Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Bild

Skicka genast 8000 pengar!

29 oktober 2011, 00:43
Medlem
Jag har förälskat mig i en glassmaskin :shock:

29 oktober 2011, 23:43
Medlem
Nemox Gelato Pro 1700:
Den kostar bara en månadslön, men vem behöver näringsriktig mat när man kan äta hemgjord glass varje dag!? Jag räknade fram att om jag gör glass en gång i veckan i ungefär 5 år, då har jag tjänat in priset. Hmmm, jag får ta och öppna en liten glasskiosk...

Nemox Gelato Chef 2200:
Bild
Den kostar hälften så mycket, men är inte alls lika läckert designad. Om det inte vore för att Gelato Pro faktiskt har fler funktioner och större kapacitet, så skulle man kunna säga att man betalar 4000 för snyggare design.

31 oktober 2011, 00:44
Medlem
http://matresan.blogg.se/2009/may/smaktest-7-olika-sorters-vaniljglass.html

Fast om jag jämför med priset på den glass som fick mest poäng i testet ovan (och också var den dyraste), då behöver jag bara göra glass 1 gång i veckan i ungefär 3 år för att det ska löna sig.

31 oktober 2011, 00:51
Medlem
Duger det inte med en enklare variant som man vevar för hand?
Jag lämnar med iskall hand över min om det är så. Använder den aldrig men kommer ihåg att youghurtglassen blev helt...helt...ja. Finns inga ord.

31 oktober 2011, 00:54
Medlem
Har din gamla inbyggd kompressor? *skådar given häst i munnen*
Hur länge måste man veva för hand innan glassen är tillräckligt fryst?
Hur blev konsistensen?

Fördelen med inbyggd kompressor är att man lätt kan göra fler satser efter varandra och behöver heller inte vänta på att frysklabben ska frysa och sparar också plats i frysen (särskilt om man vill förvara flera klabbar samtidigt i frysen för att ha tillgängliga vid nästa glasstillverkningstillfälle). Nackdelen är att det blir dyrare.

I mina glasstillverkningsförsök har jag hällt ner smeten i en plastburk, som sedan slängts in i frysen och så har jag tagit fram den varje timme och rört om (mot slutet varje halvtimme). Då blir den mest isig och aldrig så där krämig och fluffig som riktig glass ska vara, så allt är bättre än den metoden.

Gelato Chef ser ut som Darth Vader - som dessutom råkat tvätta fruns röda strumpor samtidigt som uniformen.

31 oktober 2011, 01:08
Medlem
Schueberird skrev:
Hur länge måste man veva för hand innan glassen är tillräckligt fryst?

Jag vill ju gärna få in så mycket luft som möjligt och därför ständigt veva så länge det går, men det beror på hur effektiv kylning din apparat har.

Vilka andra typer av glass har du gjort med den?

31 oktober 2011, 01:13
Moderator
Schueberird skrev:
Gelato Chef ser ut som Darth Vader - som dessutom råkat tvätta fruns röda strumpor samtidigt som uniformen.

Ha ha, det gör den ju faktiskt! :lol: Härlig mening.

31 oktober 2011, 01:15
Medlem
Ja, alltså...va´?

Min har en stålcylinder (skrymmande) som ska stå i frysen och sedan placeras i plastbyttan varefter glassen görs i cylindern...
Kommer inte ihåg hur fort cylindern smälter.
Inte jättefort men inte heller...jag vet inte.

Edit: Cylindern smälter naturligtvis inte - men innehållet. :roll:

31 oktober 2011, 01:16
Medlem
Att ständigt förvara två cylindrar i frysen är alltså inte att tänka på - eller ens en?

Hur lång tid tar det att frysa in cylindern? Jag har läst om tider på uppemot 24 timmar, så att göra glass när andan faller på är det inte tal om.

Å andra sidan kan man enligt uppgift också kyla sin champagne i Darth Vader - ja, all den där champagnen som jag som nykterist tvingas dricka måste ju kylas någonstans.

31 oktober 2011, 01:25
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.