Ny tråd Svara på tråd  [ 63 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Namnet Moderator 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Namnet Moderator
Efter att ha läst tråden "Har det här forumet blivit bättre på sistone?" så vill jag åtminstone
ifrågasätta varför moderatorerna kör på sina Mod konton när dom skriver som vanliga medlemmar??
1. Som Zombie skrev i ovan nämnda tråd, slipper jag leta på det?, att det borde gå att förstå
när ni skriver som Mod eller medlem, om röd ruta finns ja men annars inte alltid.
Det är ju två olika roller och det borde väll vi som aspergare förstå?

2. Varför inte skapa fyra moderatorkonton? t.ex Zombie M, CodeRedAlert M vilka är gröna mod
konton. Fördelen med detta är att när ett grönt konto dyker upp i en tråd så tittar man ju till och
funderar varför hoppar en moderator in i diskussionen, nu är det inflation det ser ut som ett forum
för moderatorer ;) . Så krångligt är det inte att logga in från två olika konton och skilja på rollerna
Admin klarar det så det gör ni också. Ett moderatorkonto skall användas när det behövs modereras
aldrig annars.

3. Nya ev. medlemmar som kommer in och ser att det ser ut så här backar gärna när de ser att det
mestadels är moderatorer som skriver, det känns inte lika lätt då, egen lång erfarenhet.
Jag tycker dessutom inte alls om när det kanske hettar till i en tråd att få ett surt, spydigt eller insinuerande
mothugg av en moderator, eller var det medlem :? Förstå vad jag menar det är återigen fråga om olika
roller, jag säger inte att ni är så där!!!

Eftersom ni är fyra rätt nya som moderatorer här så ser jag inte att det skulle vara någon katastrof för
forumet om ni lät era gamla konton återgå till vanlig medlemmar och istället skapa konton som jag
tidigare skrev.
Störd som jag är av mitt arbete inom datasäkerhet så är en av de viktigaste reglerna, Använd aldrig
ett konto med mer rättigheter än du behöver för tillfället
, den använder jag mig t.o.m. av hemma!

Jag tycker att ni kämpar på bra! det ska ni ha beröm för!!! :D

28 oktober 2011, 07:11
Medlem
Inlägg Re: Namnet Moderator
Fast ibland kan man behöva agera snabbt och då är det ju sjukt drygt att behöva logga in och ut, hålla reda på olika lösenord etc. Lätt också att råka skriva med fel konto, alltså att man råkar skriva från sitt moderatorkonto som vanlig medlem. Tror det skulle bli rörigt...

Och så ska jag hålla käft om olika roller och personligheter, identiteter lajlajlaj 8-) :02: .

28 oktober 2011, 11:28
Moderator
Ny tanke för mig, på ett så konkret sätt iallafall. Jag har mest erfarenhet av Aspergerforum, där moderatorerna alltid har "gått omkring som vanligt folk", och minns inte tecken på annat på andra fora jag har tittat in i heller. Men det kan ju vara att samma personer har haft olika nick som moderatorer och vanliga medlemmar, kanske med någon hänvisningstext man inte ser som oinloggad, vad vet jag. Av samma skäl har väl inte reaktionen på allt grönt i trådarna nått så högt upp i medvetandet på mig att jag har insett att det kan skrämma folk lika mycket som en moderatorruta, även om jag har tyckt det ser konstigt ut. Men det är ju klart det kan skrämma den som är van att se det ämbetstecknet.

Det här gav en del att tänka på. Jättebra att det kommer synpunkter, tack!

28 oktober 2011, 13:15
Moderator
Å andra sidan har jag, för min del, uppfattat det som en fråga om hederlighet att redovisa sin roll i forumet, och som medlem en trygghet i att veta vem som är moderator så att jag så att säga vet var jag har folk. Den saken bortfaller om man särar på kontona. Såvida man inte skriver "moderator" i signaturen eller någonstans, men då är vi ju tillbaka vid det där att skrämma bort folk.

Eller förbrylla dem med mängden moderatorer, vilket också är något det här tvingar mig att tänka på en gång till. Särskilt för dem som har svårt att förstå varför det ska vara nödvändigt med så många.

Några saker som låg bakom det där sista, i litet olika fördelning för var och en av oss, var aspergares tendenser till energibrist, stresskänslighet och frihetsbehov och hur överlupen man kan bli av vardagens krav – förutom det vanliga då att det ändå inte brukar vara så lätt att få till funktionärer; en annan sak, om jag har fattat rätt, var en tanke att ett helt gäng bättre kan visa var ribban kan ligga i egenskap av vanliga medlemmar, detta på ett forum som har minimalt med regler och vars förflutna innehåller en del Hela havet stormar. Den saken hör väl egentligen till en annan tråd, men kanske kan nämnas här också.

