Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Ytterligare en anledning att hata oseriösa behandlare 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Ytterligare en anledning att hata oseriösa behandlare
308 av 363!?! 84% av de där behandlingshemmen funkar itne?

fan.
Tur att det skrivs om dom nu då.

9 maj 2009, 20:54
Medlem
Nu vill jag inte på något sätt påstå att det inte är allvarligt och så vidare men:
Tidningar blåser väl ofta upp artiklar att låta värre än det är.
Granskningen påbörjades september 2006, så de först granskade kan ju ha bättrat sig sedan dess.
Att inte klara alla kraven behöver inte betyda att de inte funkar alls.

Självklart måste något göras! Men jag vill gärna inte tro att 84% inte fungerar alls....

9 maj 2009, 22:42
Medlem
ThigerEye skrev:
Nu vill jag inte på något sätt påstå att det inte är allvarligt och så vidare men:
Tidningar blåser väl ofta upp artiklar att låta värre än det är.
Granskningen påbörjades september 2006, så de först granskade kan ju ha bättrat sig sedan dess.
Att inte klara alla kraven behöver inte betyda att de inte funkar alls.

Självklart måste något göras! Men jag vill gärna inte tro att 84% inte fungerar alls....

Där har du en stor poäng. Aftonbladet och expressen är bra på att blåsa upp saker. Men jag tycker ändå det är förbannat bra att det här kommer upp i ljuset. Ungdomar på glid ska få HJÄLP och inte raka motsatsen. Jag vill aldrig mer läsa om nån "Elin", 13 år, som hänger sig. Jag vill läsa om "Elin", 13 år som blev så inspirerad av sina vårdare att hon (insert valfritt storverk här).

9 maj 2009, 22:48
Medlem
Oavsett om det är 10% eller 80% som inte lever upp till kraven, så finns så gott som noll dokumentation på att behandlingsmetoder eller utredningsmetoder som används på HVB-hem har någon som helst effekt / relevans. Liksom det finns noll dokumentation på att placeringarna är bättre än att låta barnen bo kvar hemma. Så illa är det dessvärre. Det finns t.o.m. undersökningar som visar på att barn som "uppfostrats" i familjhem mår sämre än andra barn.

Likheterna med behandlingsmetoderna för olika NPF är dessvärre slående. När vi t.ex. var på HVB-hemmet Maiagården i Vittsjö i slutet av 2004, så använde man samma utredningsmetod som man gjorde i början av 1900-talet för att hitta "kylskåpsmammor", i princip. Detta tyckte man var lämpligt på två barn som man redan visste uppvisade autistiska drag.

11 maj 2009, 07:53
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Som gäst saknar du privilegier.