar mer konstruktivt.

"Konstruktivt" var en bra synonym till "dyrt" :D

CodeRedAlert skrev:
Bökigt liksom.

Bökigt är inte bra.

31 oktober 2011, 02:32
Medlem
En fördel med den inte lika dyra modellen är att den saknar mittaxel, vilket underlättar vid urskopning av den färdiga glassen (och gör att man också kan använda maskinen för att kyla flaskor med). Jag är inte helt säker, men jag tror att den dyrare modellen har en mittaxel (den borde ha en mittaxel, eftersom det inte tycks finnas något annat som kan hålla fast den roterande spateln).

31 oktober 2011, 03:28
Medlem
Nä, om man skulle ta och "slå an en fest" :P

Jag har kvar lite mörk choklad, kakao från Valrhona finns i skafferiet och flytande margarin i kylskåpet, mjöl, ägg och bakpulver finns: En chokladtårta kanske det kan bli.

Till varmrätt blir det korvsmörgås och sedan äter jag mig mätt på chokladtårta :D

5 november 2011, 21:03
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.