28 oktober 2011, 13:42
Moderator
Zombie skrev:
Men det kan ju vara att samma personer har haft olika nick som moderatorer och vanliga medlemmar, kanske med någon hänvisningstext man inte ser som oinloggad, vad vet jag.
På en del av dem, ska tilläggas. På andra vet jag att det har varit som på Aspergergforum, så ett helt ovanligt arrangemang är det kanske inte. (Detta inte som någon kritik mot RJ, däremot vet jag inte riktigt vad jag ska tro som oinsatt.)

28 oktober 2011, 14:00
Moderator
Ron Jeremy skrev:
1. Som Zombie skrev i ovan nämnda tråd, slipper jag leta på det?, att det borde gå att förstå
när ni skriver som Mod eller medlem, om röd ruta finns ja men annars inte alltid.
Det är ju två olika roller och det borde väll vi som aspergare förstå?

Tar mitt moderatoransvar, använder ruta och länkar åt den som inte har läst. ;)

Men... skrev jag att det borde gå att förstå utan ruta? Själv tyckte jag att jag skrev hur jag hade resonerat då och trodde det framgick att jag inte finner avvägningen självklar.

Avvägningen är ju också beroende av hurdana man tror de som läser kan tänkas vara som personer – en del blir irriterade om de uppfattar en som övertydlig ("tror h*n inte man kan tänka själv?"), andra om man är undertydlig ("hur ska en aspergare veta det?"). Alla, även jag, tenderar att se sina egna reaktioner som de enda självklara. Vissa tenderar att se moderatorer med asperger på ett forum för och med aspergare som några av oss, andra tenderar alltid att se en moderator som en främmande auktoritet. Och så vidare. Hoppas det inte lät för mycket som en klagovisa; meningen var snarare att illustrera saken ur ett perspektiv till och att peka på det nyttiga i att få reaktioner från flera olika medlemmar.

28 oktober 2011, 14:40
Medlem
Zombie det jag skrev var absolut inte menat som klagomål utan bara tankar och ideer som dykt upp.
Jag tycker ni gör ett bra jobb och är glad att det var just ni som åtog er mod sysslan :) .
Du får se mig lite som yrkesskadad, på jobbet har jag mellan 7-10 konton av vilka två har sådan
behörighet att jag kan sänka servrar som skulle stänga ute 25000 användare om jag gör fel,
därför använder jag alltid konto med lägsta behörighet.
Det här är ju inte samma sak men jag råkade tänka i invanda banor, borde ha tänkt efter längre
innan jag skrev.
Ni gör som sagt ett bra jobb och det ska ni ha cred för!

28 oktober 2011, 16:08
Moderator
Tack för berömmet! :D (Blir generad som vanligt, blir man aldrig vuxen...)

Såg det ut som om jag klagade på klagomål? (Allvarligt – man vet ju aldrig riktigt hur man framstår...)

Själv tyckte jag att jag spammade tråden med vad som dök upp i mitt huvud för, emot och bara ändå, allteftersom det dök upp. Även min villrådighet är uppriktig, så mycket känner jag helt enkelt inte att jag har varit runt i forum- eller cybervärlden. Du och andra får gärna upplysa mig, det har du väl märkt att jag inte faller i farstun för vad en människa säger ;) .

Och, som sagt, skriv gärna vad ni tycker ni andra också.

28 oktober 2011, 16:21
Moderator
Och roligt att höra det du berättar om ditt jobb. Det ger ju en bild av en annan sida än den impulsive livsnjutaren... (eller hur jag nu ska skriva så att det inte ser ut som om jag tyckte livsnjutning var "fel" på något sätt.)

Det där att folk kan backa om de ser en massa moderatorer överallt tyckte jag faktiskt var en riktigt allvarlig riskfaktor. Särskilt den vill jag gärna kunna bedöma bättre.

28 oktober 2011, 16:23
Medlem
Zombie skrev:
Och roligt att höra det du berättar om ditt jobb. Det ger ju en bild av en annan sida än den impulsive livsnjutaren... (eller hur jag nu ska skriva så att det inte ser ut som om jag tyckte livsnjutning var "fel" på något sätt.)

Det där att folk kan backa om de ser en massa moderatorer överallt tyckte jag faktiskt var en riktigt allvarlig riskfaktor. Särskilt den vill jag gärna kunna bedöma bättre.

Kan berätta hur jag fick mitt nuvarande jobb, började som tekniker och nyfiken som jag är
så hackade jag företagets firewall hemifrån, men gjorde det lite klantigt så jag lämnade spår.
Fick efter några dagar hatbrev från min ISP och efter ungefär en vecka tog chefen mig till
säkerhetschefen där jag blev uppläxad. Hela vägen tillbaka skrattade min chef och tyckte
att det var skitkul gjort, ta det lugnt sa han.
Nätverksavdelningen var inte lika glada fick jag senare höra eftersom dom hade fått mer
skäll än jag p.g.a. bristande säkerhet :lol: .
Ett par månader senare ringde säkerhetschefen och frågade om jag ville ha jobb på säkerhets-
avdelningen, antar att jag hade kvailificerat mig :P .

28 oktober 2011, 17:39
Ny tråd Svara på tråd  [ 63 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.